جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۳
 |  22/ مرداد/ 1398 - 2:32
  |   نظرات: بدون نظر
47 بازدید بازدید

مالکیت فکری نگاه اقتصادی به خلق اثر و شهرت دارد


معاون مالکیت فکری وزیر دادگستری:

مالکیت فکری نگاه اقتصادی به خلق اثر و شهرت دارد

معاون مالکیت فکری وزیر دادگستری گفت: مالکیت فکری نگاه اقتصادی به خلق اثر و شهرت دارد.

 به گزارش ایسنا به نقل از وزارت دادگستری، محمود حکمت نیا، معاون مالکیت فکری وزیر دادگستری در پنجمین نشست کمیته ادبی – هنری شورای سیاست گذاری مالکیت فکری که در وزارت دادگستری برگزار شد، گفت: در پی پاسخ به این سوال هستیم، اگر درصدد این باشیم که در حوزه حقوق مولفان و مصنفان بخواهیم کدهای آماری را برای مباحث اقتصادی پیش بینی کنیم نگاه کلان و کلی ما چگونه باید باشد؟ باید بتوانیم دیدگاه معینی را آگاهانه انتخاب کنیم سپس با مشخص نمودن جایگاه خودمان در آن دیدگاه، مسیر راه را به درستی طی کنیم.

حکمت نیا افزود: اساسا مالکیت فکری یک نگاه اقتصادی به خلق اثر (مالکیت ادبی و هنری)، شهرت (علائم تجاری) و ایجاد محصولات با فرآیندهای جدید (اختراع) دارد.

وی تصریح کرد: تمام این موارد یک هدف صریح و آشکار دارند که بحث اقتصاد است. این بحث اقتصادی باید ادبیات اقتصادی داشته باشد.اگر بخواهیم این مباحث وارد اقتصاد شود و آثار اقتصادی بر جای بگذارد و تبدیل به سرمایه ای برای کنشگران این حوزه شود، به برنامه ریزی و سیاست گذاری نیاز داریم. اساس این برنامه ریزی نیز این است که فعالیت های این حوزه شناسایی شود.

وی با اشاره به پیچیدگی کار در حوزه مالکیت ادبی و هنری گفت: در اختراعات بازار روشنی داریم. فناورانی داریم که اختراع می کنند، به دنبال آن صنعتگرانی هستند که اختراع را تبدیل به محصول می کنند و واسطه هایی که این محصولات را وارد بازار می کنند. اما در حوزه مالکیت ادبی و هنری کار پیچیده است. زیرا از یک طرف با خلق ذهنی روبرو هستیم و از طرف دیگر با نشر و ترجمه و چاپ آثار و سایر مصادیق هنرهای کاربردی که بسیار متنوع می باشند و وقتی وارد بازار می شوند به دلیل صنایع ارتباطی، بسیار گسترده تر می شوند. بحث ما این است که صنایع مرتبط این مباحث چیست و هر کس در کجای کار قرار دارد. 

در این جلسه، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهار مدل آماری موجود در جهان (مدل وایپو، مدل یونسکو، مدل اتحادیه اروپا و مدل سازمان توسعه همکاری های اقتصادی)، همچنین کدگذاری‌ها را را تشریح کرد.

انتهای پیام 



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 246 بازدید

بازدید دیروز: 1835 بازدید

بازدید کل : 1612711 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر