سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۷
 |  12/ مرداد/ 1398 - 3:07
  |   نظرات: بدون نظر
59 بازدید بازدید

دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه «دفاع» را تسهیل می‌کند


رییس کانون وکلای دادگستری مرکز:

دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه «دفاع» را تسهیل می‌کند

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه «دفاع» را تسهیل می‌کند.

عیسی امینی در گفت و گو با ایسنا، در ارزیابی از دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه، گفت: این دستورالعمل مفید و دارای ارزش قانونی و اخلاقی است زیرا بخشی از این دستورالعمل تکرار احکام قانونی است و هر چند تکراری است ولی تاکید بر اصول، ارزش بالایی دارد و بخش دیگری از این دستورالعمل منشور اخلاق حرفه‌ای است.

وی افزود: ما می‌دانیم که امروزه به منشور اخلاق حرفه‌ای به عنوان یک امر اخلاقی محض نگریسته نمی‌شود، زیرا واجد آثار انتظامی بوده است. لذا تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای می‌تواند مثبت و واجد آثار از جمله اثر بازدارنده باشد.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: شاید بتوان امتیاز دیگری را نیز به دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه اضافه کرد و آن  پیام عالی ترین مقام قضایی به قضات است که توجه بیشتری به مبانی اخلاقی قواعد قانونی داشته است و درخواست این مقام از قضات رعایت نکات اخلاقی است، زیرا مرجع عالی اجرای عدالت در نگاه مردم ایران و جهانیان، دادگستری است و رعایت این موازین اخلاقی که واجد آثار قانونی نیز می‌باشد، بیشتر بر دوش قضات سنگینی کرده و قضات را متوجه این الزامات می‌کند.

امینی اضافه کرد: به عنوان مثال بخش مربوط به برخورد با مردم و ارباب رجوع و خصوصا وکلا که به نمایندگی از مردم  یا دولت دفاع می‌کنند، در دستور العمل مذکور  یک حرکت مثبت است و راه و امکان دفاع از سوی مردم و وکلا را تسهیل می‌کند و امیدوارم این دستورالعمل به عنوان منشور اخلاقی با منشا اثر در مراجع انتظامی نگریسته شود تا بتواند زمینه اجرای بهتر و سریع‌تر عدالت را فراهم کند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با مثبت ارزیابی کردن دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه گفت: جایگاه این دستورالعمل را در حد منشور اخلاق حرفه‌ای می‌بینم. شاید این نقد وارد شود که این گونه احکام نیاز به نص قانون داشته و مغایر با اصل ۱۶۷ قانون اساسی در بیان منابع احکام و مستندات رای دادگاه است ولی بنده این دستور العمل را به عنوان منشور اخلاق حرفه‌ای رفتار قاضی دیده و آن را با خروج موضوعی از مدلول اصل ۱۶۷ می بینم.

امینی در پایان گفت: انتظار  مردم از فرشته عدالت جز این نیست و وقتی که این قدرت والا به درستی به یک مقام قضایی داده می‌شود، طبعا بار تعهدات بیشتر می‌شود و این جرات در رفتار قابل دفاع و ارزشمند است.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 464 بازدید

بازدید دیروز: 617 بازدید

بازدید کل : 1608915 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر