پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۹
 |  31/ تیر/ 1398 - 3:12
  |   نظرات: بدون نظر
89 بازدید بازدید

ختم رسیدگی به پرونده نجفی/ادامه واکنشها به توقیف نفتکش انگلیسی/انتصابات امروز رهبری و…


در گزیده اخبار سیاسی ۳۱ تیر بخوانید؛

ختم رسیدگی به پرونده نجفی/ادامه واکنشها به توقیف نفتکش انگلیسی/انتصابات امروز رهبری و…

جزئیات دستگیری ۱۷ جاسوس مرتبط با سیا/ انتصاب رؤسای بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی/ برگزاری نشست اضطراری لندن درباره نفت‌کش توقیف‌شده به ریاست ترزا می/ ادامه واکنش های داخلی و خارجی در پی توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران/ حضور علی دایی در دادگاه کیفری تهران/ تاکید برادر میترا استاد بر قصاص قاتل و… از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دو شنبه، سی و یکم تیر ماه ۱۳۹۸ است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در نشستی خبری از شناسایی و دستگیری ۱۷ جاسوس تربیت یافته سازمان اطلاعاتی امریکا (سیا) در داخل کشور خبر داد و گفت: احکام این جاسوسان صادر شده و برخی به عنوان مفسد فی‌الارض اعدام می‌شوند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در احکام جداگانه‌ای آقای مهندس پرویز فتاح و آقای مرتضی بختیاری را به ترتیب، به ریاست بنیاد مستضعفان و ریاست کمیته امداد امام خمینی منصوب کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تصریح کردند:موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد.

آیت‌الله مصباح یزدی هم  در دیدار با جمعی از دانشجویان تهران گفت: توقع اینکه همه افراد هم‌فکر باشند، به‌جا نیست؛ چرا که سبب انشعاب می‌شود؛ در حالی‌که باید سعی کنیم افراد برجسته از گروه‌های مختلف دور هم جمع شوند و تبادل نظر کنند. وی با اشاره به اختلاف فهم‌ها و اختلاف سلیقه‌ها اظهار کرد: نباید جامعه را دو قطبی کرد، و افراد را صفر یا صد دانست؛ چنین نیست که افراد یا ضدانقلابند و یا انقلابی صددرصد هستند؛

وزیر امورخارجه کشورمان در نشست دفاع از منشور ملل متحد و هنجارهای حقوق بین‌الملل اظهار کرد: آنچه که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند، تحریم نیست بلکه تروریسم اقتصادی است و ما نیاز داریم که دائم تکرار کنیم که با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنیم.

همچنین رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان با بیان این‌که سیاست آمریکایی‌ها این است که انگلیس از اتحادیه اروپا جدا شود و اتحادیه اروپا نتواند به‌عنوان یک قدرت نقش خودش را ایفا کند، گفت: ما هیچ گاه به کشورهای دیگر تجاوز نکردیم اما در دفاع از تمامیت ارضی و حیثیت خودمان به هیچ وجه شوخی نداریم.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن هم گفت که پیش از پاسخ به درخواست آمریکا برای اعزام نیروی دریایی برای محافظت از آب‌های استراتژیک اطراف ایران برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

ادامه واکنش های داخلی و خارجی در پی توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران

*صباح زنگنه: ایران می‌تواند پرونده تخلف نفتکش انگلیسی را به دادگاه ارجاع دهد

*یک عضو کمیسیون انرژی مجلس: توقیف نفتکش انگلیسی بر اساس استانداردهای بین‌المللی دریانوردی بود

*ترزا می، نخست‌وزیر مستعفی انگلیس امروز (دوشنبه) ریاست نشست اضطراری کابینه دولت انگلیس را درباره نفت‌کش توقیف‌شده این کشور در خلیج فارس خواهد داشت.

*واکنش عادل الجبیر به توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران

*رایزنی هانت با وزرای خارجه آلمان و فرانسه درباره نفت‌کش توقیف‌ شده

*واکنش قطر به اتفاقات اخیر در تنگه هرمز

*سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه توضیحات ایران برای توقیف یک نفت‌کش انگلیسی را «بسیار قانع‌کننده‌تر» از توضیحات مقامات جبل‌الطارق وانگلیس درباره توقیف کشتی حامل سوخت ایران دانست.

*همچنین سخنگوی سفارت روسیه در تهران تائید کرد که خدمه روسی نفتکش “استنا ایمپرو” در سلامت کامل هستند و سفارت برای برقراری ارتباط با آنها تلاش می‌کند.

*واکنش جانبدارانه لهستان به توقیف نفتکش استنا ایمپرو

*واکنش کویت به توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران

*کشتی حامل نفت انگلیس برای تلافی توقیف نشده است. وقتی حسن نیت در روابط دوجانبه تضعیف می‌شود، انگلیس نمی‌تواند انتظار داشته باشد اقدامات غیر قانونی‌شان در تنگه هرمز با خوش‌بینی تعبیر شود. ما امیدواریم که انگلیس اعتماد را بازگرداند.

***

اداره کشتیرانی پاناما با انتشار یک بیانیه استفاده کشتی‌ها از پرچم این کشور برای اعمال غیرقانونی را که موجب تهدید جان انسان‌ها می‌شود، محکوم و تائید کرد که نفتکش “ریاح” که به تازگی توسط ایران در تنگه هرمز توقیف شده بود، در حال حمل سوخت قاچاق بوده است.

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع توقیف نفتکش ایرانی از بندری در عربستان سعودی گفت: مسیر عربستان سعودی در حال تغییر جدی است و به نظر می‌رسد آنها به سوی تنش‌زدایی گام برمی‌دارند.

سومین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی برگزار شد و پسر میترا استاد به همراه دایی‌اش وارد دادگاه شد. در این جلسه حمیدگودرزی یکی از وکلای محمدعلی نجفی با حضور در جایگاه گفت: موکلم اقرار به قتل شبه عمدی دارد و هیچ گاه در اعترافات خود نگفته است که اسلحه را گرفتم و مستقیم به سمت میترا  شلیک کردم. در پایان جلسه دادگاه قاضی ختم رسیدگی را اعلام کرد و گفت: در مهلت قانونی حکم صادر می‌شود.

پس از پایان جلسه سوم رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی، مسعود استاد برادر میترا استاد در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا درست است که در قبال اخذ مبلغ میلیاردی قرار است رضایت دهید و اینکه آیا بحث صلح و سازش مطرح است؟  بار دیگر بر قصاص متهم پرونده تاکید کرد.

گودرزی، یکی از وکلای مدافع محمدعلی نجفی هم گفت: برای گرفتن رضایت تلاش کردیم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

قاضی دادگاه نیز در خصوص تناقضات مطرح شده و اینکه آیا کیفرخواست عجولانه نوشته شده است؟ گفت: این ادعای وکلا است اما همه مراحل قضایی در تحقیقات مقدماتی و در دادگاه طبق موازین قانونی بوده است.

علی دایی که صبح امروز در دادگاه کیفری یک تهران حضور یافته بود از پاسخ دادن به سوالی درباره علت حضورش در دادگاه، خودداری کرد.

امروز همچنین بیست‌ و یکمین جلسه از دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد که گزارش کامل این جلسه را میتوان اینجا بخوانید.

 قاضی مسعودی مقام هم با نزدیک شدن به وقت اذان ظهر ختم این جلسه را اعلام کرد و گفت: ادامه جلسه چهارشنبه ۲ مرداد ماه ساعت ۹ صبح برگزار می شود و سایر متهمین و آقای علایی دفاعیات خود را بیان می کنند.

دادستان کل کشور در نشست بررسی ابعاد حقوقی بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب گفت: اگر مدیران در هر عرصه و حوزه‌ای به قرآن مراجعه کنند قطعا وضعیت و شرایطمان وضعیت و شرایط فعلی نخواهد بود. حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در حاشیه همین نشست با بیان اینکه از فضای بی در و پیکر فضای مجازی آسیب‌های زیادی می‌بینیم، تاکید کرد: در برخورد با جرایمی که بستر آن فضای مجازی است نیازمند نوعی همکاری و وحدت رویه هستیم.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (دو شنبه) سی و یکم تیر ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 601 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1611231 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر