سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱:۵۶
 |  5/ خرداد/ 1398 - 1:40
  |   نظرات: بدون نظر
74 بازدید بازدید

اعضای خانواده زندانیان به علت عدم حضور سرپرست آسیب پذیرتر هستند


مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز:

اعضای خانواده زندانیان به علت عدم حضور سرپرست آسیب پذیرتر هستند

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز گفت: روز پنجم خرداد ماه به عنوان روز ملی حمایت از خانواده زندانیان یا روز نسیم مهر نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شده است و اعلام این روز در حقیقت رویکرد نظام جمهوری اسلامی به موضوع خانواده زندانیان محسوب می شود.

جبار باقری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به روز  ۵ خرداد روز ملی حمایت از خانواده زندانیان(نسیم مهر)  گفت: زندان امروزه به عنوان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مجازات‌ها در کشورهای مختلف مطرح و علیرغم انتقاد جرم شناسان و صاحبنظران کیفرشناسی هنوز جزو مجازات های محوری در سیاست کیفری کشورها محسوب می‌شود.

وی افزود:  یکی از ایراداتی که به مجازات زندان وارد است خدشه‌دار کردن اصل حقوقی شخصی بودن مجازات است چرا که در مجازات زندان به طور طبیعی علاوه بر شخص زندانی نزدیکان زندانی به ویژه اعضای خانواده او هم به نوعی مجازات می‌شود. به همین خاطر مقنن و سیاستگذاران به گونه‌ای به فکر حمایت از خانواده زندانی باید باشند و این رویه در کشورهای دنیا به صورت های مختلفی با کمک بودجه های دولتی و مردمی انجام می شود.

باقری ادامه داد:  در کشور ما هم موضوع حمایت از خانواده زندانیان قدمتی ۷۰ ساله دارد و  قالب معروف و جا افتاده ای که برای این منظور تشکیل شده انجمنهای حمایت با ساختار ترکیبی دولتی و مردمی است که خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم این ساختار با برخی تغییرات جزئی استمرار داشته است.

وی به نقل از رئیس سازمان زندانهای کشور با بیان اینکه بیش از  ۶۳ هزار خانواده زندانیان تحت حمایت قرار دارند، اظهار کرد:  با کمک خیران و بدون کمک های دولتی توانستیم به خانواده های زندانیان آموزشی های متعدد مهارتی ارائه دهیم.

وی افزود:  مهمترین نکته‌ای که وجود دارد این است که حاکمیت برای حمایت از خانواده‌های نیازمند زندانیان برای خود وظایفی را به رسمیت شناخته است و صرف نظر از جرم ارتکابی زندانی که برای آن مجازات می‌شود خانواده او مورد احترام و تکریم بوده و برای حمایت از آنها ساختارهای قانونی طراحی شده است که انجمن های حمایت از جمله این ساختارها به شمار می رود.

باقری تصریح کرد:  برابر بررسی‌های میدانی و برخی پژوهش‌های علمی در مقایسه با سایر افراد جامعه اعضای خانواده زندانیان به علت عدم حضور سرپرست آسیب پذیرتر بوده و طیف بیشتری از آنان نیازمند حمایت های ویژه هستند. رویکرد اخیر انجمن فراگیر کردن انواع حمایت ها است و صرفاً حمایت مالی و پولی را مدنظر ندارد بلکه با تشریح وضعیت کامل خانواده‌ها نیازهای متنوع آنان از ابعاد مختلف آموزشی، شغلی، تحصیلی و …. بررسی و حمایت ها را هدفمند و به سوی نیازهای جدید خانواده ها سوق می دهد.

وی افزود:  به عنوان مثال جذب کمک در قالب خدمات دهی نهادهای عمومی سمن ها و مردم به خانواده ها را یکی از انواع حمایت تلقی کرده و آنها را ارزش‌گذاری می کند.

باقری گفت: نکته مهم در هدفمند کردن حمایت امنیت که با ساماندهی انواع حمایت‌ها تاثیرات نهایی حمایت را در ارتقاء وضعیت زندگی خانواده‌ها ارزیابی می کند و با ایجاد سامانه های یکپارچه حمایت عادلانه ای را برای تمامی خانواده های تحت پوشش ایجاد خواهد کرد.  تکریم خانواده‌ها در ارائه کمک ها و حمایت ها یکی از اصول مورد توجه انجمن حمایت بوده و مدیران عامل انجمن ها و همکاران آنها در انجمن ها، خانواده زندانیان را به مثابه خانواده خود تلقی کرده و در خدمتگذاری هیچ منتی را بر آنان نمی گذارند و این یک اصل مسلم در خدمت رسانی محسوب می‌شود و حتی به عنوان شاخص ارزیابی مددکاران و مسئولان ذیربط در انجمن ها محسوب می‌شود.

باقری گفت: در سال های اخیر جهت حساس سازی تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و مجریان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی روزی را به عنوان نماد حمایت از خانواده زندانیان تعیین کردند و در مراجع عالی فرهنگی به تصویب رسیده است و همه ساله در این روز مراسم و برنامه‌های ویژه‌ای جهت شناخت جامعه هدف و نوع خدمت ‌رسانی برگزار می شود.

وی افزود:  روز پنجم خرداد ماه به عنوان روز ملی حمایت از خانواده زندانیان یا روز نسیم مهر نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شده است و اعلام این روز در حقیقت رویکرد نظام جمهوری اسلامی به موضوع خانواده زندانیان محسوب می شود. موضوع مهم در بحث رسیدگی و حمایت از خانواده زندانیان ضرورت مشارکت اجتماعی و زمینه سازی برای ابراز و اجرای مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی بوده و از این حیث انجمن ها در قالب تفاهم نامه های متنوع و متعدد دست یاری به سوی این نهادها دراز کرده و صمیمانه آمادگی پذیرش مساعدت‌های آنان می باشد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 14410 بازدید

بازدید دیروز: 19544 بازدید

بازدید کل : 1495793 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر