جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۹
سرویس: مقالات
 |  25/ اردیبهشت/ 1398 - 8:50
  |   نظرات: بدون نظر
79 بازدید بازدید

مهلت ۶۰ روزه زمان مناسبی برای ارزیابی جدیت اروپا در اجرای برجام است


«احد رسولی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مواجهه و پایداری ایران مقابل تحریم های آمریکا، اظهارداشت: در چهار دهه گذشته ایران نشان داده است توان پایداری مقابل تحریم های آمریکا را دارد؛ ولی با توجه به تشدید تنش امروز این امر نیازمند ارزیابی تمام ابعاد و مولفه های آن است.
وی ادامه داد: ایران از سال ۱۳۹۰ و به ویژه در دو سال گذشته، تحریم های فلج کننده ای را پشت سر گذاشته و کشور اگرچه آمادگی لازم برای استقامت و مبارزه را داراست؛ ولی باید باور کنیم این حاصل نخواهد شد مگر آنکه در داخل فضای همدلی و وحدت برقرار کنیم.
عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت با تاکید بر لزوم حذف انحصارات و رانت ها و فراهم کردن فعالیت اقتصادی برای تمامی اقشار جامعه گفت: اقدامات و تصمیمات اقتصادی انجام شده همچون چند نرخی شدن دلار عملاً به جای حل مشکلات اقتصادی موجب تشدید آن و کاهش قدرت خرید کارگران، کارمندان و طبقات فرودست شده و تورم افسار گسیخته و فاصله طبقاتی را بیشتر کرده است.
رسولی عنوان داشت: اصول اولیه جمهوری اسلامی با چنین رویه ای سازگار نبوده و این وضعیت کشور را با تشدید فاصله طبقاتی، گسست های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تحقق ناپذیری عدالت فضایی در آمایش سرزمینی و در نهایت تاب آوری سیاسی و اقتصادی زیر سوال برده است.
عضو شورای شهر کرج تاکید کرد: در شرایط فعلی با گسیختگی فرهنگی، نسلی و اقتصادی مواجه شده ایم که نیاز به ترمیم و جراحی های بزرگی دارد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب کاهش تعهدات برجامی ایران را اقدامی به موقع برای یادآوری تعهدات اروپایی ها عنوان کرد و گفت: چنین فرصتی در جهت راستی آزمایی و ارزیابی جدیت اروپا در عمل به تعهدات برجامی از جمله در قالب سازوکار اینستکس و حتی میزان استقلال دیپلماسی سیاسی این اتحادیه را عیان کند.
عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت خاطرنشان کرد: هرچند اروپا از تعهدات اولیه برجام عدول کرده و از عمل به اصلی ترین تعهدات خود در قبال ایران سرباز زده و با تقلیل آن به تبادلات پایاپای غذا و دارو (در اینستکس) عملاٌ از اصول اولیه و اساسی خود کوتاه آمده است.
عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت درباره احتمال رویارویی مستقیم ایران و آمریکا، اظهارداشت: احتمال رویارویی با آمریکا در وضعیت و شریط بحرانی فعلی به اذعان خبرگزاری های بین المللی جدی نیست و ایران و آمریکا هم دنبال جنگ نیستند. از طرفی دیپلماسی های پشت پرده حاکی از تحرکات سیاسی برخی کشورها جهت وساطت و ایجاد فضای گفت و گو میان آمریکا و ایران است.
رسولی با اشاره به رویکرد آمریکا و ترامپ در قبال ایران اظهار داشت: ترامپ برای پیروزی در انتخابات آتی آمریکا در پی مذاکره با ایران است، مذاکره ای که بتواند زمینه ساز موفقیت وی در انتخابات آتی شود.این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران خواستار بازگشت آمریکا به برجام برای عملیاتی کردن تعهدات مندرج در این معاهده بین المللی است.
عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت همچنین درباره انتقادهای برخی اصلاح طلبان درباره طرح تشکیل مجمع عالی یا پارلمان اصلاحات، اظهار داشت: چندین سال است طرح پارلمان اصلاحات مطرح شده و حزب اراده ملت ایران با جدیت تمام از این ایده حمایت کرده است. ما وارد دهه پنجم انقلاب اسلامی شده ایم. پشت سر گذاشتن فراز و نشیب های مختلف تاریخی ما را به بلوغی رسانده تا ساختارهای کارآمدتری ایجاد کنیم.
وی هدف از تشکیل پارلمان اصلاحات را تقویت و ارتقای جایگاه احزاب و شکل گیری نهادهای تشکیلاتی و قدرتمند سیاسی و مدنی عنوان کرد و گفت: یکی از ایرادهای اساسی شورای عالی اصلاح طلبان تضعیف جایگاه احزاب و تقویت جایگاه افراد در دوره های مختلف بوده است که بستر لازم برای مناسبات گـروهی و پنهانـی را فـراهم می سازد.
این فعال سیاسی در ادامه گفت: اصلاحات از همان ابتدا شعار شفافیت، قانونمندی و تقویت نهادهای دموکراتیک را در سرلوحه برنامه های خود قرار داد اما در عمل پای بند به این اصول نماند. انتظار می رود احزاب در قبال اقدامات و برنامه های خود پاسخگو باشند ولی با ورود افراد بر این جرگه کسی پاسخگوی برنامه ها و اقدامات خود نخواهد بود.
رسولی با بیان این که نقدهای زیادی بر تصمیمات گرفته شده در دوره های اول و دوم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان وارد است، گفت: در این ساختار افراد وابسته به برخی احزاب حضور حداکثری داشته و برخی اوقات با پس زدن جریان اصلی اصلاح طلبی در پی اهداف خود هستند.علاوه بر این ریاست شورا در عمل دوره ای نیست و ریاست و اختیارات در دستان افراد و گروه های خاصی قرار دارد.
وی افزود: با این اوصاف، باید طرحی نو در انداخت تا هیچ حزب اصـلاح طلبی احساس نکند که نادیده گرفته شده است تا با درونی کردن قانونمندی، شفافیت و پاسخگویی و با تکیه بر احزاب اصلاح طلب، پارلمان را تشکیل دهند.
عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت عنوان داشت: اگر روزی به پارلمان اصلاحات رسیدیم آن موقع بر اساس وزن، قدمت و جایگاه احزاب می توان به تعریف تعداد نمایندگان نیز فکر کرد و با دادن ضرایب، شمار نمایندگان را مشخص کرد.
سیام**۳۲۰۲ **۲۰۲۱**

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 65 بازدید

بازدید دیروز: 1288 بازدید

بازدید کل : 1613818 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر