شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۳
 |  25/ اردیبهشت/ 1398 - 3:25
  |   نظرات: بدون نظر
43 بازدید بازدید

تاکید بر توان دفاعی ایران /آغاز توقف برخی تعهدات برجام/موافقت دولت با استانی شدن انتخابات و…


در گزیده اخبار سیاسی۲۵ اردیبهشت بخوانید؛

تاکید بر توان دفاعی ایران /آغاز توقف برخی تعهدات برجام/موافقت دولت با استانی شدن انتخابات و…

جلسات روحانی با سیاسیون؛ مفید یا بی‌نتیجه؟، آغاز توقف برخی تعهدات برجامی بر اساس دستور شورای عالی امنیت ملی، پیام پمپئو به ایران از کانال عراق، آنچه لودریان بر زبان نیاورد، نجات برجام وابسته به جبران تعلل اروپا، بررسی ابهامات افزایش حقوق‌ها در نشست سه جانبه و… از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهار شنبه، بیست و پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ است.

به گزارش ایسنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی سه شنبه شب در دیدار کارگزاران نظام، مذاکره با دولت کنونی امریکا را سمّ مضاعف خواندند و یادآور شدند که جنگی نخواهد شد، بلکه برخورد، برخورد اراده هاست. متن کامل بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار را اینجا میتوانید بخوانید.

در همین جلسه رئیس‌جمهور با اشاره به تصمیم آمریکا برای متوقف کردن صادرات نفت ایران و اخلال در صادرات غیرنفتی و فشار روانی و تبلیغی، تصریح کرد: با ایثار و وحدت مردم و با سازماندهی، برنامه ریزی، مدیریت بهتر و هماهنگی بیشتر و تمرکز در اداره کشور و با ایستادگی و مقاومت می توانیم از این معضلات عبور کنیم.

جلسات روحانی با سیاسیون؛ مفید یا بی‌نتیجه؟

ششمین جلسه روحانی با برخی از فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در شامگاه ۲۱ اردیبهشت برگزار شد. جلساتی که بیشتر به بهانه افطاری و در ماه رمضان برگزار می‌شود تا رئیس‌جمهور در جریان دغدغه‌ها و نظرات سیاسیون چپ و راست کشور قرار گیرد. اما آیا این جلسات نتایج مورد نظر را به بار آورده‌اند یا تنها در آنها دیدارها تازه شده است؟

نماینده مردم پل دختر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که با کمک نیروهای جهادی گل و لای از منازل و معابر پاک شده است، بیان‌ کرد: اکنون عملیات شستشو در سطح شهر در حال اجرا است و مهم‌ترین نیاز مردم سیل زده پلدختر آغاز عملیات ساخت و ساز و تعمیر منازل است.

یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: راه‌حل فائق آمدن بر چالش‌های صنعت خودروسازی کشور واردات خودروهای دست دوم یا آزادسازی واردات خودرو نیست بلکه شناسایی، معرفی به مردم و اعدام دانه‌درشت‌های مافیای دلالی خودروست و باعث می‌شود پراید به قیمت ۲۰ میلیون تومان برگردد.

همچنین سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در دیدار با علی القاصی دادستان کل تهران با تاکید بر همکاری، تعامل، همفکری وهم اندیشی بسیج با دادستانی تهراناعلام کرد:بسیج برای همکاری با قوه قضائیه جهت مقابله با آسیب های اجتماعی آمادگی دارد.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور نیز از برگزاری نشست سه جانبه بین دیوان محاسبات، سازمان امور استخدامی و نمایندگان برای حل و فصل ابهام پیرامون افزایش حقوق ها خبر داد.

محمد جواد ظریف با انتشار عکسی از مراسم پرده برداری از سردیس فردوسی، حافظ، سعدی و رودکی در حیاط سفارت ایران در مسکو در تاریخ چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۸ در صفحه اینستاگرامش نوشت: در روز بزرگداشت حکیم نام آور ابوالقاسم فردوسی، نام و یاد این حماسه سرای جهانی را گرامی می‌داریم.

سخنگوی وزارت خارجه هم با انتشار پست و دو عکس در صفحه اینستاگرامش با اشاره به روز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و روز فردوسی نوشت: جسم و روح آزاده ایرانی هرگز تن به بند و ذلت نمی‌سپارد.

توقف برخی تعهدات برجامی بر اساس دستور شورای عالی امنیت ملی آغاز شده است. یک مقام مطلع در سازمان انرژی اتمی با اعلام این خبر گفت: اجرای برنامه‌های  مربوط به توقف برخی تعهدات کشور در برجام که در بیانیه شورای عالی امنیت ملی بر آن تاکید شده آغاز شده است.

کاهش تعهدات هسته‌ای یا کاهش همکاری‌های بین‌المللی؛کدام ایران را از فشار حداکثری خارج می‌کند؟

بعد از یک سال “سیاست صبر استراتژیک”، ایران تصمیم به کاهش گام‌ به گام تعهدات برجامی خود گرفت، اما هم‌زمان “کاهش همکاری‌های بین‌المللی” خود در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مقابله با تروریسم و حمایت و میزبانی از پناهجویان مختلف را نیز اعلام کرد که با واکنش‌های زیادی رو به رو شد. اقدامی که به مراتب از واکنش‌های هسته‌ای ایران به تحریم‌های آمریکا و سکوت اروپا، در صورت ایستادگی ایران روی آن، اثرگذارتر خواهد بود.

در همین رابطه ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه اقدام اخیر ایران در متوقف کردن برخی از تعهدات برجامی خود را «واکنش بد» توصیف کرد و از تهران خواست تا «بلوغ سیاسی» خود را نشان دهد، آنچه لودریان بر زبان نیاورد این است که مواضع وی و البته ماکرون در قبال جمهوری اسلامی برگرفته از بحران‌های داخلی و بیرونی این کشور است که با جوسازی ضد ایرانی به دنبال انحراف افکار عمومی از این بحران‌ها هستند. 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار با نخست وزیر اسبق فرانسه و رئیس مجمع رهبران برای صلح با اشاره به تحولات برجام و تصمیم اخیر ایران در قبال این توافق اظهار داشت: نجات برجام بستگی به تلاش اروپا طی دو ماه آینده برای جبران تعلل گذشته خود در اجرای تعهداتش دارد.

سیدکمال خرازی همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس۲۴ درپاسخ به این پرسش که آیا می‌توان به این امید داشته که به کاخ سفید تلفن شود؟ گفت: قطعا این اتفاق نمی‌افتد و به ترامپ تلفن زده نمی‌شود. هدف او این است فشارهای بیشتری بر ایران وارد کند. تلفن کردن به وی هیچ فایده‌ای ندارد زیرا با کره شمالی هم به نتیجه‌ای نرسید. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی  درباره حادثه‌ای که برای چند کشتی در بندری در امارات رخ‌ داده است و نقش ایران دراین حادثه گفت: مشخص است که ایران هرگز دخالتی در این ماجرا نداشته است و ارتباطی با آنچه اتفاق افتاد ندارد و لذا باید تحقیق شود تا عناصر دخیل در این حادثه معلوم شوند.

سفیر کشورمان در لندن هم مواضع ایران را درباره وضعیت اخیر برجام و اقدام متقابل ایران تشریح کرد و در این باره گفت که ایران می‌خواست پیام مهمی بفرستند و آن این بود که وضعیت باید اصلاح شده و جبران خسارت به عمل بیاید. امیدواریم اروپا پیام ایران را جدی بگیرد.

همچنین امیر سرتیپ امیر حاتمی در گردهمایی پیشکسوتان اطلاعات و عملیات لشکر محمد رسول الله (ص) در تهرانتاکید کرد: ملت سرافراز ایران اسلامی این بار نیز همچون همه ی آزمون‌های گذشته با تکیه بر عزم و اراده‌ی ملی، نیروهای مسلح مقتدر و تلاش و حمایت‌های دولت خدمتگزار از این برهه‌ی حساس نیز با سربلندی عبور خواهد کرد و طعم تلخ شکست را به جبهه‌ی آمریکایی-صهیونیستی خواهد چشاند.

یک منبع مطلع از نشست اخیر وزرای امور خارجه عراق و آمریکا ادعا کرده است که پمپئو در این دیداراز عبدالمهدی خواسته تا این پیام را به تهران برساند که آمریکا به دنبال جنگ نیست و فقط یک توافق هسته‌ای جدید می‌خواهد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه  هم در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا ضمن انتقاد از خروج آمریکا ازتوافق هسته‌ای ایران در سال گذشته، ابراز امیدواری کرد که روسیه با دیگر اعضای توافق هسته‌ای برای جریان داشتن گفتمان با ایران تلاش خواهد کرد.

برنی سندرز، سناتور و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا نیز خواستار متوقف شدن اقدامات خصمانه ترامپ و بولتون در قبال ایران شد و در توئیتی نوشت: نه به جنگ با ایران! این فاجعه‌ای تمام‌عیار خواهد بود. ما باید ترامپ و مشاور امنیت ملی‌اش، جان بولتون – که عاشق جنگ‌های بی‌پایان است – را متوقف کنیم.

یک رسانه عربی مدعی شد که آیت الله سیستانی در پیامی به نخست وزیر و دیگر مقامات ارشد عراقی خواستار دور نگه داشتن این کشور از تنش میان آمریکا و ایران شده است.

همچنین رسانه‌های عربی در اخبار ضد و نقیضی مدعی شدند که دو روز پیش محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در سفر غیرعلنی به تهران آمده و با مسئولان جمهوری اسلامی ایران از جمله محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرده است.

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمین پرونده شرکت پدیده در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، به ریاست قاضی منصوری و با حضور جمعی از شکات، سهامداران، نمایندگان سازمان‌ها و ادارات دولتی، وکلای مدافع متهمین، اصحاب رسانه و مطبوعات و وکلای شکات به ریاست قاضی منصوری در مشهد برگزار شد.

*همچنین می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 687 بازدید

بازدید دیروز: 1288 بازدید

بازدید کل : 1614440 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر