جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۸
 |  27/ فروردین/ 1398 - 9:55
  |   نظرات: بدون نظر
43 بازدید بازدید

در برابر حوادث طبیعی خارج از بحث تحریم‌ها باید برخورد کرد


صباح زنگنه:

در برابر حوادث طبیعی خارج از بحث تحریم‌ها باید برخورد کرد

یک کارشناس حقوق بین الملل با بیان اینکه اقدامات آمریکا چه پیش از وقوع این حوادث و چه در اثنای وقوع این حوادث خلاف حقوق بشر و خلاف مقررات بین المللی، گفت: در برابر حوادث طبیعی مانند سیل و سایر از حوادث خارج از بحث تحریم‌ها باید برخورد کرد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا درباره تأثیر تحریم‌ها در جلوگیری از وصول کمک‌های بین المللی به ایران در حوادثی مانند سیل اخیر، اظهار کرد: عموماً اقدامات آمریکا چه پیش از وقوع این حوادث و چه در اثنای وقوع این حوادث خلاف حقوق بشر و خلاف مقررات بین المللی به خصوص در رابطه با کمک‌های انسان دوستانه محسوب می‌شود.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: در جریان سیل و پیامدهای ناشی از سیل طبیعتاً به رساندن کمک به نقاط بسیار صعب العبور یا محاصره شده در سیل نیاز است. همچنین کشور به هلی کوپتر، قایق‌های مناسب، انواع داروها و کمک‌های بهداشتی و درمانی نیاز دارد. بخشی از این کمک‌ها را در داخل می‌توان تأمین کرد اما با توجه به گستردگی سیل که از قدرت یک دولت خارج است لاجرم باید کمک‌های خارجی هم وارد کشور شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با تاکید بر این نکته که هلال احمر جمهوری اسلامی ایران باید یک اعلام درخواست کمک به کمیته بین المللی صلیب سرخ و اتحادیه‌های هلال احمرها و صلیب سرخ‌های کشورهای مختلف ارسال کند، بیان کرد: با ارسال این درخواست کمک هر نوع تعلل از سوی دولت آمریکا طبعاً به عنوان یک تخلف و یک جنایت علیه بشریت تلقی خواهد شد.

این کارشناس حقوق بین الملل با بیان اینکه تحریم‌ها در روند امدادرسانی تأثیر داشته و دارد، خاطرنشان کرد: اما در برابر حوادث طبیعی مانند سیل و سایر از حوادث خارج از بحث تحریم‌ها باید برخورد کرد و همه کشورها و همه دولت‌ها می‌توانند کمک کنند. دولت‌ها نباید مانع از رسیدن این کمک‌ها شوند. چه ایرانی‌های مقیم خارج از کشور چه مردم سایر ملت‌ها اگر بخواهند کمک نقدی ارسال کنند با وجود تحریم فعالیت بانکی و نقل و انتقال مالی طبیعتاًً این کمک‌ها یا نخواهد رسید یا به موقع نخواهد رسید.

وی با تاکید بر این مطلب که تحریم‌های آمریکا نوعاً به دلیل اینکه اجازه نداده این کمک‌ها به موقع به مردم برسد، جرم و جنایت محسوب می‌شود، گفت: همه دستگاه‌های حقوقی ما باید فعالانه به این موضوع وارد شوند و اعلام شکایت کنند و در سازمان‌های بین المللی و دادگاه‌های مختلف حتی در دادگاه‌های آمریکا این موضوع را توضیح دهند و حتی می‌توان علیه این رویه و رفتار دولتمردان آمریکا طرح شکایت و آنها را محکوم کرد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1603 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1602991 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر