پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۲
 |  26/ فروردین/ 1398 - 1:12
  |   نظرات: بدون نظر
146 بازدید بازدید

نقاط پرخطر حریم چهار رودخانه آذربایجان غربی شناسایی شود


به گزارش ایرنا «مرتضی حاتمی» روز دوشنبه در جلسه پیشگیری از وقوع جرم آذربایجان غربی با موضوع بررسی مسائل و مشکلات حریم رودخانه های این استان افزود: طی بررسی ها ۱۰ روستا و ۳۰ عدد تیر برق در حریم گادارچای قرار دارد و در حاشیه رودخانه مهاباد هم ۲۶۹ تصرف انجام شده که شامل اراضی باغی، زراعی و مسکونی است.
وی با اشاره به اینکه ۲۰۴ هکتار تصرف در حوضه زرینه رود میاندوآب ثبت شده، ادامه داد: به دلیل تخلیه نخاله در حریم رودخانه و استفاده از دهانه پل ها به عنوان زیرگذر، تصرف هایی صورت گرفته که نیازمند رسیدگی و اصلاح برای جلوگیری از بروز حادثه است.
وی با بیان اینکه در حوضه شهرچای ارومیه نیز باید با نشانه گذاری های مختلف حریم رودخانه مشخص شود، اظهار داشت: قوه قضائیه به دنبال ایجاد چالش در بین مردم نیست و برای اعمال اقدامات لازم آمادگی دارد.
وی اعلام کرد: هدف ما مجاب کردن مردم برای حفظ حریم رودخانه ها بدون اعمال قانون است و بر همین اساس باید حس مطالبه گری در بین شهروندان تقویت شود.
مدیرکل بازرسی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: رفع تصرف در حریم و بسترهای رودخانه ها نیازمند همکاری تمامی دستگاه های اجرایی است.
محمود مهرورز ادامه داد: در ابتدا باید نقاط بحرانی شناسایی شود و سپس کارهای پیشگیرانه اجرایی گردد.
سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز گفت: مقابله با بحران های طبیعی در جوامع نیازمند بالابردن تاب آوری اجتماعی است.
پیمان آرامون ادامه داد: باید در ابتدا با ساخت و سازهای غیرقانونی در جوامع برخورد شود زیرا در این صورت می توان تاب آوری جامعه را تقویت و با هرگونه بحران طبیعی مقابله کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد، اظهار داشت: امروز وسعت دریاچه ارومیه به ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع رسید.
کیومرث دانشجو با اشاره به ظرفیت سدهای آذربایجان غربی بیان کرد: یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای این استان وجود دارد که با این آمار در حال حاضر ۴۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت در مخازن سدها خالی است.
وی با اشاره به اینکه رودخانه شهرچای اصلی ترین رودخانه حوضه آبریز دریاچه ارومیه است، اضافه کرد: تاکنون حریم و بستر ۴۵ کیلومتر از ۸۶ کیلومتر طول رودخانه مشخص شده و ۱۰ کیلومتر آن لایروبی شده است.
وی ادامه داد: در قسمت ۴۵ کیلومتری طول بازه رودخانه شهرچای به سمت دریاچه ارومیه تاکنون ۹۸۲ مورد تخلف با ۲۲۴ هکتار تصرف ثبت شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: برای این تعداد ۳۷۳ مورد اخطاریه صادر شده که برای ۳۶ مورد احکام صادر و اجرایی شده است.
دانشجو اعلام کرد: از مجموع اخطاریه های صادر شده برای تخلف ها نیز تاکنون ۱۸ مورد از تصرف های حریم رودخانه شهرچای آزادسازی شده است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی از استان های کوهستانی و پربارش کشور به شمار می رود و میانگین بارندگی سالانه در این استان حدود ۳۴۰ میلی متر است؛ ۴۳ نوع حادثه طبیعی در دنیا شناسایی شده است که امکان بروز ۳۴ مورد آن در ایران و ۲۷ نوع از آنها در آذربایجان غربی وجود دارد.
آذربایجان غربی ۱۷ شهرستان، ۴۲ شهر و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا دارد و جمعیت آن سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است.
۹۹۱۸/۳۰۷۲

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 101 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1601489 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر