پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۰
سرویس: مقالات
 |  22/ اسفند/ 1397 - 11:17
  |   نظرات: بدون نظر
69 بازدید بازدید

ارائه لایحه تابعیت توسط دولت حرکتی هوشمندانه و انسانی است


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اوسط هاشمی روز چهارشنبه در نشستی تحت عنوان ‘ بررسی لایحه اعطا تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی از منظر منافع ملی’ که به میزبانی حزب کارگزاران سازندگی برگزار شد، افزود: در زمان وزارت آقای عبدالله نوری بر وزارت کشور که آقای عطریانفر معاون سیاسی وزارت کشور بود و من مدیرکل سیاسی استانداری کرمانشاه بودم، یک تماس تلفنی با آقای عطریانفر داشتم و گفتم وضعیت مرز بحرانی است و قابل کنترل نیست، چرا که بیش از نیم میلیون نفر آنطرف مرز آماده ورود به کشور هستند.
وی ادامه داد: این موضوع، موضوع مهم و سنگینی برای کشور بود به همین دلیل معاون سیاسی وزارت کشور یک روز بعد در کرمانشاه بود که از نزدیک وضعیت مرز را ببیند. تصمیم بر این شد که ۵۰۰ هزار نفر از جنگ زدگان عراقی را بپذیریم.
اوسط هاشمی افزود: در حالی که اگر امروز یک ایرانی بدون گذرنامه و ویزا به عراق برود حداقل شش ماه زندانی می شود، ولی ما ۵۰۰ هزار نفر را به دلایل انسانی پذیرفتیم، چون هدف نجات انسانهایی از شرایط جنگ و گرسنگی بود.
استاندار پیشین سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ایران با ۱۵ کشور همسایه است که از نادرترین کشورها در این خصوص است، این تعدد همسایگان می تواند در عین تهدید، برای ایران فرصت باشد، اما چگونه می توانیم این ظرفیت همسایگی را به فرصت تبدیل کنیم؟ توسعه روابط با مردمانی که در یک جغرافیا زندگی می کنند و در ابعاد فرهنگی و اشتراکات تاریخی و سرزمینی پیوند دارند یک فرصت است که دادن تابعیت به درخواست کنندگان از جمله این فرصت هاست.
وی تاکید کرد: فرهنگ و تاریخ افغانستان از تاریخ و فرهنگ ایران جدا نیست. اگر یک مرد افغانستانی با زنی ایرانی ازدواج می کند فرزند حاصل از این ازدواج باید تا آخر عمر در ایران بی هویت و بلاتکلیف باشد؟ این بی انصافی و بی توجهی به حقوق یک انسان است که نصف وجودش ایرانی است.
اوسط هاشمی اضافه کرد: وقتی صحبت از امنیت می شود، منظور امنیت داخلی صرف نیست، همانگونه که امنیت در عراق و روابط خوب، انسانی، اقتصادی و فرهنگی ما با آن کشور باعث تقویت امنیت ما می شود، روابط حقوقی و اعطای تابعیت به مهاجر افغانستانی، عراقی و فرزندان حاصل از ازدواج آنها با زن یا مرد ایرانی به هویت و پیوند تاریخی ما با همسایگان کمک می کند.
وی ادامه داد: معتقدم ایران در تعاملات بین المللی خود اول باید نسبت به ۱۵ کشور همسایه نگاه ویژه داشته باشد و به طور همه جانبه روابط دیپلماتیک، انسانی و فرهنگی با این کشورها را در سرلوحه و اولویت کار خود قرار دهد، ما نمی توانیم نسبت های سببی، نسبی، زبانی، فرهنگی و تاریخی خود را با مردم افغانستان نفی کنیم و نادیده بگیریم.
اوسط هاشمی افزود: اعطا تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی یکی از ابتدایی ترین کارهایی است که ایران باید انجام دهد، در این خصوص نگاه ویژه ای باید به فرزندانی داشت که پدر یا مادر افغانی دارند، ارایه لایحه مذکور از طرف آقای روحانی حرکتی بشردوستانه ودر آینده از این عمل دولت به نیکی یاد می شود.
سیام*۱۷۴۴*۱۹۰۸

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 623 بازدید

بازدید دیروز: 435 بازدید

بازدید کل : 1600663 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر