جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۰
 |  1/ اسفند/ 1397 - 10:45
  |   نظرات: بدون نظر
122 بازدید بازدید

تکمیل کنارگذر فاروج سردرگم دریافت کاربری است


ساخت کمربندی فاروج از طرح های سفر دوم هیات دولت نهم به خراسان شمالی و شهر فاروج بود که در سال ۸۸ کلید خورد.
شهر فاروج دارای ۱۷٫۵ کیلومتر جاده آسیایی است که روزانه هزاران خودروی سبک و سنگین از داخل شهر می گذرند که گره های ترافیکی ایجاد می کند و در زمان های اوج تردد بویژه در نوروز و تابستان، این محور حادثه خیز می شود.
از سویی بازار آجیل فاروج در این محور واقع شده و از همان زمان دغدغه فعالان این صنف، از رونق افتادن این بازار و رکود اقتصادی شهر بوده است.
به رغم همه دغدغه ها، ساخت این طرح آغاز شد اما یک سال بعد آنهم به پیرو دستور وزیر سابق راه مبنی براینکه تا تکمیل نشدن جاده مشهد- بهشهر هیچ کدام از کنارگذرها اجازه فعالیت ندارند این پروژه متوقف شد.
با این دستور تمام پروژه های کنارگذری که در مسیر جاده آسیایی در سفر دوم هیات دولت مصوب شده بود متوقف شد و حتی علیرغم برنده شدن پیمانکار یکی از این پروژه ها در شهرستان همجوار در خراسان رضوی، زمین واگذار نشد.
با پیگیری های مسئولان وقت این طرح در ردیف ۳۵ طرح مهر ماندگار در سال ۹۱ بعد از ۳ سال توقف قرار گرفت که همان زمان اعتبار و تخصیص این طرح ۱۰۰ درصد مطرح شد اما طرح تا سال گذشته به رغم پیش بینی اعتبار ناتمام باقی بود تا با پیگیری شورای شهر و با دریافت نامه از سوی وزیر راه و شهرسازی، توقف کامل این طرح تایید شد.
با بسته شدن پرونده این طرح، پرونده طرح کنارگذر شهری جلوی دید قرار گرفت تا شاید مشکل ترافیک شهر فاروج بویژه در زمان های اوج ترددها حل شود اما این طرح نیز در کش و قوس های اداری فصل ها را می گذراند و در روزهایی که به پایان سال نزدیک می شویم دغدغه نیروهای راهنمایی در این حوزه بیشتر می شود.
به طوری که متولیان این حوزه در شورای ترافیک شهرستان توقف آن را اشتباه خواندند و بیان داشتند مردم در سال های آتی متوجه ضرر ناشی از آن می شوند و حتی مطرح شد که در صورت بروز حادثه بویژه در نوروز در مسیر جاده آسیایی که از وسط شهر فاروج عبور می کنند اعضای شورای ترافیک پاسخگوی مردم باشند.

* برای کمک به اقتصاد شهر پیگیر حذف پروژه شدیم
رئیس شورای شهر فاروج در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه ساخت کمربندی، فاروج را از چرخه ترافیک و گذر مسافران حذف
می کند اما نبود عبور و مرور این شهر را به فراموشی می سپارد.
رجبعلی ایزدجو افزود: مصداق این اتفاق را در شهر علی آباد در استان های شمالی کشور می توان دید که با اجرای طرح کمربندی از شور و حال شهری خبری نیست و به نوعی شهر به فراموشی سپرده شده است.
وی گفت: یکی از اصول اولیه برنامه ریزی شهری بهره مندی شهروندان است که منافع هر برنامه ای برای برخی بهره بیشتری و برای عده ای کمتر داشته باشد که خیابان و یا جاده کمربندی شهرها یکی از آن موارد است.
ایزدجو افزود: انتخاب محل شروع کمربندی و خروج آن می تواند بر برنامه ریزی شهر و پتانسیل ها موثر باشد و به عبارت دیگر می تواند یک فرصت باشد.
وی تاکید کرد: زمانی که شهر دارای ترافیک عبوری باشد یک قوت برای شهر محسوب می شود اما اگر مسیر عبوری از شهر نداشته باشد به تدریج سرمایه گذاری در بخش های مختلف کمتر می شود و شهر از نظر اقتصادی خاموش می شود.
وی با بیان اینکه اقتصاد شهر فاروج به بازار آجیل وابسته است افزود: در حدود ۱۰۰ واحد در این حاشیه کمربندی فعالیت می کنند که به طور متوسط در هر واحد ۳ تا ۴ نفر مشغول به کار هستند.
وی اظهار داشت: در زمان طرح ایجاد کمربندی، ساخت مجتمع های تجاری در حریم این محور مطرح شد اما با توجه به ضوابط راهنمایی و رانندگی این روند عملی نیست و ازسویی وجود گارد ریل در مسیر، مانع از توقف خودروهای عبوری در این محورها می شود.
وی افزود: با آسیب شناسی انجام شده شورای شهر از وزارت راه و شهرسازی پیگیری توقف اجرای این طرح شد که مورد پذیرش قرار گرفت.
ایزدجو گفت: با نامه وزیر، اجرای این طرح از سال گذشته متوقف شده است.
وی اظهار داشت: برای پیشگیری از مشکلات ناشی از ایجاد ترافیک در روزهای پرتردد مسافران، اجرای طرح کنار گذر شهری در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه طول این طرح چهار کیلومتر است افزود: از این میزان دو هزار و ۲۰۰ متر کاربری ندارد که نیازمند گرفتن مجوز از کمیسیون های فنی مربوطه است.
وی افزود: امیدواریم روند دریافت مجوز کاربری در این محور از سوی دستگاه های عضو در این کمیسیون ها تسهیل شود.
فرماندار فاروج نیز گفت: در خصوص توقف اجرای طرح کمربندی هم اکنون نظرهای مختلفی به تناسب شرایط و حیطه کاری دستگاه ها مرتبط مطرح است.
مسعود صادق با بیان اینکه به نظر شورای شهر در خصوص پیگیری و دریافت مجوز توقف کار احترام می گذاریم افزود: اما توقع جایگزین مناسب برای این طرح را هم داریم.
وی گفت: مسیر پیش بینی شده نیازمند مناسب سازی و نصب علائم لازم است تا در زمان های نیاز بهره برداری لازم از آن شود.
صادق با بیان اینکه شهرستان فاروج تنها کریدور ارتباطی خراسان شمالی با خراسان رضوی است و استان نیز در مسیر دو قطب زیارتی شرق کشور مشهد مقدس و قطب سیاحتی شمال کشور قرار دارد بیان داشت: در نوروز مشکلات ترافیکی شهر افزایش می یابد که ساماندهی کنار گذر شهر ضرورت است.
مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری فاروج در فاصله ۹۰ کیلومتری شرق بجنورد و در مسیر جاده اصلی تهران – مشهد قرار دارد.
۳۰۰۷/۷۱۸۷/ ۶۰۴۲

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 217 بازدید

بازدید دیروز: 1288 بازدید

بازدید کل : 1613970 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر