شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۱
 |  26/ بهمن/ 1397 - 9:02
  |   نظرات: بدون نظر
92 بازدید بازدید

گزیده اخبار حقوقی در هفته‌ای که سپری شد


گزیده اخبار حقوقی در هفته‌ای که سپری شد

موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات گسترده محکومان، پایان مرخصی بقایی، اظهارنظر مسئولان قضایی در راهپیمایی ۲۲ بهمن و … گزیده اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا، گزیده اخبار حقوقی هفته گذشته به شرح زیر است:

موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات گسترده محکومان

یکی از مهمترین اخبار هفته گذشته مربوط به موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات گسترده محکومان بود.

به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌الله مبارک فجر و ۲۲ بهمن جمع زیادی از محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی که تا تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ محکومیت آنان قطعیت یافته و واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف مجازات تشخیص داده شده‌اند، با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفته و از رأفت اسلامی بهره‌مند شدند.

۳۷۰۰ زندانی در روز اول اجرای بخشنامه عفو گسترده زندانیان آزاد شدند

اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان‌ها در روز چهارشنبه – ۲۴ بهمن ماه – به ایسنا گفت که تا روز ۲۳ بهمن ماه یعنی اولین روز اجرای بخشنامه عفو گسترده زندانیان که به مراجع قضایی سراسر کشور ابلاغ شده، تعداد ۵ هزار نفر از زندانیان مشمول بخشنامه شدند که از این تعداد ۳۷۰۰ نفر آزاد و تعداد ۱۳۰۰ نفر مشمول تخفیف مجازات قرار گرفتند.

بقایی پس از پایان مرخصی به اوین بازگشت

در هفته گذشته حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم که یک هفته به مرخصی آمده بود، پس از اتمام مرخصی اش به زندان اوین بازگشت.

حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم از ۲۲ اسفند سال ۹۶ و به دلیل محکومیت به مجازات جرایمی همچون اختلاس و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی در حبس به سر می‌برد و شهریور ماه سال جاری نیز به اتهام توهین محاکمه و به ۶ ماه حبس دیگر محکوم شد.

برگزاری سومین و چهارمین جلسه دادگاه محیط زیستی‌های متهم به جاسوسی

روز سه شنبه ۲۳ بهمن ماه سومین جلسه محاکمه چند فعال محیط زیست متهم به جاسوسی از مراکز نظامی کشور و  روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه چهارمین جلسه دادگاه به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه برگزار شد.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ از تغییر عنوان اتهامی ۴ نفر از این متهمان این پرونده خبر داد و گفت: ۸ نفر در این پرونده تعقیب قرار گرفتند و عنوان اتهامی ۴ نفر از آن‌ها افساد فی الارض است.

چه افرادی مشمول عفو گسترده می‌شوند؟

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در گفتگویی رادیویی در هفته گذشته درباره عفو ۵۰ هزار زندانی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: این عفو همه ساله انجام می شد، اما امسال به لحاظ ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی گستردگی زیادی دارد.

«اظهارنظر مسولان قضایی در راهپیمایی ۲۲ بهمن»

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه با حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: جمهوری اسلامی هر روز بالنده‌تر و قدرتمندتر و در منطقه اثرگذارتر است و امروز قدرت برتر منطقه است و مقاومت در منطقه به ایران اتکا دارد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن در جزیره کیش گفت: انقلاب اسلامی آمد تا موانع پیشرفت و ترقی و تکامل ملت را از سر راه بردارد و به ملت هویت بخشد.

دادستان کل کشور فقدان قانون در برخورد با تخلفات اقتصادی را یکی از مشکلات دستگاه‌ها دانست و یادآور شد: برای برخورد با مفاسد اقتصادی بایستی برخورد ریشه‌ای داشته باشیم.

غلامحسین اسماعیلی رییس کل دادگستری استان تهران در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن با اشاره به حضور مردم در این راهپیمایی و تقدیر از آنها به خاطر این حضور، اظهار کرد: دهه پنجم انقلاب اسلامی همچون دهه‌های پیش با اقتدار بوده و دهه نابودی دشمنان انقلاب و نظام اسلامی خواهد بود.

اسماعیلی با بیان اینکه «وضعیت در زندان قرچک کاملاً عادی است»، گفت: مطمئن هستم که براساس شرایط عفو اعلام شده بیشترین آزادی زندانیان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را از زندان قرچک خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر این‌که «راه نجات در استقامت است»، گفت: در شرایط فعلی مسئولان باید برای رفع مشکلات مردم و گرفتاری‌ها تلاش‌شان را بیشتر کنند.

محسنی اژه ای با بیان اینکه «حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن بعد از چهل سال معجزه انقلاب است»، گفت: این حضور پیامی برای دشمن دارد و آن این است که این مردم از شرف، عزت و انقلاب و نظامشان دفاع می‌کنند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: ۴۰ سالی که گذشت چهل سال مقاومت و حضور پرشور مردم در همه صحنه‌ها بود و در آینده هم اگر بخواهیم به سمت پیشرفت برویم حتماً باید با پشتیبانی مردم باشد.

اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان‌ها نیز حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را به این صورت عنوان کرد که نقشه‌های دشمن را نقش بر آب می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدکاظم بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری نیز حضور ملت ایران در راهپیمایی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را حماسه ای بزرگ دانست که باید قدر آن دانسته شود.

روایت قاضی شهریاری از پرونده‌های قضایی فیلم فجر

‌به گزارش ایسنا، قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی در هفته گذشته در حاشیه جشنواره فیلم فجر درباره‌ برخی مباحث حقوقی و قضایی فیلم‌ها اظهارنظر کرد و با اشاره به فیلم هایی که درباره پرونده های قضایی و جنایی در سالهای گذشته و امسال در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده به ایسنا گفت: خوشبختانه هنرمندان علاقه زیادی به ساخت این نوع فیلمها دارند، چون آسیب زیادی از این طریق به افراد جامعه رسیده و هنرمندان این موضوع را دریافت کردند و سوژه فیلم‌های‌شان می‌کنند.

دستور دادستان کل کشور برای برخورد با عوامل حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان

به گزارش ایسنا حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در پیامی ضمن محکومیت حادثه تروریستی در جاده خاش – زاهدان، از دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواست با همکاری نیروهای امنیتی و اطلاعاتی با عوامل این حادثه برخورد کند.

به گزارش ایسنا حادثه تروریستی اتوبوس سپاه در چهارشنبه هفته گذشته در سیستان و بلوچستان رخ داد که باعث  شهادت و مجروح شدن تعدادی از حافظان مرزهای میهن اسلامی شد.

رئیس قوه قضائیه: در برابر فشارها و توصیه‌ها عقب‌نشینی نکرده‌ام

براساس این گزارش، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در هفته گذشته در جمع مسئولان قضائی استان خراسان رضوی، با تاکید بر پاسداری از استقلال قضات و دستگاه قضائی طی حدود ۱۰ سال گذشته، تاکید کرد: در طول این سال‌ها در برابر فشارها و توصیه‌ها از استقلال قوه قضائیه عقب‌نشینی نکرده‌ام و از سوی دیگر نظر و استدلال شخصی خود را نیز به هیچ‌یک از قضات در صدور رأی تحمیل نکرده‌ام.

ایران ۴۰ سال است که درگیر فشار است

به گزارش ایسنا، ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور در آئین تکریم و معارفه بازرس کل استان مرکزی با اشاره به اینکه «وظیفه سازمان بازرسی، نظارت بر حسن جریان امور کشور و اجرای صحیح قوانین است»، گفت: ایران ۴۰ سال است که درگیر فشار است و این روزها فشارها به اوج خود رسیده است.

سراج یادآور شد: ۱۰ هزار و ۵۱ گزارش توسط سازمان بازرسی کل کشور به مراجع ذی‌صلاح در سال گذشته ارسال شده است. 

۱۰ تن از محکومان سومالی به کشورشان منتقل شدند

براساس این گزارش، محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در هفته گذشته  از انتقال ۱۰ تن از محکومان سومالی از ایران به کشورشان خبر داد و گفت: این افراد باید ادامه محکومیت خود را در زندان‌های سومالی بگذرانند.

اسیدپاش افسریه به ۱۰ سال حبس و پرداخت دیه محکوم شد

جواد پارسا وکیل مدافع “فاطمه” – فردی که آبان ماه ۹۵ در افسریه تهران قربانی اسیدپاشی شد- از صدور رای پرونده موکلش خبر داد و گفت: متهم به ۱۰ سال حبس محکوم شده و برای نقاطی از بدن که با اسید مورد آسیب قرار گرفته بود دیه تعیین شده است.

یک سوم ازدواج‌های ایران در سال ۹۶ منجر به طلاق شد / هر ساعت ۲۱ طلاق

علی مظفری رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در نشست خبری در هفته گذشته با بیان اینکه «در سال ۹۶ در ایران ساعتی ۲۱ واقعه طلاق و ۷۰ واقعه ازدواج به ثبت رسید»، گفت: در کل نزدیک به یک سوم ازدواج‌های ایران در سال ۹۶ منجر به طلاق شد.

ترک همدانی مشمول عفو شد 

براساس این گزارش مصطفی ترک همدانی وکیل دادگستری اعلام کرد که با عفو رهبری از زندان آزاد شده است. 

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1412 بازدید

بازدید دیروز: 1288 بازدید

بازدید کل : 1615165 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر