جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۱
 |  21/ بهمن/ 1397 - 1:03
  |   نظرات: بدون نظر
72 بازدید بازدید

محکومیت متصرفات اراضی تالابی چوکام رشت به حبس تعزیری


گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا حاکیست؛ بنا به اظهار اصغر خودکار رئیس اداره حفاظت محیط زیست رشت؛ بدنبال تصرف اراضی ملی تالاب انزلی در محدوده روستای چوکام بخش خمام رشت و تهیه مستندات و تصاویر نقشه اراضی تصرفی و تنظیم صورتمجلس تخلف، متخلفان تحت پیگرد قضایی قرارگرفته و پس از سیر مراحل قانونی در شعبه چهارم دادگاه خمام هریک از متصرفین به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
وی افزود: طی سال های اخیر بدلیل پسروی و کاهش آب تالاب انزلی برخی از سودجویان به قصد ایجاد و توسعه اراضی کشاورزی، منطقه تالابی و زیستگاه حیات وحش را مورد تخریب و تصرف قرار می دهند که با توجه به قانون حفظ و حمایت از تالاب ها و ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و آراء متناسب صادر می شود.
خمام در شمال شهر رشت و بر سر راه رشت به بندرانزلی واقع و عبور جاده ترانزیتی رشت – انزلی از بخش خمام، باعث رونق این بخش شده است. شهرستان رشت با شش بخش، ۲۹۳ روستا و ۱۸ دهستان، دارای ۹۳۰ هزار نفر جمعیت است.
حوضه آبخیز تالاب انزلی ۳۵۰ هزار هکتار مساحت دارد. تالاب بین المللی انزلی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و محل تخم ریزی آبزیان بوده و از نخستین تالاب‌های ثبت شده در معاهده رامسر در سال ۱۹۷۱ میلادی است.
تالاب بین المللی انزلی هم اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته است. قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است که تالاب در حال خشک شدن است و به مراقبت نیاز دارد.
وسعت تالاب انزلی که زمانی حدود ۲۰ هزار هکتار بود اکنون به شدت کاهش یافته و طی سه دهه گذشته به دلیل ورود حجم زیادی از رسوبات و رشد بی رویه گیاهان مهاجم میانگین عمق آب تالاب انزلی از ۱۱ متر به کمتر از دو متر و در مناطقی حتی کمتر کاهش یافته است.
۷۲۹۶/۲۰۰۷/

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1017 بازدید

بازدید دیروز: 1835 بازدید

بازدید کل : 1613482 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر