پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۲
 |  23/ دی/ 1397 - 2:25
  |   نظرات: بدون نظر
14 بازدید بازدید

شفاف‌سازی بودجه انگیزه پرداخت مالیات را تقویت می‌کند


یک وکیل دادگستری:

شفاف‌سازی بودجه انگیزه پرداخت مالیات را تقویت می‌کند

یک عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی بودجه کشور، گفت: زمانی که شهروندان از نحوه هزینه کردن بودجه برای خدمات عمرانی، رفاهی و اجتماعی آگاهی یابند تامین بودجه کل کشور را وظیفه و تکلیف خود خواهند دانست.

منصور پورنوری در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با «ضرورت شفاف‌سازی بودجه کشور و حق شهروندان بر آگاهی از آن»، اظهار کرد: از آن جایی که منابع عمده تامین بودجه، درآمدهای دولت از مالیات‌های مستقیم و عوارضی است که شهروندان از درآمد حاصله از فعالیت‌های اقتصادی و بهره‌مندی از خدمات عمومی می‌پردازند، شفاف‌سازی بودجه از دو بُعد نقش مهمی دارد.

وی عنوان کرد: یکی از ابعاد موثر در شفاف‌سازی بودجه این است که شفاف‌سازی فی نفسه جزء حقوق بشر، حقوق شهروندی و تکلیف دولت به آگاهی و اطلاع رسانی در اجرای تعهدات بین‌المللی محسوب می‌شود. از دلایل دیگر اهمیت شفاف سازی بودجه این است که شفاف‌سازی، ایجاد انگیزه پرداخت مالیات و عوارض را در شهروندان تقویت می‌کند و منجر به جلوگیری از مالیات‌گریزی می‌شود.

وی، افزود: زمانی که شهروندان از نحوه هزینه کردن بودجه برای خدمات عمرانی، رفاهی و اجتماعی آگاهی یابند تامین بودجه کل کشور را وظیفه و تکلیف خود خواهند دانست.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، تصریح کرد: در حال حاضر شفاف‌سازی تا حدودی با طرح بودجه کل کشور در مجلس و بحث پیرامون آن انجام می‌شود اما به نظر کافی نیست بلکه باید فرهنگ لازم از طریق وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌های عمومی تقویت و نهادینه شود.

وی گفت: شفاف‌سازی بودجه و تقویت فرهنگ لازم در این زمینه از طریق رسانه‌های عمومی و مطبوعات می‌تواند از طرق مختلف اطلاع‌رسانی مانند نمایش فیلم و گفت‌وگو در رسانه‌های عمومی به ویژه در سازمان‌های متولی خدمات و رفاه عمومی کشور صورت گیرد تا اعتقاد به تامین هزینه‌های زندگی شهروندی در بودجه کشور به درستی در شهروندان شکل بگیرد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 594 بازدید

بازدید دیروز: 823 بازدید

بازدید کل : 1619998 بازدید

افراد آنلاین: 0 نفر