شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۳
سرویس: مقالات
 |  23/ دی/ 1397 - 8:20
  |   نظرات: بدون نظر
131 بازدید بازدید

استانی شدن انتخابات افق دید نمایندگان را افزایش می دهد


«حسن غفوری فرد» معتقد است: ورود شخصیت های معروف تر و شناخته شده تر و با نفوذ به مجلس مزیت «استانی شدن انتخابات» است و منجر به ارتقا سطح علمی و فکری نمایندگی و جایگاه پارلمان می شود.
نمایندگان مجلس شورای هفته گذشته به دو فوریت طرحی برای اصلاح قانون انتخابات رای دادند که در صورت تصویب و قانون شدن، انتخابات مجلس به صورت استانی برگزار می شود.
دولت نیز در جلسه روز چهارشنبه خود اعلام کرد که با طرح استانی شدن انتخابات موافق است و در تدوین نهایی لایحه جامع انتخابات، این شیوه جدید انتخاباتی نامزدهای پارلمان را نیز در نظر می گیرد.
این لایحه تا چند هفته آینده برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارایه می شود.
غفوری فرد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا ، کاهش سطح ارتباط مردم و مجلس را از معایب اصلی طرح استانی شدن انتخابات مجلس دانست و ابراز امیدواری کرد قبل از تصویب و اجرای آن کارشناسان و نمایندگان برای رفع این چالش، راهکار لازم را بیاندیشند.
او می گوید: شخصا با این شیوه انتخاب نمایندگان مجلس موافق نیستم زیرا با استانی شدن انتخابات، مثلا در یک استان مانند سیستان و بلوچستان که ۱۰۰۰ کیلومتر طول دارد، نماینده منتخب نمی تواند با تمام مردم در سراسر استان در ارتباط باشد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: مردم در شهرهای کوچک راحت تر می توانند با نماینده منتخب خود در ارتباط باشند، اما در شهرهای بزرگ مانند تهران مردم نه نمایندگان خود در مجلس را می شناسند و نه به راحتی می توانند با آنها ارتباط بگیرند.
غفوری فرد معتقد است: نمایندگان کلانشهری مانند تهران که اغلب هم از شخصیت های مهم کشور هستند کمتر فرصت می کنند به حوزه های انتخابی خود سرکشی کنند، اما در شهرهای کوچک نماینده می تواند به بسیاری از مسایل عمرانی و آبادانی حوزه خود رسیدگی کنند.
غفوری فرد با تاکید بر اینکه «هر فردی از جامعه باید فقط یک نماینده را انتخاب کند»، تصریح کرد: من با انتخاب ۳۰ نماینده برای تهران نیز مخالف بودم؛ الان تهران سی نماینده دارد، اما هیچکدام از شهروندانی تهران اغلب آنها را نمی شناسند و حتی خود من که پنجاه سال در تهران زندگی می کنم برخی از آنها را به خوبی نمی شناسم.
این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید این که هر شهروند باید یک نامزد را برای منطقه و حوزه خود انتخاب کند، یادآور شد: من این موضوع را سال ۶٢ و ۶٣ به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی هم گفته بودم.
به گزارش ایرنا، ۱۲۱ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی که «استانی شدن انتخابات مجلس» از مفاد اصلی آن است، خواستار اصلاحاتی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب (هفتم آذرماه ۷۸) شدند.
نمایندگان امضاء کننده این طرح پیشنهاد کردند ماده ۸ قانون به شرح زیر باید اصلاح شود: «از هر حوزه انتخابیه موجود در استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه تبصره ذیل ماده ۱ این قانون را کسب کرده و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورده اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.»
در این طرح آمده است: «در صورتی که حدنصاب در این ماده، برای یک یا چند کرسی بدست نیاید نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رأی را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند به عنوان نماینده یا نمایندگان آن استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می‌یابند.»
سیام*۳۰۷۰*۱۵۵۳

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1068 بازدید

بازدید دیروز: 1288 بازدید

بازدید کل : 1614821 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر