جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۰
 |  21/ دی/ 1397 - 4:07
  |   نظرات: بدون نظر
28 بازدید بازدید

راهکار شفاف سازی بودجه برگزاری جلسات و نشست‌ها توسط رسانه‌ها است


یک وکیل دادگستری:

راهکار شفاف سازی بودجه برگزاری جلسات و نشست‌ها توسط رسانه‌ها است

عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به حق مردم بر آگاهی از بودجه کشور، گفت: راهکار شفاف‌سازی عمومی بودجه این است که مطبوعات و رسانه‌ها با برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی بخش‌های مختلف بودجه را از دیدگاه کارشناسی مورد بررسی قرار دهند.

کارن روحانی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با «ضرورت شفاف‌سازی بودجه کشور و حق شهروندان بر آگاهی از آن»، اظهار کرد: یکی از حقوق مسلم مردم حق بر آگاهی از امور جاری است که از جمله آنها اطلاع از بودجه کشور است و قطعا نمی‌توان این امر را انکار کرد.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این‌که «بودجه کشور در سال‌های گذشته نیز منتشر می‌شد اما بیشتر در اختیار متخصصین قرار می‌گرفت و متخصصین امکان آگاهی از آن را داشتند»، عنوان کرد: این به معنای عدم دسترسی مردم و عموم به اطلاعات بودجه نیست اما به دلیل اینکه عموم هیچ‌گاه دغدغه این موضوع را به طور خاص نداشتند؛ بنابراین از آن مطلع نمی‌شدند.

این وکیل دادگستری، تصریح کرد: از طرفی هم شاید مردم از این حق آگاهی، اطلاع نداشتند. به یُمن فعالیت رسانه‌های عمومی و مطبوعات این حق بیشتر برای مردم روشن شد و مردم بیشتر به وجود این حق آگاه شدند. این‌که ما همیشه به مردم بگوییم چه حقوقی دارند یکی از اقداماتی است که رسانه‌ها و مطبوعات بیشترین نقش را در اطلاع رسانی آن دارند.

وی گفت: به واسطه حق آگاهی مردم از بودجه کشور دغدغه آگاهی از جزییات مربوط به بودجه نیز بیشتر شد و این امرتکلیف شفاف سازی نویسندگان بودجه را نیز بیشتر کرد. به عقیده من در شرایط فعلی اثر مثبتی که شفاف سازی بودجه می‌تواند داشته باشد این است که اگر مردم به عنوان مهمترین ضمانت اجرای اخلاقی و غیرحقوقی پشتیبان یک مقرره باشند یا تصمیمات را رصد کنند در نهایت در تصمیم گیری مجلس برای چگونگی تدوین بودجه تاثیرگذار خواهد بود.

روحانی، بیان کرد: به عقیده من راهکار شفاف سازی عمومی بودجه این است که مطبوعات و رسانه‌ها با برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی بخش‌های مختلف بودجه را از دیدگاه کارشناسی مورد بررسی قرار دهند. طبیعتا این نظرات به نمایندگان مجلس منعکس می‌شود و نمایندگان نیز هنگام تصمیم گیری در مورد آن می‌توانند آن‌ها را لحاظ کنند.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 306 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1601694 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر