چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۵
 |  21/ دی/ 1397 - 10:36
  |   نظرات: بدون نظر
36 بازدید بازدید

بیشترین آمار زندانیان جرایم غیرعمد کشور محکومان چک هستند


سید اسدالله جولایی روز پنجشنبه در دیدار با آیت الله سید علی اکبر قریشی، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، ابراز امیدواری کرد که این معضل با اصلاحات انجام شده در قانون چک رفته رفته به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: با اجرای طرح قانون جدید چک که در ۱۳ آبان امسال از سوی مجلس به تصویب رسیده است به زودی شاهد روند نزولی ورود به زندان از طریق صدور اواراق‌ تجاری چک در کشور خواهیم بود.
وی اظهار داشت: از زمان اصلاح و تصویب قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه (مصوب اردیبهشت ۱۳۹۵) جمعیت بدهکاران ناشی از دیه های حوادث رانندگی در حال حاضر به کمتر از ۳۰۰ نفر در کشور رسیده است.
جولایی گفت: ۹۵ درصد زندانیان جرایم غیرعمد را بدهکاران مالی تشکیل می دهند و محبوسان غیربزهکار آذربایجان غربی به دلیل کمیت رتبه دهم کشوری را به خود اختصاص داده‌اند.
مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: محکومان جرایم غیرعمد کاهش چند هزار نفری داشتند که امیدواریم با مشارکت بیشتر نهادهای بومی در هر استان و حمایت‌ چهره‌های هنری و ورزشی جمعیت ۹ هزار و ۶۲۸ نفری زندانیان جرایم غیرعمد کشور تا نیمه اسفند امسال به نصف کاهش یابد.
به گزارش ایرنا، ستاد دیه از سال ۱۳۶۹ در کشور راه اندازی شده است و در این مدت بیش از ۵۰۰ هزار زندانی جرائم غیرعمد به اهتمام این ستاد آزاد شده اند.
دهها نفر در آذربایجان غربی به خاطر عدم توانایی پرداخت دیه، مهریه، نفقه و چک های غیرکلاهبرداری به عنوان زندانیان جرائم غیرعمد در حبس هستند.
ستاد دیه با هدف آزادی زندانیانی که جرایم آنان قتل غیرعمد (شبه عمد و خطائی)، صدور چک بلامحل غیرکلاهبرداری، دیه تصادفات رانندگی و ترک انفاق و نداشتن توان پرداخت مهریه است، در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۹ شمسی در کشور تشکیل شد.
این ستاد با دریافت کمک های مردم خیر و نیکوکار به مددجویان جرایم غیرعمد تسهیلات (بدون بهره و کارمزد) اعطا می کند و اقساط وام از سومین ماه پس از آزادی دریافت می شود تا زندانی فرصت اشتغال به کار پیشین را پیدا کند.
نداشتن هر نوع سابقه محکومیت کیفری، نداشتن فساد اخلاقی، نداشتن اشتهار به فسق و فجور، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و داروهای روان گردان، داشتن حسن شهرت، سلامت نفس و صداقت در گفتار و کردار، داشتن حسن سلوک در ایام حبس به تائید مدیر زندان و نداشتن هیچ نوع امکان یا درآمد مالی برای پرداخت دیه با تائید گروه تحقیق از شرایط پرداخت تسهیلات به زندانیان جرایم غیرعمد برای آزادی است.
۸۱۳۷/۳۰۷۲

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 427 بازدید

بازدید دیروز: 967 بازدید

بازدید کل : 1619008 بازدید

افراد آنلاین: 0 نفر