جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۵
 |  20/ دی/ 1397 - 5:09
  |   نظرات: بدون نظر
19 بازدید بازدید

مروری بر مهمترین خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت


مروری بر مهمترین خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

هفته‌ای که سپری شد همراه با اتفاقات مختلفی در حوزه حقوقی و قضایی بود که در این خصوص مسئولان قضایی و حقوقی نقطه نظرات خود را اعلام کردند، همچنین خبرهای جدیدی در رابطه با پرونده‌های حقوقی مهم در سطح کشور اعلام شد.

به گزارش ایسنا، این خبر مروری است بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی در هفته‌ای که سپری شد.

سخنگوی شورای نگهبان: فقط دو ایراد CFT رفع شده است

اولین خبر مهمی که صبح شنبه -۱۵ آذرماه- منتشر شد خبری از سخنگوی شورای نگهبان بود که در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: از ایرادات مدنظر شورای نگهبان به لایحه  CFTفقط دو ایراد رفع شد، اما سایر ایرادات به قوت خود باقی است.

محکومیت شهرام جزایری به حبس
پرونده سکه ثامن؛ ۲۵۰ میلیارد بدهی، صد میلیارد موجودی

دادستان تهران هم در اولین روز این هفته گفت: در پرونده سکه ثامن با بدهی ٢٥٠ میلیارد تومانی، حدود صد میلیارد تومان موجود است.

همچنین عباس جعفری دولت آبادی در حاشیه نشست با رییس اتاق تعاون ایران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری نیز اظهار کرد: پرونده شهرام جزایری که در یکی از شهرستان‌ها دستگیر شده بود، چند وقت پیش به صدور کیفرخواست منجر گردید و این فرد در دادگاه بدوی به حبس نسبتا طولانی محکوم شده است، ولی از آنجایی که حکم قطعی نیست پس از قطعیت، میزان آن اعلام خواهد شد.

جعفری دولت آبادی همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی را به ایمن سازی مسیرها و وسایل نقلیه و تست سلامت رانندگان و ساختمان‌ها مکلف کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این پرونده به سلسله اسباب نزدیک به حادثه مثل جاده، نوع اتومبیل، قرارداد پیمانکار، شیوه نظارت پیمانکار و شیوه نظارت دانشگاه توجه داریم.

برگزاری پودمان آموزشی ویژه قضات آزمایشی در قم

پودمان آموزشی ویژه قضات آزمایشی به مدت سه روز از سوی مرکز آموزش معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در سالن مدیریت آموزش کارآموزان قضایی قم هم برگزار شد که شرکت کنندگان حدود ۲۵ نفر از استان‌های البرز، اصفهان و زنجان در این پودمان حضور داشتند. و رفصل‌های آموزشی این دوره عبارتند از  بررسی ” قرارهای نهایی، قرارهای تامین “، ” رسیدگی به جرائم اشخاص حقوقی “، ” تحقیقات مقدماتی، بررسی تعدد و تکرار ” و ” قواعد صلاحیت “.

نظر شورای نگهبان درباره چند مصوبه

نظر شورای نگهبان درباره چند مصوبه مجلس اعلام شد که عبارتند از: طرح اصلاح قانون صدور چک که با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

از دیگر مصوباتی که شورای نگهبان در مورد آنها نظر داد عبارتند از: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در همکاری تایید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا ــ اقیانوسیه از دیگر مصوبات بود و طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم، طرح اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور،‌ اصلاح اساسنامه شرکت فناوری‌های پیشرفته ایران، اصلاح اساسنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران، اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته

محکومیت ۱۱ میلیون یورویی در قزوین

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین هم از محکومیت دو شرکت واردکننده کالا به دلیل عدم ایفای تعهدات ارزی در این استان خبر داد و گفت: واحد ارزی یکی از بانک‌های استان قزوین در خصوص عدم ایفای تعهد واردکنندگان کالا در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی با اعتباری در مجموع به مبلغ بیش از ۱۱ میلیون و ۱۳۰ هزار یورو که برای ترخیص کالا تحویل‌شده بود جهت تعقیب و اعاده ارز خارج‌شده از کشور شکایتی تنظیم و به این اداره کل ارسال کرد.

انتقال اجساد از تهران به عهده پزشکی قانونی نیست

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران هم در اولین روز این هفته اعلام کرد که کار انتقال اجساد از تهران به شهرستان‌ها به عهده پزشکی قانونی نیست و اجساد توسط آمبولانس‌های سازمان بهشت زهرا به شهرستان‌ها منتقل می‌شوند.

ستاد دیه تهران: به پویش «هفت سین خورشید» بپیوندید

ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد نمایندگی استان تهران با معرفی پویش هفت سین خورشید اعلام کرد: قصد داریم در این پویش لبخند بر لبان کودکانی بنشانیم که پدر یا مادرشان به خاطر بدهی، تصادف یا حادثه غیرعمد در زندان به سر می‌برند. بی تردید الگوهایی مانند دانشجوی مرحوم سجاد پوراحسان که سه روز قبل از پرواز آسمانی اش بدهی مرد مستأجری را به صاحبخانه اش پرداخت و وی را آزاد کرد، چراغی روشن در این راه خواهد بود.

انتقاد دادستان گرگان از ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها

دادستان عمومی مرکز گلستان هم با انتقاد از ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، گفت: اگر ساختمانی با تخلف ساخته شده چرا باید با تشکیل یک کمیسیون و اخذ جریمه، از این کار غیرقانونی چشم پوشی کرد؟

۱۲ هزار و ۲۶۱ نفر در تصادفات ۸ ماهه امسال جان باختند

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که طی حوادث رانندگی ۸ ماه امسال (۱۳۹۷)، ۱۲ هزار و ۲۶۱ نفر جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به سال گذشته (۱۳۹۶)، ۰.۹ درصد افزایش را نشان می دهد. همچنین از مجموع ۱۲ هزار و ۲۶۱ نفری که در تصادفات ۸ ماهه امسال جان باخته اند، ۹۵۸۷ نفر مرد و ۲۶۷۴ نفر زن بودند.

دشمن تلاش می‌کند عفاف و حجاب به امری اختیاری تبدیل شود

دادستان تهران گفت: دشمن تلاش می‌کند تا عفاف و حجاب به امری اختیاری تبدیل شود؛ به همین دلیل با تحریک عده‌ای برای برداشتن روسری‌ها، سعی کردند نقشه خود را عملیاتی کنند، اما با برخورد قاطع دستگاه قضایی و پلیس مواجه شدند و اینکه قانونگذار در قانون برنامه ششم توسعه موادی از این قانون را به موضوع آسیب‌های اجتماعی اختصاص داده، مؤید توجه قانونگذار به این مسأله به عنوان یک امر مهم و کلان است.

عیادت آیت‌الله یزدی از آیت‌الله مومن

آیت‌الله محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان هم با حضور در بیمارستان از آیت‌الله مؤمن عیادت کرد.

اطلاعیه دادستانی تهران پیرامون حکم محکومیت مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج

در دومین روز از هفته‌ای که سپری شد شاهد انتشار خبرهای‌های مهم دیگری در حوزه حقوقی و قضایی بودیم که از جمله آنها صدور اطلاعیه دادستانی تهران پیرامون حکم محکومیت مدیر عامل موسسه ثامن‌الحجج بود.

به عقیده دادگاه اقدامات متهم موصوف به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیر عامل در عملکرد و اداره شرکت تعاونی مورد بحث از سه منظر بر خلاف اساسنامه شرکت تعاونی ثامن‌الحجج دانش آموختگان سبزوار و قوانین موضوعه بالاخص قانون بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران و قانون پولی و بانکی و آیین‌نامه‌های اجرایی آن است.

علی‌هذا دادگاه با توجه به مراتب ماالذکر به استناد بند هـ ماده یک و ماده ۲ و تبصره ۴ آن از قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور و ماده ۲۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ متهم موصوف را علاوه بر محرومیت از خدمات دولتی، به تحمل پانزده سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم می‌نماید.»

حکم صادره به شرح فوق، پس از اعتراض محکوم‌علیه ابوالفضل میرعلی در دیوان عالی کشور ابرام گردید و نسبت به نامبرده در حال اجرا است.

گزارش پزشکی قانونی استان تهران درباره وضعیت راننده اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران هم گفت: راننده اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات، سکته قلبی نکرده است.

پرونده شهرداران مجرم با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز گفت: با شهرداران مناطق مختلف کرج در خصوص جمع آوری پسماندهای شهری و حفظ بهداشت و سلامت عمومی برخورد شد و پرونده شهرداران متخلف و مجرم با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است.

ناکامی قاچاقچیان بین المللی مواد مخدر در خروج وجوه نقد از کشور

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از شناسایی چندین باند بین المللی مواد مخدر که از طریق فضای مجازی به نقل و انتقال وجوه حاصل از مواد مخدر اقدام می‌کردند، خبر داد و گفت: در راستای ضربات موثر به بنیان‌های مالی سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر، ماموران اداره کل اطلاعات استان کرمان پس از انجام اقدامات نظارتی و رصدهای اطلاعاتی دقیق بر روی باندهای بین المللی مواد مخدر که در خارج از استان و در استان‌های غربی و مرکز کشور فعالیت داشتند، موفق به شناسایی چندین باند بین المللی مواد مخدر شدند.

انتقال ۲۲۱ محکوم افغانستانی از ایران به افغانستان

از انتقال ۲۲۱ محکوم افغانستانی به افغانستان خبر داد و با اشاره به سفر دو ماه قبل وزیر دادگستری افغانستان به کشورمان که به دعوت وزیر دادگستری کشورمان صورت گرفت، گفت: وزرای دادگستری دو کشور توافق کردند که حدود ۷۰۰ تن از محکومان افغانستانی تا پایان سال به کشور متبوعشان منتقل شوند که با اعزام هیات کنسولی افغانستان به جمهوری اسلامی و شناسایی محکومان در استان های یزد، فارس، اصفهان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و تهران در مرحله نخست این توافق ۲۲۱ تن از محکومان افغانستانی به کشور متبوعشان منتقل شدند و بزودی تعداد بیشتری از این محکومان به افغانستان منتقل خواهند شد.

بخشی شکایت کند پیگیری می‌کنیم
 پرونده فریدون مختومه نشده است
 گزارشی تازه در پرونده احمد عراقچی

سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و سی و پنجمین نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره نامه اسماعیل بخشی به وزیر اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات پیگیری می‌کند و قطعا دستگاه قضایی هم اگر شکایت کند وارد می‌شود.

همچنین وی در این جلسه اسامی تعدادی دیگر از کسانی که به اتهام مالی محکوم شدند و حکمشان قطعی شده بودند اعلام کرد.

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: مرتب مدعی بودند که پول داریم و بر همین اساس به کشورهای مختلف مسافرت شده و چیزی حاصل نشده است.

خللی در کار آملی لاریجانی ایجاد نشده است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمالش هست که  خود شما رییس قوه شوید؟ گفت: خیر. آن‌چه الان قطعی می‌شود، گفت این است که قطعا بنده نیستم. ریاست قوه ابلاغ جدیدی گرفتند و با حفظ سمت کارها را با قوت انجام می‌دهند و خللی در کارشان ایجاد نشده است و درباره اینکه احتمال می‌دهد چه کسی رییس قوه شود هم گفت که احتمالاتی داده می‌شود ولی قطعی نیست. هر زمان مقام معظم رهبری اعلام کردند همه مطلع می‌شویم‌.

آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی، گفت: برای برخی افراد که حقوق بالایی دریافت کردند، مصوبه و توجیه قانونی وجود داشت که این افراد مجرم نیستند و طبق گزارش‌ها حدود ۲۳ میلیارد را پس دادند و عده‌ای هم بودند که با صحنه‌سازی نشان دادند که شرکت‌های زیانده، سودده هستند و حقوق کلان دریافت کردند و پرونده این افراد نیز به دادگاه ارسال شده است و برخی از این افراد هم جرم‌های دیگری دارند.

پرونده محیط زیستی‌ها هنوز تعیین وقت نشده است

وی درباره آخرین وضعیت پرونده محیط زیستی‌ها گفت: این پرونده به دادگاه ارسال شده ولی هنوز تعیین وقت نشده است و وکلا باید بروند و پرونده را مطالعه کنند، زیرا در این پرونده‌ها متهم یا باید وکیل معرفی کند و یا این‌که دادگاه برای آن‌ها وکیل معاضدتی انتخاب کند. این پرونده ۸ متهم دارد و اتهام آنها افساد فی الارض است.

صدور کیفرخواست برای معاون شهردار سابق تهران

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره پرونده عیسی شریفی معاون شهردار سابق تهران گفت: این پرونده  هنوز به مرحله کیفرخواست نرسیده و در تحقیقات مقدماتی است و از بیان جزئیات معذورم.

وی در خصوص تهدید انگلیس برای آزادی نازنین زاغری گفت: اگر قرار است کسی آزاد شود، به آن‌ها ربطی ندارد و انگلیس غلط کرده است.

گزارشی رسیده که ممکن است روند پرونده عراقچی را تغییر دهد

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره پرونده احمد عراقچی گفت: ما دوست داریم پرونده‌ها سریع‌تر رسیدگی شود، اما برخی پرونده‌ها نیاز به کارشناسی دارد و همین روز گذشته برای پرونده احمد عراقچی گزارشی رسیده که اگر صحت داشته باشد روند پرونده تغییر می‌کند. دادگاه این پرونده شروع نشده و در حال مطالعه پرونده هستند و اگر گزارش جدید صحت داشته باشد، فاز جدیدی مطرح می‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری منصوب شد

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دادگستری با حکمی از سوی سید علیرضا آوائی منصوب شد و وی در حکمی علی فرهادی را به سمت معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری منصوب کرد.

نظر هیات منصفه مطبوعات درباره روزنامه شهروند

سخنگوی هیئت منصفه دادگاه مطبوعات استان تهران گفت: مدیر مسئول روزنامه شهروند به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با اکثریت آراء متهم را مجرم شناخت و با اکثریت آراء متهم را مستحق تخفیف ندانست.

اجازه نمی‌دهیم حاشیه‌سازی برای نیشکر هفت‌تپه ادامه داشته باشد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: خبرهایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که برای شرکت نیشکر هفت‌تپه حاشیه‌سازی می‌کند اما اجازه نمی‌دهیم که این حاشیه‌سازی ادامه داشته باشد.

تمام اموال مفسدان در ابتدای انقلاب، به نفع مردم و بیت‌المال مصادره شد

سخنگوی دستگاه قضا هم با حضور در برنامه بدون توقف که از شبکه سه سیما پخش شد، گفت: قوه قضاییه با مباشرت حکومت تمام اسناد منابع طبیعی و زمین‌های مواتی که با سوءاستفاده از قدرت به نام افراد خاصی در زمان پهلوی و قبل از آن شده بودا باطل و به نفع دولت و مردم مصادره کرد.

پیش‌بینی دوره «سربازان امید» برای جلوگیری از اعتیاد و خودکشی

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان، گفت: به منظور جلوگیری از دو معضل اعتیاد و خودکشی دو دوره «سربازان امید» برای سربازان تمامی نیروهای مسلح در دو حوزه برگزار شده است و دستگاه قضایی علاوه بر کارکرد قضایی خود در برخورد با معتادین مواد مخدر، همگام و پیش‌رو در برنامه‌های فرهنگی در این حوزه فعالیت دارد و در کنار کار قضایی خلا بحث‌های فرهنگی و اجتماعی را به عنوان یکی از دغدغه‌ها در این حوزه احساس می‌کنیم.

چرخه جمع‌آوری و نگهداری معتادان ناقص است

دادستان خرم‌آباد هم گفت: باید پس از رهایی معتادان از مراکز نگهداری، صیانت و مراقبت‌های لازم اعمال شود در غیر اینصورت چرخه کاهش وابستگی و درمان معتادان موفق نخواهد بود.

پرونده سکه ثامن را به بخش اقتصادی وزارت اطلاعات بدهید

وکیل مدافع مالباختگان پرونده سکه ثامن نیز اعلام کرد: بهتر است که پرونده به بخش اقتصادی وزارت اطلاعات جهت بررسی امر و ردیابی پول‌ها و اموال ارجاع شود چون حسب محتویات پرونده، متهم ردیف اول دارای سابقه کیفری مشابه بوده و قبلا هم شرکتی را تاسیس کرده، اقدامات مشابهی انجام داده،  پول‌های مردم را دریافت کرده و سپس اعلام ورشکستگی کرده بود. به نظرم با توجه به عدم همکاری متهم و اصل مطلب که استرداد وجوه است و این مساله باعث تصییع حقوق موکلین شده است، شاید ارجاع  موضوع به بخش اقتصادی وزارت اطلاعات جهت بررسی امر و ردیابی پول ها و اموال بتواند کمک مهمی کند زیرا مهم این است که مالباختگان به حقوقشان برسند و شواهد هم نشان می دهد که این پول موجود دارد.

بازداشت کارگر گروه ملی به دلیل فعالیت تشنج‌آمیز در فضای مجازی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان با تایید خبر بازداشت یکی از کارگران گروه ملی فولاد، گفت: این فرد در فضای مجازی فعالیت‌هایی می‌کرد که به زعم ما داشت دوباره جو را متشنج می‌کرد.

عباس حسینی‌پویا در جمع خبرنگاران با اشاره به بازداشت هشت نفر از کارگران گروه ملی فولاد ایران اظهار کرد: دو نفر از این کارگران روز یکشنبه آزاد شدند و بقیه نیز در روزهای آینده آزاد خواهند شد.

پرونده حمید صفت در کمیسیون پزشکی قانونی است

وکیل مدافع حمید صفت گفت: هنوز کیفرخواست پرونده موکلم صادر نشده است.

عسگر قاسمی آقباش در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: پرونده موکلم در کمیسیون پزشکی قانونی در دست بررسی است و هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

فقط ۷۰ برند خارجی پوشاک در کشور مجوز فروش دارند

محمد علی اسفنانی مدیر کل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران و معاون سازمان تعزیرات کشور با اشاره به برخورد جدی این سازمان با فروشگاه‌های پوشاک قاچاق گفت: از مجموع برندهای موجود در کشور، ۷۰ برند مجوز دارند و مابقی بصورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود و با کسانی که با برندهای خارجی فاقد ثبت در کشور و نمایندگی اقدام به عرضه کالا به مردم می کند مورد برخورد قرار خواهند گرفت.

آزادی ۴ متهم پرونده اداره کل میراث فرهنگی قزوین با قرار وثیقه

دادستان عمومی و انقلاب قزوین از آزاد شدن ۴ متهم بازداشت شده در پرونده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با تبدیل قرار بازداشت موقت و تودیع وثیقه خبر داد.

وی افزود: ضمن اینکه برای دو نفر از مدیران، قرار نظارت قضایی مبنی بر عدم حضور آنها در محل کار صادر شده است.

بازداشت عامل آزار و اذیت دختر جوان در سیرجان

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان نیز از دستگیری دو نفر از عوامل آزار و اذیت یک دختر جوان در سیرجان که فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده است، خبر داد و گفت: با دستور رییس کل دادگستری استان کرمان پرونده آزار و اذیت دختر جوان در سیرجان به صورت ویژه و خارج از نوبت رسیدگی می‌شود و دستگاه قضائی با عاملان این حادثه  قاطعانه برخورد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر متهم اصلی(ضارب) با صدور قرار بازداشت از سوی  معاون دادستان(قاضی ویژه رسیدگی به جرائم سایبری ) روانه زندان شده، اظهار کرد: در این رابطه شخصی هم که اقدام به فیلمبرداری کرده بود شناسایی و به همراه ضارب اصلی دستگیر شده است.

درخواست اعاده دادرسی محمد نجفی رد شد

وکیل مدافع محمد نجفی -وکیلی که در ارتباط با حوادث دی ماه ۹۶ با حکم دادگاه انقلاب اراک به حبس محکوم شده است- از رد درخواست اعاده دادرسی موکلش در دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: درخواست اعاده دادرسی پرونده محمد نجفی ۱۲ آبان‌ماه به دیوان عالی کشور ارائه شده و ۱۰ دقیقه بعد برای ما پیامک آمده که پرونده ایشان در اراک به اجرای احکام رفته است که این موضوع برخلاف نص صریح قانون است چون باید متهم احضار می‌شد اما صبح فردای تقاضای اعاده دادرسی وی دستگیر و برای اجرای حکم به زندان برده شد.

تعیین وقت رسیدگی به پرونده هنگامه شهیدی در دادگاه تجدیدنظر

وکیل مدافع هنگامه شهیدی هم از تعیین وقت رسیدگی به  پرونده موکلش در دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

بازداشت رئیس یک سازمان وابسته به وزارت کشاورزی در مشهد به اتهام مالی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی هم از بازداشت رئیس یکی از سازمان‌های استانی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی در مشهد خبر داد و گفت که این فرد به همراه یکی از معاونان این سازمان به اتهام جرایم مالی در مشهد بازداشت شدند و اقدامات قانونی لازم در خصوص این پرونده در جریان است.

دستور رییس قوه قضاییه به دادستان کل کشور برای بررسی ادعای اسماعیل بخشی

در سومین روز از هفته‌ای که سپری شد، رئیس قوه قضاییه با اشاره به انتشار برخی شایعات و ادعاها درباره شکنجه یکی از کارگران بازداشتی شرکت نیشکر هفت تپه، به دادستان کل کشور دستور داد که با اعزام تیمی مستقل به منطقه، ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و گزارش آن را هر چه سریع تر به اطلاع مردم برساند.

آزادی ۵۰ تن به همت انجمن حمایت از زندانیان قم

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از زندانیان قم هم گفت که انجمن حمایت از زندانیان قم با استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله کمک‌های نقدی خیرین، درآمدهای جاری و نیز تلاش‌های مجدانه مددکاران توانسته با پیگیری‌های مستمر در جلب رضایت شکات، موجبات آزادی ۵۰ تن از محکومین را طی چهار ماه اخیر فراهم آورد.

بازداشت کلاهبردارن ۱۰۰۰ میلیاردی خرید و فروش خودرو در کرج

در پایان سومین روز این هفته  – دوشنبه – دادستان کرج هم از انهدام باند کلاهبرداری شبکه‌ای در قالب خرید و فروش خودرو در استان البرز خبر داد و گفت: این پرونده تاکنون بیش از ۱۵۰ شاکی داشته و هر روز به تعداد شاکیان اضافه می‌شود.

هیئت ویژه دادستانی کل کشور برای بررسی ادعای اسماعیل بخشی به خوزستان رفت

در چهارمین روز از هفته‌ای که گذشت، رییس دفتر دادستان کل کشور از حضور هیئت ویژه کارشناسی دادستانی کل کشور در خوزستان برای بررسی ادعای اسماعیل بخشی خبر داد.

۱۲ اخلالگر ارزی در استان قزوین دستگیر شدند

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: اعضاء این باند که اقدام به توزیع ارز به‌صورت گسترده در استان‌های مختلف می‌کردند به اتهام اخلال در بازار ارز و نظام ارزی کشور، قاچاق ارز از طریق خریدوفروش غیرقانونی، تحصیل مال و منفعت نامشروع، فرار مالیاتی و پول‌شویی تحت تعقیب قرار گرفته و دستگیر شد.

فرخزاد چهارصد میلیون دلاری در زندان است

دادستان تهران هم از رییس اتاق بازرگانی کشور خواست که در صدور کارت‌های بازرگانی به میزان وظیفه‌ای که دارد ایفای نقش کند و گفت:‌ متهمی به نام فرخزاد که ۴۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و اکنون در زندان است، سواد زیادی ندارد.

دیدار رئیس سازمان زندان‌ها با علم الهدی

آیت الله علم الهدی هم با رئیس سازمان زندان‌ها دیدار کرد و گفت: آنچه که من از گزارش‌ها دقیق شاهد بوده‌ام توجه و همت عالی مسئولین زندان‌ها در رسیدگی به امور زندانیان است. مراجعاتی از برخی خانواده‌های زندانیان که از قضا خانواده‌های نجیبی هستند داریم که به دلایل مختلف دچار پیشامد زندان شده اند ایشان نیازمند توجه و تدبر ویژه مسئولین هستند.

همچنین نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در ادامه با اشاره به مشکلات معیشتی مردم خواستار تعامل توام با صعه صدر مسئولین قضایی در رسیدگی به مشکلات مردم شد.

آخرین جزئیات پرونده آزار و اذیت دختر جوان سیرجانی

در این رابطه دادستان عمومی وانقلاب شهرستان سیرجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص جزئیات خبر آزار واذیت دختر جوان در سیرجان گفت: علیرغم رضایت دختر جوان (بزه دیده) اما متهم اصلی که فردی بنام «امیر.ک» است از جنبه عمومی جرم در زندان به‌ سر می‌برد.

وی اعلام کرد: در این رابطه پرونده‌ای تحت عناوین توقیف غیرقانونی، هتک حیثیت از طریق فضای مجازی و آزار و اذیت بانوان تشکیل و متهمان ردیف اول و دوم به ترتیب «امیر.ک» و «محمد.ی» تفهیم اتهام شده‌اند. متهم ردیف اول که جوانی ۲۰ ساله است از تاریخ ۱۴ دی ماه با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده است  و هم اکنون نیز در زندان به سر می‌برد. دختر بزه دیده بازداشت نیست، و متهم ردیف دوم «محمد.ی» نیز با توجه به نوع رفتارش با قرار بازداشت موقت در حال حاضر بازداشت است. تحقیقات درباره این پرونده هنوز کامل نشده و تحقیقات تکمیلی در حال انجام است و پس از کامل شدن تحقیقات، کیفرخواست تنظیم می‌شود و تلاش ما این است که در اسرع وقت دادگاه برگزار شود.

محاکمه متهمان پرونده شرکت دومان توکان

جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده دومان توکان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران در نظام اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ۴ نفر از متهمان شرکت دومان توکان به ریاست قاضی صلواتی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به اخلالگران و مفسدین اقتصادی به صورت علنی برگزار شد.

وی گفت: این پرونده دارای ۶۰ جلد بوده و ۱۸۶ شاکی و ۵ متهم دارد که متهم ردیف پنجم آن خانم ندا مختار زاده فرزند رئوف مشاور ارشد در جذب سرمایه بوده و بالغ بر ۲ میلیارد تومان پورسانت دریافت کرده، به خارج از کشور گریخته است.

تلاش می‌کنیم لایحه جامع حمایت از حقوق حیوانات را تدوین کنیم

معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی رییس جمهور هم در چهارمین روز از هفته‌ای که گذشت، گفت: پیرو جلسه مبسوطی که با فعالان، اعضای سازمان‌های مردم نهاد و کنش گران عرصه حقوق حیوانات برگزار شد تلاش خواهیم کرد طی مدت کوتاهی لایحه جامع حمایت از حقوق حیوانات را با همکاری صاحب نظران این عرصه تدوین کنیم.

کیفرخواست متهم آزار و اذیت در یکی از مدارس ابتدایی اصفهان صادر شد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز اصفهان گفت: کیفرخواست پرونده متهم حادثه اذیت و آزار تعدادی از دانش آموزان یکی از مدارس ابتدایی اصفهان صادر شده و پرونده برای رسیدگی به اتهامات فوق به دادگاه ارسال شده است.

اجرای طرح پابندهای الکترونیکی در انتظار تصویب ردیف بودجه است

رییس سازمان زندان‌ها گفت: امروز مهمترین دغدغه نظام قضایی کشور کاهش جمعیت کیفری است و برای تسریع این روند باید نگاه تحولی به جمعیت کیفری داشته باشیم و برخی زندانیان با اصلاح قوانین، اصلاح نگاه مدیریتی و اصلاح فرهنگ اجتماعی می‌توانند در زندان نباشند.

دستورعدم ممانعت از کار شرکت‌های اینترنتی حمل و نقل مسافر

دادستانی کل کشور هم با ارسال ابلاغیه‌ای به تمامی دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها از آن‌ها خواست تا زمان تصویب ضوابط مربوطه، از هرگونه برخورد و ممانعت از کسب‌وکار شرکت‌های حمل و نقل مسافر و بار اینترنتی به درخواست شهرداری‌ها خودداری بعمل آید و هرگونه تخلف صنفی این کسب و کارها جهت برخورد قانونی به اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی منعکس گردد.

مردم از ما رضایت کامل ندارند

سخنگوی قوه قضاییه هم با حضور در برنامه “بدون توقف” گفت: در پاسخ به این سئوال که آیا ما در نقطه مطلوب قرار داریم و مردم راضی هستند؟ باید گفت، رضایت کامل ندارند.

تشریح آخرین وضعیت پرونده خاطیان مدرسه اسوه حسنه زاهدان

پنجمین روز از هفته‌ای که سپری شد نیز حاوی خبرهای مهمی بود که از جمله آنها این بود که دادستان زاهدان در  تشریح آخرین وضعیت پرونده خاطیان مدرسه اسوه حسنه زاهدان گفت: این پرونده در اولین فرصت تشکیل و پیگیری شد که براساس نظر کارشناسان رسمی قوه قضائیه، در این واقعه ۵۰ درصد مدیر آموزشگاه و دو نفر از عوامل داخلی مدرسه و۵۰ درصد ۴نفر از مدیران آموزش و پرورش ناحیه دو زاهدان را مقصران اصلی این حادثه اعلام کرده‌اند. متهمان این پرونده پس از تفهیم اتهام با قرار وثیقه آزاد شده اند.

چهل سال قبل مردم نظام سکولار را نپذیرفتند

دادستان کل کشور در نشستی با رئیس و مسئولان دانشگاه آزاد گفت: چهل سال قبل که نظام این کشور، نظامی سکولار، سرسپرده و بی قید نسبت به اعتقادات بود، مردم آن را نپذیرفتند و درخواست کرد که دستگاه‌های مرتبط با فضای فرهنگی با کمیته‌ای که تشکیل شده است همکاری کنند. ما آمادگی داریم به این افراد کمک کنیم و از این افراد کمک بگیریم و آن را به دادستان‌ها ابلاغ کنیم تا در فضای فرهنگی چطور رفتار کنند که هم به خطوط قرمز توجه شود و هم مسئولان از امکانات لازم استفاده کنند.

مرمت ناحیه تاریخی یزد نیازمند طرح جامع و نظارت دقیق است

دادستان عمومی و انقلاب یزد نیز در پنجمین روز از هفته گذشته گفت: با توجه به حساسیت بافت تاریخی به عنوان مرکز ثقل گردشگری، اصلاح و مرمت این منطقه باید در یک طرح دقیق و جامع تعریف شده و با نظارت کامل به صورت دقیق اجرا شود.

پویش هفت سین خورشید در ستاد دیه استان تهران آغاز شد

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان تهران گفت: همکلاسی‌های سجاد پوراحسان دانشجوی خیر واحد علوم و تحقیقات، پویش هفت سین خورشید را در ستاد دیه استان تهران آغاز کردند و با پیشنهاد این ستاد، دوستان سجاد پوراحسان، دانشجوی خیری که سه روز پیش از فوت در حادثه مصیبت بار واحد علوم و تحقیقات، با پس اندازش، بدهی یک زندانی را پرداخت کرده بود، به همراه پدر داغ‌دیده اش، پویش مردمی هفت سین خورشید را با هدف ادامه راه احسان و نیکوکاری وی آغاز کردند. با پرداخت ۲۲۰ میلیون تومان، ۱۴ نفر از زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد مانند تصادف، حوادث ناشی از کار، مالی(غیر از کلاهبرداری) و… آزاد شدند. 

پرونده حادثه علوم تحقیقات آماده ارسال به دادگاه است

دادستان کل کشور نیز با اشاره به پرونده حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران گفت: بخش‌هایی از این پرونده که کارهای حقوقی و قضایی‌شان تکمیل شده بود، آماده ارسال به دادگاه است.

دومین جلسه رسیدگی به پرونده دومان توکان برگزار شد
جلسه بعدی شنبه

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده دومان توکان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران در نظام اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

یکی از شاکیان در این جلسه گفت: من یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کردم تا پیش از دستگیری عوامل شرکت دومان توکان به سرمایه گذاران چنین القا می‌شد که سرمایه آن‌ها درپروژه‌های واقعی صرف شده است. شواهد نشان می‌دهد ریاست شرکت دومان توکان اموالی داشته باشند و من تقاضا دارم حقوق سرمایه گذاران که مسئله اصلی است را بازپس بگیرید.

آملی‌لاریجانی: امیدوارم در انجام وظیفه موفق باشم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با قدردانی از مقام معظم رهبری برای اعتماد به وی به ‌منظور حضور در شورای نگهبان، اظهار امیدواری کرد با توفیق الهی و عمل خالص بتواند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد.

شورای نگهبان باید در بررسی بودجه دقت بیشتری کند

دبیر شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان با توجه به شرایط اقتصادی کشور می‌تواند و باید در بررسی بودجه دقت بیشتری کند تا از اسراف و تبذیرهای احتمالی جلوگیری کند.

وی با عرض خیرمقدم به حضور مجدد آیت‌الله آملی لاریجانی در شورای نگهبان، افزود: حضور آیت‌الله آملی مایه خوشبختی است و سوابق ارزنده وی در این شورا محفوظ است و امیدواریم با حضور این عالم عزیز حرکت جدیدی در کارهای شورا ایجاد شود.

دانشگاه آزاد، راننده و پیمانکار مقصر حادثه دانشگاه علوم تحقیقات اعلام شدند

جعفری دولت آبادی از اعلام نظر کارشناسی هیئت هفت نفره در مورد حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات خبر داد و گفت: این هیئت سه عامل اساسی را مقصر اعلام کرده است.

راننده، دانشگاه و پیمانکار که مسئول خدمات رسانی در آنجا بوده است مقصر اعلام شدند، راننده فوت کرده است و از طریق بیمه، مبلغ دیه‌ها وصول می‌شود.

مسئولیت‌های سنگین دفاتر نمایندگی ولی فقیه در ادارات اجرایی از نگاه رییس کل دادگستری یزد

رییس کل دادگستری استان یزد نیز گفت: ارتباط با مردم، تعدیل انتظارات و توقعات مراجعین به دستگاه در چارچوب شرع و قانون از مسئولیت‌های سنگین دفاتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در ادارات اجرایی است.

فعالیت در مجموعه قضایی و نیروهای مسلح مستلزم از خود گذشتگی است

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح هم در روز چهارشنبه، گفت: فعالیت در مجموعه قضایی و نیروهای مسلح مستلزم از خود گذشتگی است.

آغاز به کار واحد سجل کیفری در دادسرای نظامی تهران

معاون اجرای احکام دادستان نظامی تهران از آغاز به کار واحد سجل کیفری و انگشت‌نگاری دادسرای نظامی تهران خبر داد.

اموال مفسدان اقتصادی باید به نفع قشر ضعیف جامعه مصادره شود

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انقلاب ما از جنس انقلاب انبیاء الهی است ، گفت: امام راحل، پیامبر گونه در صحنه حاضر شد و با نگاه توحیدی و توجه به قیامت این انقلاب به پیروزی رسید.

وی با  تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی دو نیاز اساسی دارد که می تواند حلال سایر مشکلات کشور هم بشود، خاظر نشان کرد: یکی شناخت دقیق امام خمینی(ره) و دوم تربیت نیروهای در تراز انقلاب اسلامی و انسان سازی، تا آینده و تداوم انقلاب تضمین شود.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد مورد سوءقصد قرار گرفت

خبر مهم دیگری که در ساعات پایانی روز چهارشنبه اعلام شد این بود که رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد مورد سوءقصد قرار گرفت.

اعداد و ارقام لایحه بودجه شفافیت لازم را ندارد

سخنگوی شورای نگهبان هم گفت: در لایحه بودجه اشکالات متعددی وجود دارد، از جمله اینکه موضوع شفافیت و دقت لازم، آن طور که باید و شاید در بیان اعداد و ارقام وجود ندارد و این وظیفه دولت و مجلس است که شفافیت لازم را در بودجه ایجاد کنند و نکات و ایراداتی که اعضای شورای نگهبان در سال‌های گذشته نسبت به لایحه بودجه داشتند، تقاضای ما این است که نمایندگان محترم دقت بیشتری داشته باشند و با توجه به اشکالاتی که در سال‌های گذشته به لایحه بودجه داشتیم، ان‌شاءالله بودجه را تصویب کنند.

کاهش زندانیان غیرعمد به ۹۶۲۸ نفر

مدیرعامل ستاد دیه کشور هم اعلام کرد: با عنایت به سیاست‌های حبس‌زدای دستگاه قضاء و البته همیاری خیرین شاهد کاهش زندانیان جرایم غیرعمد هستیم  که ۹۵ درصد زندانیان جرایم غیرعمد را بدهکاران مالی تشکیل می‌دهند.

آسیبی به رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نرسیده است

در جریان سوء قصد صورت گرفته علیه حجت الاسلام والمسلمین مزارعی به وی و همراهانش آسیبی نرسیده است.

نتایج داوطلبان حوزوی آزمون تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۷ اعلام شد

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای از اعلام نتایج داوطلبان حوزوی آزمون تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: مصاحبه علمی پذیرفته‌شدگان از نیمه دوم بهمن‌ماه در شهر مقدس قمsapp.ir/qazahrm برگزار خواهد شد و مواد امتحانی در مرحله مصاحبه علمی همان مواد امتحانی آزمون کتبی است.

اعلام ختم رسیدگی به پرونده قتل یک وکیل دادگستری در لنگرود

وکیل مدافع اولیای دم فرزانه پوررجبی- وکیلی که در مقابل دادگستری لنگرود به ضرب گلوله کشته شد- از ختم رسیدگی به این پرونده خبر داد و گفت: ظرف مهلت قانونی حکم پرونده صادر می شود.

نمی‌توانیم مشکلات اقتصادی را با شعار دادن حل کنیم

دادستان کل کشور هم در نشست سراسری مدیران سازمان تعزیرات حکومتی در مشهد گفت: تصمیم‌سازان حوزه اقتصادی باید لباس رزم جهاد اقتصادی بر تن کنند. نمی‌توانیم مشکلات اقتصادی را با شعار دادن حل کنیم.

لزوم بازنگری در برخی قوانین در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب

معاون اول دستگاه قضا هم با حضور در برنامه “بدون توقف” که از شبکه سه سیما پخش شد، گفت: در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب باید بعضی از قوانین مورد بازنگری قرار گیرند چون قوانین در خصوص سوءاستفاده از قدرت و موقعیت برای امروز کفایت نمی‌کند.

۲۰ هزار پرونده دادگستری استان قزوین مربوط به طلاق است

همچنین در ششمین روز از هفته‌ای که گذشت، رئیس کل دادگستری استان قزوین اعلام کرد که ۲۰ هزار پرونده دادگستری مربوط به طلاق و ۳۰ هزار فقره اختلاف خانوادگی است که با آموزش مهارت‌های زندگی و دادن مشاوره باید این روند اصلاح شود. با هجمه‌ای که به بنیان خانواده در فضای مجازی و واقعی وارد می‌شود همه نگران هستیم و باید اقدامات مقابله‌ای خود را بیشتر کنیم. همچنین مشاوره‌ها نباید نوشدارو باشد، دنبال آمار دادن نباشیم و قبل از دادخواست باید مشاوره بدهیم تا از طلاق جلوگیری شود البته این مرحله هم دیر شده باید مصوب شود آموزش‌های قبل از ازدواج در اولویت قرار گیرد تا جوانان مهارت زندگی را یاد بگیرند و به آن عمل کنند.

دستگاه قضائی باید فرهنگ مهربانی را در جامعه به جریان بیندازد

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: بخش زیادی از اعتراضات به دستگاه قضاء به علت ناآگاهی و نادانی از روند پرونده‌هاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی ظهر پنج‌شنبه در اولین همایش استانی صبر با هدف ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت و تقدیر از فعالان این حوزه در سالن همایش‌های اتاق اصناف عنوان کرد: صلح و سازش و بخشایش دارای ارزش زیادی است و ریشه در آموزه‌های دینی و فرهنگ ایرانی دارد. دستگاه قضائی باید با شجاعت و اقتدار و البته گذشت و مهربانی پرونده‌ها را دنبال کند؛ هر چند عفو و بخشش شامل حال گردنکشان سیاسی و اقتصادی نمی شود.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 946 بازدید

بازدید دیروز: 1835 بازدید

بازدید کل : 1613411 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر