پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۸
 |  27/ آذر/ 1397 - 9:36
  |   نظرات: بدون نظر
92 بازدید بازدید

۲۵۰ زوج خراسان شمالی در نوبت فرزندخواندگی هستند


اسماعیل قربانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آمار افراد متقاضی فرزندخواندگی در استان معمولا چندین برابر تعداد کودکانی است که در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند.
وی با اشاره به واگذاری ۲۰ کودک در سال جاری به والدین متقاضی فرزندخواندگی، افزود: به طور متوسط ۴۰ کودک در سال به زوجین متقاضی در استان تحویل داده می شود.
قربانی گفت: هم اینک ۳۵ کودک صفر تا ۶ سال که بیشترین تقاضای زوجین برای سرپرستی کودکان در این سنین است در دو مرکز نگهداری کودکان شیرخوار در بجنورد و شیروان نگهداری می شوند.
وی افزود: این کودکان با توجه به قوانین به خانواده هایی تحویل داده می شود که نابارور باشند و یا بعد خانوار آنها کمتر از پنج نفر باشد.
وی با اشاره به گفته های زوجین مبنی بر سخت گیری در تحویل کودکان، اظهار داشت: آینده این کودکان به نوعی در دست بهزیستی است و بنابراین تلاش می کنیم به خانواده هایی سپرده شوند که از نظر شرایط اقتصادی و اجتماعی و نیز فرهنگی از استقلال مالی، توانمندی و سلامت لازم برخوردار باشند تا در آینده دچار مشکل نشوند.
مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه از نظر شرعی این کودکان ارثی از والدین جدید خود نمی گیرند در قانون گذشته زوجین متقاضی باید یک سوم اموال خود را به نام این کودکان می زدند ولی در قانون جدید می بایست والدین به صورت توافقی بخشی از اموال را به این کودکان واگذار کنند تا در آینده دچار چالش نشوند.
وی افزود: اولویت توجه این نهاد به سرنوشت و آینده این کودکان است و تا جایی که قانون اجازه داده سخت گیری لازم صورت می گیرد.
قربانی یادآور شد: این کودکان یا بی سرپرست هستند و یا به علت داشتن والدین بدسرپرست که دچار مشکلات حاد از قبیل اعتیاد تزریقی بوده و در معرض آسیب های جدی قرار دارند در این مراکز نگهداری می شوند تا به والدین جدید واگذار شوند.
وی در خصوص احتمال بازپس گیری کودکان بدسرپرست توسط والدین اصلی نیز اظهار داشت: در چند سال گذشته فقط یک مورد در شهرستان فاروج داشته ایم که هنوز هم صلاحیت مادر اصلی برای نگهداری این کودک توسط کارشناسان بهزیستی محرز نشده و کودک در کنار خانواده جدیدش زندگی می کند.
وی گفت: در مجموع حدود ۶۰۰ کودک که عمده آنها بزرگسال بوده و اکثر بدسرپرست هستند و تکلیف زندگی آنها مشخص نیست و هنوز از والدین اصلی سلب حضانت نشده اند تحت سرپرستی بهزیستی قرار دارند.
قربانی گفت: نیمی از این کودکان به والدین درجه دو و سه واگذار شده اند که هزینه زندگی آنها توسط بهزیستی تامین می شود و نیمی دیگر در مراکز نگهداری کودکان هستند.
هم اکنون ۳۸ هزار و ۷۰۰ خانوار شامل ۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی خراسان شمالی هستند که ۱۹ هزار نفر آنها در حوزه توانبخشی و مابقی زنان سرپرست خانوار، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست و افراد دارای آسیب و اعتیاد هستند.
ط/ ۶۰۴۲

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 546 بازدید

بازدید دیروز: 823 بازدید

بازدید کل : 1619950 بازدید

افراد آنلاین: 0 نفر