پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۸
 |  27/ آذر/ 1397 - 11:36
  |   نظرات: بدون نظر
50 بازدید بازدید

افزایش تعاملات بین رشته ای درعلوم انسانی اهمیت دارد


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، لعیا جنیدی امروز سه شنبه در همایش پژوهش و علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: در اهمیت علوم انسانی نمی توان بسیار صحبت کرد چرا که عملا انسان برای ارتقای کیفیت زندگی خود با بکار گیری ابزار مناسب تلاش خود را بکار می گیرد.
وی افزود: در علوم انسانی پژوهشگر با دخالت های انسانی رو به رو است، از این روبحران هویت در بسیاری از شاخه های علوم انسانی در مشاهده، تبیین و تفسیر علمی وجود دارد .
استاد حقوق دانشگاه تهران با اشاره به بکار گرفته نشدن روش های پیشین تحقیق یاد آور شد: در حال حاضر نظم پیشین با تحولات جامعه مورد تردید قرار گرفته و موجب بحرانی خاص در تحقیقات علوم انسانی شده است.
به گفته جنیدی، زیر سوال رفتن روش های گذشته و پیدا نشدن روش های جدید کار برخی رشته های علوم انسانی را دشوار می کند.
وی افزود: نظام آموزشی و برنامه های درسی بحران هویت علوم انسانی محسوس تر می کند، از این رو باید رسیدگی به اهداف ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد چرا که با توجه به صرف هزینه و زمان انتظار بهترین خروجی از پژوهش ها وجود دارد.
معاون حقوقی رییس جمهور خاطر نشان کرد: ضرورت علوم انسانی و پژوهش ها بسیار واضح است اما حرکات منشا و مبدا علوم انسانی باید مشخص باشد.
جنیدی با اشاره به نبود وجه تعاملی میان رشته های علوم انسانی یادآور شد: علوم انسانی در جهت رشته های میان رشته ای عملکرد مناسلی ندارد.
وی به افزایش تعداد دانشگاه ها در چند سال گذشته اظهار کرد: افزایش تعداد دانشگاه ها و اداره این موسسات در چند سال گذشته مسئله قابل توجهی است چرا که علوم انسانی سهم ۶۰ در صدی از این تعداد موسسات را به خود اختصاص داده است.
منابع و ابزار محدود برای مراکز پژوهشی به دلیل عدم امکان مدیریت است ، از این رو موازی کاری به شدت پیش می آید که نیاز به مدیرت جدی وزارت علوم را بیشتر می کند.
جنیدی ادامه داد: برون سپاری تحقیقات نیاز به مدیریت جدی دارد تا لابی ها در سفارش تحقیقات اثر گذار نباشد.
وی با اشاره به مسئله استقلال نداشتن مراکز پژوهشی گفت: نیروی انسانی باید بتواند با اختیار مسایل کشور را به سمت صحیح رهنمون کند، از این رو در انجام تحقیقات باید به دانشگاه ها اعتماد کرد.
**۱۲۰۰**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 656 بازدید

بازدید دیروز: 823 بازدید

بازدید کل : 1620060 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر