جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۰
 |  27/ آذر/ 1397 - 1:34
  |   نظرات: بدون نظر
50 بازدید بازدید

اسناد رسمی از ابتدای دی با اثر انگشت سردفتران تایید می شود


به گزارش ایرنا از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور احمد تویسرکانی روز سه شنبه افزود: تایید نهایی اسناد رسمی تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت سردفتران در سیستم الکترونیک اسناد صورت خواهد گرفت و این اقدام باعث پیشگیری از خدشه احتمالی به اعتبار اسناد رسمی خواهد شد.
وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یک دستگاه حاکمیتی است و به موجب ماده هشت قانون مدیریت خدمات کشوری، امور ثبتی از جمله امور حاکمیتی شناخته شده است و سند رسمی به حکم قانون از اعتبار و اهمیت بالایی برخوردار است. چون اسناد رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی، لازم الاجراست و ادارات ثبت بدون رسیدگی قضایی و حکم دادگاه، مفاد اسناد رسمی را اجرا می کنند.
تویسرکانی اضافه کرد: صدور سند رسمی در دفترخانه از وظایف شخص سردفتر است و قانون ثبت اسناد و املاک از جمله در مواد ۴۹ تا ۵۷ و مواد ۶۰، ۷۶، ۸۲ و ۸۶ این قانون و همچنین در قانون دفاتر اسناد رسمی تکالیف وسیعی را در زمینه تنظیم اسناد بر عهده سردفتر قرار داده است.
معاون رئیس قوه قضائیه افزود: به دنبال تکالیف قانونی برای استقرار سیستم های الکترونیک، اجرای پروژه ثبت الکترونیک اسناد و اتخاذ شیوه مناسب جهت احراز صحت و تمامیت اعتبار اسناد رسمی و در ادامه تکامل این پروژه، به لحاظ پیشگیری از آسیب های احتمالی موجود در استفاده از «توکن» (سخت‌افزاری کوچک برای ورود کاربر یک سرویس رایانه‌ای به سامانه) و امضاء الکترونیک که با سپردن آن به غیر، اعتبار سند تنظیمی را مخدوش می کند، لذا از اول دی ۹۷ تأئید نهایی اسناد رسمی تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت سردفتران صورت خواهد گرفت و این اقدام باعث پیشگیری از خدشه احتمالی به اعتبار اسناد رسمی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه چندین ماه تحت بررسی کارشناسی بوده و نرم افزار لازم تهیه شده است افزود: حدود یک ماه است که این پروژه ابتدا در ۴۰ دفترخانه و در حال حاضر در ۷۶۰ دفترخانه سراسر کشور به صورت پایلوت در حال اجراست و تا کنون بیش از ۸۰ هزار سند در همین سیستم صادر شده است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه هم اکنون اکثریت سردفتران مهیای انجام کار با سیستم جدید هستند و حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر از مجموع هفت هزار و ۱۰۰ سردفتر کشور با مراجعه به ادارات ثبت و ذخیره اثر انگشت آماده استفاده از سیستم جدید هستند اظهار داشت: خوشبختانه تحولات سازمان ثبت مورد تأیید و پشتیبانی ریاست قوه قضائیه بوده است و در خصوص پروژه اخیر هم گزارشی در جلسه مسئولان عالی قضایی ارائه و رئیس قوه قضاییه بر اجرای این طرح تأکید کرد.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی بخشنامه ای به سردفتران اسناد رسمی اعلام کرده بود که از ۱۵ آذر موظف به تصویربرداری از اثر انگشت خود هستند.
در هفتم آذر تعدادی از سردفتران اسناد رسمی تهران با برگزاری نشستی در کانون سردفتران و دفتریاران به بخشنامه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر تصویربرداری از اثر انگشت سردفتران اعتراض کردند.
سردفتران با صدور بیانیه ای اعلام کردند: به رغم تمام سنگ اندازی ها به عنوان نمایندگان اکثریت جامعه سردفتری کشور و متعهد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گردهم آمده‌ایم تا اعتراض خود را به نامه معاونت امور اسناد سازمان ثبت مبنی بر لزوم اسکن اثر انگشت سران دفاتر اسناد رسمی در ادارات ثبت و انعکاس آن در سامانه اعلام کنیم.
پس از یک هفته محمد عظیمیان، نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی، از به تعویق افتادن پانزده روزه اجرای طرح اسکن اثر انگشت سردفتران با موافقت رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد و گفت: لازمه اجرای طرح اسکن اثر انگشت سردفتران، انجام کار کارشناسی است که در جلسه ای با حضور هیات مدیره کانون تهران و همکارانی از شهرستان ها به عنوان شورای عالی کانون ها، مشکلات اجرای طرح یادآوری شد.
وی افزود: در این جلسه احمد تویسرکانی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موافقت کرد طی مدت ۱۵ روز کارگروهی تشکیل شود تا موضوع ها و مشکلاتی را که احتمالا در روند اجرای طرح ایجاد می شود، بررسی کرده و به نتیجه قطعی برسانند.
اجتمام *۱۰۰۳* ۳۰۶۳

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 759 بازدید

بازدید دیروز: 1835 بازدید

بازدید کل : 1613224 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر