پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۶
 |  25/ آذر/ 1397 - 6:07
  |   نظرات: بدون نظر
79 بازدید بازدید

کمک به آزادی زندانیان کاری نیک و خداپسندانه است


به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل زندان های کردستان، سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور در سفر خود به استان کردستان با برخی از مسئولان از جمله نماینده ولی فقیه و استاندار کردستان دیدار و گفت و گو کرد.
آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی گفت: باید در قانون به این موضوع مهم توجه شود که در جرائم غیرعمد حتی الامکان از مجازات حبس استفاده نشود.
وی با تاکید بر این موضوع که کمک های ستاد دیه باید صرفا به افراد مستحق و نیازمند واقعی اعطا شود، اظهار داشت: اعضای هیات امنای ستاد دیه کردستان همگی از معتمدین و چهره های سرشناس استان هستند و بر کسی پوشیده نیست که کمک های این ستاد مردمی قطعا به دست افرادی که مستحق کمک هستند، خواهد رسید.
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری کاهش ورودی زندان ها را به معنای کاهش بسیاری از آسیب ها در جامعه قلمداد کرد و افزود: ستاد دیه به واسطه رسالتی که عهده دار است از سویی با تلاش در جهت اصلاح قوانین موجب کاهش ورود بسیاری از جرائم غیرعمد به زندان شده و از سوی دیگر با کمک به آزادی این قبیل زندانیان، در افزایش خروجی زندان ها نیز سهم بسزایی دارد.
مدیرعامل ستاد دیه کشور نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ستاد دیه فعالیت خود را از سال ۱۳۶۹ و به همت بزرگ مردانی همچون شهید اسدالله لاجوردی آغاز کرد، گفت: یکی از برکات نظام مقدس اسلامی همین ستاد دیه است که از ابتدای تاسیس تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار زندانی جرائم غیرعمد را از زندان آزاد کرده است.
اسدالله جولایی با تاکید بر این موضوع که مقام معظم رهبری نیز به موضوع ستاد دیه اهتمام ویژه دارند، اظهار داشت: معظم له همواره در جشن های گلریزان حضوری موثر داشته و با کمک های مادی و معنوی خود این مجموعه را در دستیابی به اهداف انسان دوستانه یاری می رسانند.
وی اصلاح قانون صدور چک را حاصل تلاش های چندین ساله ستاد دیه در مجلس دانست و افزود: یکی دیگر از برنامه های مهم و در دست انجام ستاد دیه در راستای کاهش ورودی زندانیان جرائم غیر عمد به زندان، در خصوص قوانین مربوط به مهریه است که امیدواریم با اصلاح قوانین مربوط به این حوزه، شاهد این باشیم که در آینده زندانیانی با جرائمی همچون مهریه در زندان نباشند.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره ستاد دیه کشور همچنین در دیدار با استاندار کردستان نیز از آزادی ۱۰ هزار و ۶۷۹ نفر زندانی جرائم غیرعمد توسط ستاد دیه در سال گذشته خبر داد.
جولایی گفت: برای آزادی این تعداد زندانی ۹۷۲ میلیارد تومان از طریق مختلف از جمله وام های قرض الحسنه، کمک های بلاعوض ستاد دیه، کمک های خیرین و گذشت شکات هزینه شده است.
استاندار کردستان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته از سوی ستاد دیه اظهار داشت: کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در حقیقت کمک به کاهش مفاسد گوناگون در جامعه خواهد بود که از این منظر می توان به اهمیت اقدامات ستاد دیه پی برد.
بهمن مرادنیا با بیان اینکه وجود ۳۱۸ زندانی با جرائم غیرعمد برازنده استانی فرهنگی همچون کردستان نیست افزود: خانواده های این افراد ممکن است بدلیل نبود سرپرست خانواده با آسیب های متعدی مواجه شوند.
استاندار کردستان با اعلام حمایت قاطع از ستاد دیه استان افزود: باید دست در دست هم دهیم تا آمار زندانیان جرائم غیرعمد در استان به حداقل ممکن برسد که در این راستا استانداری کردستان هرگونه حمایتی را از ستاد دیه دریغ نخواهد کرد.
مدیرکل زندان های استان کردستان نیز عملکرد نمایندگی ستاد دیه در استان طی سال های گذشته را قابل قبول دانست و گفت: در سال ۹۵ ستاد دیه کردستان ۲۲۰ زندانی جرائم غیرعمد را از زندان آزاد کرد که این تعداد در سال ۹۶ با رسیدن به ۲۷۷ نفر، ۲۵درصد افزایش یافته است.
اسحاق ابراهیمی میزان مبالغ بلاعوض اعطا شده از سوی ستاد دیه کشور و استان برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در سال ۱۳۹۵ را ۲۰ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این مبلغ در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۲۶ میلیارد ریال رسیده که در این خصوص نیز رشد ۲۷ درصدی را شاهد بوده ایم.
نایب رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور همچنین افزایش گذشت شکات طی سال های گذشته را نیز قابل توجه دانست و اضافه کرد: در سال ۱۳۹۶ شکات پرونده های زندانیان جرائم غیرعمد در استان با گذشت مبلغی حدود ۸۰ میلیارد ریال از حق خود تاثیر بسزایی در کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد داشتند که این رقم نیز نسبت مدت مشابه در سال ۹۵ چیزی حدود ۵۳ درصد رشد نشان می دهد.
ابراهیمی تعداد زندانیان جرائم غیرعمد آزاد شده از ابتدای سال جاری تاکنون را ۱۱۵ نفر اعلام کرد و گفت: برای آزادی این تعداد زندانی ۹۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال از محل کمک های بلاعوض ستاد دیه، وام بانک های عامل، گذشت شکات، صندوق تامین خسارت های بیمه بدنی و موارد دیگر هزینه شده است.
مدیرکل زندان های کردستان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱۸ زندانی جرائم غیرعمد در مراکز اصلاحی و تربیتی سطح استان تحمل حبس می کنند، یادآور شد: از این تعداد ۲۴۸ نفر بدهکار مالی، ۵۹ نفر مهریه و ۱۱ نفر نیز مربوط به تصادف و یا حوادث کارکاهی می باشند.
۶۱۰۸/۹۱۰۲

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 156 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1601544 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر