پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۰
 |  21/ آذر/ 1397 - 11:12
  |   نظرات: بدون نظر
32 بازدید بازدید

تقویت مالکیت فکری موجب رونق اقتصادی می‌شود


سرپرست معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری:

تقویت مالکیت فکری موجب رونق اقتصادی می‌شود

سرپرست معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری تصریح کرد : بخش خصوصی به دنبال تولید ثروت از علم و دانش است و ابزار این کار نیز مالکیت فکری است.

به گزارش ایسنا، محمود حکمت نیا در مراسم افتتاحیه دومین دوره آموزش مالکیت فکری در تهران با اشاره به نقش مالکیت فکری در تولید ثروت، بر تقویت و پشتیبانی آن از سوی دولت، بخش خصوصی اتاق بازرگانی و بازار تاکید کرد.
وی گفت: هدف مالکیت فکری اقتصادی است که در حوزه رقابت شکل می گیرد و بخش خصوصی به دنبال تولید ثروت از علم و دانش است و ابزار این کار نیز مالکیت فکری است که دولت باید در این زمینه با رفع موانع و مشکلات هزینه تولید ثروت را کاهش دهد.
وی با بیان اینکه هزینه تولید فکر و فناوری را می توان از طریق مخترع، دولت، صنعت و بازار تامین کرد، افزود: سه منبع مخترع، دولت و صنعت هریک می تواند معایبی را ببار آورد اما بازار مصرف ایده مناسب تری است و عملکرد مالکیت فکری نیز همین است که تولید فکر از بازار مصرف تامین گردد.
حکمت نیا اظهار داشت: از آن‌جا که اموال فکری محدودیت اموال فیزیکی را ندارند، از یک سو اعطای حقوق انحصاری به دارایی‌های فکری می‌بایست توجیه شود و از سوی دیگر مبتکر و شخص صاحب فکر باید بداند که در ازاء افشاء ایده‌، چه چیزی نصیبش می‌شود.
وی در ادامه با بیان این‌که امید است برگزاری این دوره و دوره‌های قبلی و بعدی، به توسعه و رشد بیش‌از پیش فناوری و اقتصاد در ایران با توجه به نقش و اهمیت مالکیت فکری منجر شود، ابراز امیدواری کرد که موضوعات دیگر مالکیت فکری در دوره‌های بعدی با همکاری« وایپو» برای فعالان علمی و اقتصادی کشور تبیین گردد.
گفتنی است دومین دوره آموزش مالکیت فکری با موضوع «اختراع، خط مشی های عمومی و انتقال فناوری» آذرماه امسال و با مشارکت سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو و همکاری کانون پتنت ایران و با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای سیاستگذاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی کشور در زمینه مالکیت فکری، دانشگاه‌ها، پارک های علم و فناوری و نمایندگان بخش خصوصی فعال در حقوق نوآوری و اقتصاد، به مدت ۵ روز در تهران برگزار شد.
در این دوره، مدرسین اعزامی از وایپو و اساتید داخلی از دانشگاه های کشور در خصوص موضوعات مرتبط با مالکیت فکری از قبیل شرایط ثبت اختراع، محدوده حق ثبت اختراع (استثنائات و محدودیت ها)، ضمانت اجراهای نقض حق اختراع، معاهدات بین المللی مرتبط، انتقال تکنولوژی، حق اختراع و سلامت عمومی و حق ثبت اختراع و امنیت غذایی مطالب خود را ارائه کردند.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 286 بازدید

بازدید دیروز: 823 بازدید

بازدید کل : 1619690 بازدید

افراد آنلاین: 0 نفر