سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۰
سرویس: مقالات
 |  14/ آذر/ 1397 - 4:17
  |   نظرات: بدون نظر
78 بازدید بازدید

دانشجو پیشقراول آگاهی عمومی


به گزارش ایرنا رویدادی خونین که در شانزدهم آذرماه در دانشگاه تهران به وقوع پیوست، منجر به شهادت سه تن از دانشجویان این دانشگاه شد؛ دانشجویانی که پیش پای معاون رییس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا قربانی شدند تا برای همیشه به تاریخ این سرزمین گره بخورند.
دانشجویان در آن روز، در تجمعی اعتراضی در دانشگاه تهران حضور داشتند و نسبت به از سرگیری روابط کشورمان و انگلستان و حضور نیکسون، مقام آمریکایی که به نوعی رونمایی رسمی از این ارتباطات جدید بود، معترض بودند.
اعتراضی که ریشه آن به کودتای ۲۸ مرداد و بلایی که دولت های انگلیس و آمریکا بر سر نخستین دولت ملی خاورمیانه (مصدق) آورده بودند، برمی گشت.
کودتایی که آن روز‌ها سخن گفتن از آن هم ممنوع بود، چه رسد به بیان واقعیات پنهان پشت آن و نقش انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در رقم زدنش و دانشجویان معترض به خوبی از زیر و بم این موضوع آگاهی داشتند.
درباره دانشجویانی سخن می‌گوییم که به حق پیش قراول آگاهی در کشور بودند، هرچند، چند دهه زمان لازم بود تا اسرار و اسناد کامل کودتا برملا شود و جهانیان به واقعیت‌های پنهان آن روز پی ببرند.
کودتایی که رژیم پهلوی‌ انکارش می‌کردند و حالا همه از جزئیات شومش آگاهند؛ آگاهی ایی که شهدای روز دانشجو و همراهانشان در آن تجمع اعتراضی، به وجود آوردند.
از آن تاریخ، جنبش دانشجویی به عنوان یکی از کانون های آگاهی بخش و نماد های اعتراضی تاثیرگذار در عرصه سیاسی، اجتماعی ایران متولد شد.
همین نکته کافی است تا بدانیم روز دانشجو تا چه اندازه الهام بخش و مهم است و چه وظیفه سنگینی بر عهده وارثان دانشجویان شهید سپرده شده است.
یکی از نقاط قوت جنبش دانشجویی در قدرت نبودن و نقد قدرت در طول تاریخ بوده است، جنبشی که به هیچ یک از کانون های قدرت وابسته نبوده ولی همواره نقد قدرت و پاسخگو بودن آن را مد نظر قرار داده و در برهه هایی هم موفق به تغییر و دگرگونی نیز شده است.
نماد بارز این دگرگونی مبارزه با رژیم شاه بود که در نهایت منجر به سرنگونی آن نیز شد.
اگرچه شاید به صراحت نتوان گفت که سرنگونی رژیم شاه بواسطه اعتراضات صرف دانشجویی بود اما از نقش دانشجویان مبارز و جنبش آگاهی بخش دانشگاه و دانشجو در خط دهی اعتراضات مردمی نمی توان غافل شد.
یکی از تفاوت‌های اصلی جنبش‌ دانشجویی با سایر جنبش‌ها این است که درصدد اعمال فشار برای کسب منافع خاص گروهی نیست و قدرت را نمی‌طلبد، بلکه در پی فضاسازی و فشار برای پیدایش تغییرات جهت حرکت به‌سوی منافع عمومی جامعه است.
اما وظیفه ای که امروز بر دوش جنبش دانشجویی وجود دارد، این است که با نگاهی تاریخی به شکل گیری جنبش، حفظ حافظه تاریخی و درس گرفتن از حوادث روزگار، خود را به روز رسانی کرده و بازتعریف کنند.
جنبش دانشجویی با وجود فراز و نشیب ها و سپری کردن طوفان ها و کوران ها، لنگ لنگان به راه خود ادامه داده و همواره امیدی برای تحرک و پویایی جامعه است و با برپایی جشن ها و مناسبت هایی در دانشگاه های سراسر کشور و طرح مطالبات دانشجویان نوید روزهای خوش را می دهد.
به همین مناسبت دانشجویان دومین دانشگاه قدیمی کشور (تبریز) برای پاسداشت یاد و نام دانشجویان شهید و سوگند به حفظ آرمان دانشجویی گرد هم آمدند.
نشستی کاملا از جنس دانشجو که مطالبات آنان نه تنها صنفی و دانشگاهی نبود بلکه نطق های نمایندگان تشکل های دانشجویان که فریاد عدالتخواهی، آزادی، آگاهی و گاهی نیز نقد قدرت و دولت بود، در واقع برآیند عمومی مطالبات اکثریت جامعه بود.

** دانشجویان با تاریخ کشورشان آشنا باشند
رییس دانشگاه تبریز در گردهمایی روز دانشجو با تاکید بر اینکه دانشجویان باید با تاریخ کشورشان آشنا باشند،اظهار داشت: اولین حرکت دانشجویی به نام «سه قطره خون» و با شهادت سه شهید دانشگاه تهران، آغاز شد.
رضا مجیدی با بیان اینکه ۶۵ سال قبل، اولین دولتی که نتیجه مشروطیت بود، تشکیل شد، گفت: رژیم‌های استعمارگر نتوانستند دولت ملی مصدق را تحمل کنند و با براندازی آن در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، سفارتخانه‌های دولت‎های استعماری در کشور ما باز شد و سفارت انگلستان در ۱۴ آذر همان سال آغاز به کار کرد.
وی افزود: با توجه به این که قرار بود نیکسون، معاون رییس جمهور آمریکا وارد ایران شود تا ببیند کشوری که به دست مردم اداره می‌شد، به چه وضعیتی افتاده است، اولین حرکت دانشجویی با حرکت منسجم دانشکده فنی دانشگاه تهران که محل اصلی مبارزه بود، شروع شد و سربازان برای وارد آوردن فشار به دانشجویان، وارد کلاس شده و سه تن از دانشجویان را شهید کردند.
مجیدی گفت: با ادامه راه سه شهید، شهدای زیادی دادیم و حکومتی با شعار استقلال، آزادی و مردم سالاری دینی تشکیل شد و برای نگهداری آن و پرچم انقلاب در طول ۴۰ سال، شهدای زیادی همچون شهیدان شفایی، باکری سلمانی و سلیمی تقدیم انقلاب شد.
وی با بیان اینکه دانشگاه تبریز در زمان جنگ تحمیلی شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرده و بمباران نیز شده بر این اساس مشهدالشهدای دانشگاه‎های کشور است، اظهار داشت: ۱۶ آذر سیل خروشانی بود که تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ادامه یافت و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد و دانشگاه تبریز نیز در مقاطع مختلف تاریخی تاثیرگذار بوده است.
مجیدی گفت: طبق فرمایش امام راحل، اولین برنامه برای دانشجویان مبارزه با نفس است و دانشجو باید جریانات مختلف را بشناسد و با خودسازی در راه تزکیه نفس و دشمن شناسی قدم بردارد.

**دانشجو باید مطالبه گر باشد
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تبریز نیز در این مراسم اظهار داشت: شهادت شهید قندچی، شریعت رضوی و بزرگ‌نیا آغازگر جنبش عظیم دانشجویی بود و راه این شهیدان در دانشگاه‌های ما ادامه دارد، دانشجویان همیشه در کشور ما نقش پررنگی داشتند و نقطه عطف‌ مقاطع مختلف تاریخی کشور را رقم زدند.
حجت‌الاسلام محمد انوری افزود: رژیم طاغوت مخالف شنیده شدن صدای دانشجویان بود اما اکنون نیز باید دانشجو باید مطالبه‌گر باشد و این دیگران هستند که باید پاسخگو باشند.

**رسالت جنبش دانشجویی
نماینده دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز در خصوص رسالت فعلی جنبش دانشجویی، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد عدالت، گفت: عدالت مسئله‌ اصلی انقلاب اسلامی بوده و انتظار امام و رهبری از دانشجویان همواره عدالت خواهی بوده است.
سجاد مقید با بیان اینکه آرمان خواهی جدا از روح دانشجویی نیست و معتقدم آرمان خواهی تعهد به همراه دارد، افزود: آرمان خواهی دانشجویی باید با ایده‌‌ عملی همراه باشد.
وی ادامه داد: مقدمه‌ آرمان خواهی، بازگرداندن هویت دانشگاه و دانشجو به دانشگاه است این که دانشجو بفهمد در چه موقعیتی قرار گرفته و جایگاه کشورش در جهان کجاست.
مقید با بیان اینکه استکبار داخلی و خارجی وجود دارد و در شرایط فعلی عدالت می‌تواند مبارزه با استکبار خارجی و حمایت از مستضعفان داخلی و خارجی باشد، گفت: اگر عدالت خواهی را به عنوان آرمان بپذیریم می‌توانیم با هر نوع استکبار خارجی و داخلی مبارزه کنیم.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز نیز با اشاره به تعریف جنبش دانشجویی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، گفت: جنبش دانشجویی یعنی بیداری دانشجویی، دانشجویی که خود بیدار بوده و هم دیگران را بیدار کند، با توجه به این تعریف وظایف مختلفی بر عهده‌ دانشجو قرار می‌گیرد.
مهدی نیرومند، استقلال، آزاد اندیشی، عدالت خواهی، رسیدن به جامعه و تمدن اسلامی و رسیدن به مرزهای علم را از آرمان‌های دانشجویان عنوان کرد و افزود: عدالت خواهی دارای اصول خاصی است، معتقدم در عدالت خواهی باید معنویت و عقلانیت وجود داشته باشد و همواره با در نظر گرفتن اصول به سمت آرمان‌ها پیش برویم.
گزارش: نعمت مرادپور
۶۱۳۲/۳۰۹۳

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 13 بازدید

بازدید دیروز: 831 بازدید

بازدید کل : 1609295 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر