جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۱
سرویس: مقالات
 |  14/ آذر/ 1397 - 5:50
  |   نظرات: بدون نظر
71 بازدید بازدید

انتشار طرح پیشنهادی حزب کارگزاران برای تاسیس پارلمان اصلاحات


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی حزب کارگزاران سازندگی، این طرح در کتاب دوم کارگزاران سازندگی که اخیرا در کنگره این حزب توزیع شده بود به صورت مشروح آمده است.
پیش‌نویس طرح تاسیس مجمع ملی اصلاح‌طلبان در پی آن آماده شد که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خصوص طرح پارلمان اصلاحات از احزاب عضو خواسته بود که پیشنهادات خود در این خصوص را به کمیته سیاسی این شورا ارسال کنند.
این پیش نویس اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان را دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب هیات موسس مجمع ذکر کرده است که وظیفه ثبت و اداره مجمع تا برگزاری اولین اجلاسیه برای انتخاب و شروع به کار ارکان قانونی مجمع را برعهده خواهند داشت.
مجمع هر چهار سال یک بار یک ماه پس از آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی دوره جدید فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و هر سال دو اجلاسیه برگزار خواهد کرد. هر اجلاسیه با حضور دو سوم اعضا رسمیت می‌یابد.
در این پیش نویس، «مجمع ملی اصلاح ‌طلبان» این طور تعریف شده است: عالی‌ترین نهاد هماهنگی، همفکری، همکاری، سیاستگذاری و رایزنی برای ائتلاف سیاسی و انتخاباتی اصلاح‌طلبانه در نظام جمهوری اسلامی ایران است که به صورت نهادهای دائمی از سوی احزاب سیاسی و نهادهای دائمی از سوی احزاب سیاسی و نهادهای مدنی اصلاح‌طلب تشکیل می‌شود و در این اساسنامه اختصار «مجمع» نامیده می‌شود.
ماده دوم پیش نویس تحت عنوان تحدید اظهار داشته است: «مجمع» یک حزب سیاسی نیست و جایگزین هیچ حزب سیاسی نخواهد شد. «مجمع» جبهه‌ای از نهادهای اصلاح‌طلب است که برمبنای کلیت گفتمان اصلاحات از هیچ ایدئولوژی سیاسی خاصی در درون این گفتمان جانبداری نخواهد کرد.
در ماده سوم با عنوان گفتمان تاکید شده است: «مجمع» گفتمان اصلاحات را «فعالیت سیایسی و اجتماعی مسالمت‌آمیز و قانومند برای توسعه و بهبود شرایط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی ایران» می‌داند و بنا به دو اصل تحول‌خواهی و توسعه‌گرایی و صلح‌طلبی و قانون‌گرایی خود را ملتزم به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوانین عادی کشور می‌داند و با هر گونه رفتار محافظه‌کارانه و بنیادگرایانه از یک سو و رفتار براندازانه و خشونت‌طلبانه از دیگر سو مرزبندی دارد.
این «تعریف حداقلی» معیار پذیرش گروه‌ها و اشخاص اصلاح‌طلب به عضویت مجمع است که نهاد ضابطه آن را این اساسنامه روشن می‌کند.
در این پیش نویس، وظایف مجمع به این شکل تعریف شده است: نخست، تدوین و تصویب راهبردهای مجمع، دوم تعیین و تصویب ارکان مجمع، سوم انتخاب نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری و دیگر انتخابات کشور.
این متن تعداد اعضای مجمع را دو برابر تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هر دوره‌ای در نظر گرفته است که شامل نیمی از میان نمایندگان اصلاح‌طلب ادوار مجلس شورای اسلامی که در «مجامع استانی نمایندگان اصلاح‌طلب» انتخاب و به دفتر مجمع ملی اصلاح‌طلبان معرفی می‌شوند، نیمی از میان شخصیت‌های ملی اصلاح طلب به این شرح انتخاب می‌شوند:
۲۰ کرسی از میان اعضای هیات دولت به انتخاب «مجمع وزیران اصلاح‌طلب»، ۲۰ کرسی از میان معاونان وزیران به انتخاب مجمع «معاونان وزیران اصلاح‌طلب»، ۲۰ کرسی از میان استانداران به انتخاب مجمع استان‌داران اصلاح‌طلب، ۱۵۰ کرسی به انتخاب احزاب سیاسی اصلاح‌طلب، ۳۰ کرسی از شخصیت‌های اجتماعی، فرهنگی، صنفی و مدنی اصلاح‌طلب به شرحی که در این اساسنامه خواهد آمد، ۵۰ کرسی از میان چهره‌های ملی که هیچ‌گونه وابستگی حزب نداشته باشند، با رای اکثریت نسبی مجمع ملی اصلاح‌طلبان.
پیش نویس ادامه می دهد: در هر یک از ارکان مذکور حداقل ۳۰ درصد منتخبان باید از میان زنان باشند و در صورت عدم تحقق در برخی ارکان مجمع باید انتخاب نهایی را به گونه‌ای انجام دهد که در کل ۳۰ درصد اعضای مجمع از میان زنان باشد.
این پیش نویس یادآور می شود: مجمع هر سال در نخستین اجلاسیه خود هیات رییسه‌ای مرکب از رییس، نایب رییس، دو کارپرداز و یک سخنگو برای مدت یک سال بر می‌گزیند که وظیفه اداره جلسات در آن سال را برعهده دارند.
سیام**۱۷۵۱**۱۵۳۵

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 939 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1602327 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر