شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۸
سرویس: مقالات
 |  14/ آذر/ 1397 - 5:05
  |   نظرات: بدون نظر
108 بازدید بازدید

آسیب دورخیزهای انتخاباتی زودهنگام در هنگامه تحریم و فشار


به گزارش گروه تحلیل، تفسیر وپژوهش های خبری ایرنا، بیش از یک سال به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و بیش از دو سال به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است. بررسی فضای سیاسی و رسانه ای کشور نشانه های روشنی از تحرکات انتخاباتی زودهنگام را در میان برخی تشکل ها و جریان های سیاسی به دست می دهد.
اظهارنظرهای انتخاباتی، معرفی راهبردهای انتخاباتی از سوی چهره های حزبی، راه اندازی تشکل های انتخابات محور، گمانه زنی در مورد نامزدها و مصادیق احتمالی، انجام سفرهای استانی با رنگ و بوی سیاسی، راه اندازی دفاتر استانی از سوی برخی نهادهای خاص در قالب فعالیت های مذهبی و با دستور کار واقعی جلب حمایت سیاسی مردم، و … از شکل گیری کارزارهای انتخاباتی زودهنگام نشان دارد.
ناظران دور تازه فشارهای فزاینده مخالفان علیه دولت را هم در همین چارچوب معنا می کنند. اقدام گروهی نمایندگان مجلس برای کلید زدن و طرح استیضاح های متعدد از وزیران کابینه از جمله «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، شبهاتی از اغراض سیاسی گروه های تندرو با اهداف قدرت طلبانه ایجاد کرده است. همچنین طرح ایده های خودساخته و هدفمندی چون «عبور اصلاح طلبان از روحانی» و «عبور روحانی از اصلاح طلبان» اقدامی است که از سوی تشکل های خاص برای ایجاد انشقاق میان اصلاح طلبان و اعتدال گرایان و ریزش پایگاه مردمی آنها صورت می گیرد.
گروه های تندرو که منافع ملی را فدای منافع جناحی و قدرت طلبانه خود می کنند، تاکنون بارها از اقدامات مشابه خود آسیب دیده اند که نمونه آن را می توان در نتایج انتخابات ۱۳۹۴ و ۱۳۹۲ مشاهده کرد، با این حال راه دیگری را برای دستیابی به قدرت از دست رفته خود انتخاب نمی کنند.
البته تحرکات انتخاباتی زودهنگام را نمی توان مختص به جریان خاصی دانست. تکاپوهای انتخابات محور با شدت و ضعف متفاوت در میان طیف های مختلف هر دو اردوگاه اصولگرایی و اصلاح طلبی مشاهده می شود. اگرچه برخی از جریان های سیاسی نه به شیوه ای مخرب و سلبی، بلکه به شیوه ایجابی و راه حل محور تکاپوی انتخاباتی خود را پیش می برند.
با این حال از دید صاحبنظران، روشن شدن تنور انتخابات در شرایط کنونی کشور در راستای منافع ملی نیست. اظهارات «علی لاریجانی» رییس مجلس در نشست خبری دیروز (دوشنبه ۱۳ آذر) ناظر بر همین واقعیت است.
لاریجانی دامن زدن به تحرکات انتخاباتی را غیر عقلایی و نامتناسب با شرایط کنونی کشور دانست و گفت: برخی جریان های سیاسی تحرکاتی را آغاز کرده اند، اخبارش به ما رسیده است. این کار نادرستی است. مردم مشکلات متنوعی دارند. امروز باید همه وقت خود را برای حل مشکلات مردم صرف کنیم.
اگرچه تکاپوهای انتخاباتی سازنده و ایجابی در بازه زمانی نزدیک به انتخابات می تواند با ایجاد آگاهی و پویایی، مشارکت سیاسی شهروندان را افزایش دهد، ولی وارد کردن زودهنگام کشور به فضای انتخاباتی و رقابتی بعضا منفی، حاصلی جز تشدید اختلاف و ایجاد شکاف درونی نخواهد گذاشت.
این در شرایطی است که امروز کشور ما برای غلبه بر جنگ روانی دشمنان و عبور از گردنه تحریم ها و فشارهای آمریکایی، بیش از هر زمان دیگری به هم افزایی وحدت و انسجام میان گروه های سیاسی و مردم نیاز دارد.
اکنون زمان مناسبی برای پیشبرد رقابت های انتخاباتی نیست. بهتر است جریان های سیاسی به جای تمرکز بر رقابت های سیاسی، توان و ظرفیت های خود را برای هم اندیشی و همکاری برای غلبه بر مشکلات کنونی کشور متمرکز کنند و رقابت های انتخاباتی را به زمان مناسب آن موکول کنند.
پژوهشم**۹۲۷۵**۱۵۵۲

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1531 بازدید

بازدید دیروز: 1288 بازدید

بازدید کل : 1615284 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر