جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۰
 |  13/ آذر/ 1397 - 12:53
  |   نظرات: بدون نظر
67 بازدید بازدید

معلولان موفق زندگی را از نو تعریف می کنند


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت، (سوم دسامبر) مراسمی در مجتمع آموزشی رعد با حضور جمعی از کارآموزان، هنرجویان، کارآموختگان، گروه همیاری بانوان و جوان، کارکنان و نیکوکاران و … مجتمع رعد در سالن همایش های این موسسه برگزار شد.
در این مراسم مریم رسولیان، رئیس هیات مدیره مجتمع رعد با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت نیز مثل دیگر شهروندان حق داشتن زندگی و شرایط برابر را دارند گفت: به این دلیل در مجتمع رعد دور هم جمع شده ایم تا حقوقی که قانون برای شهروندان توان یاب در نظر گرفته است را در جامعه ترویج داده و تلاش کنیم نادیده گرفته نشود.
او در ادامه با تاکید بر ضرورت پرداختن به مسائل معلولان به ویژه معلولان اعصاب و روان ادامه داد: مسائل و مشکلات این گروه از توانیابان مانند افراد جسمی حرکتی نیست که مشخص باشد با چه مشکلاتی سر و کار دارند تا نسبت به حل آن اقدام شود. بلکه اغلب این گروه از افراد دارای معلولیت به ضعف اراده، تنبلی و بی انگیزگی متهم می شوند. با توجه به اینکه سلامت جسم و روان از هم جدا نیستند و ما باید به مسائل آنها بیش از پیش اهمیت بدهیم.

* زندگی مستقل با معلولیت
در ادامه مراسم روز جهانی معلول در مجتمع رعد، محمد رجایی مقدم، رئیس مرکز اطلاعات دفتر سازمان ملل متحد در ایران برای قرائت پیام دبیرکل سازمان ملل متحد در جایگاه حضور یافت و با اشاره به ضرورت برابرسازی فرصت‌ها افزود: در پیام آنتونیو گوترش دبیرکل آمده است؛ بیش از یک میلیارد انسان در جهان با شکل های مختلفی از معلولیت زندگی می کنند. در بسیاری از جوامع زندگی افراد دارای معلولیت اغلب به قطع ارتباط، انزوا و رویارویی با تبعیض منتهی می شود.
مقدم افزود: دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار نیز بر اینکه هیچ کسی نباید نادیده گرفته شود، تاکید شده و تعهدی برای کاهش نابرابری و ارتقای فراگیری اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای همه از جمله افراد دارای معلولیت مطرح می کند. این سند شامل تحقق کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره حقوق افراد دارای معلولیت در همه زمینه ها و همه کشورها و همچنین در نظر گرفتن صدا و مشارکت افراد دارای معلولیت در دستور کار ملی و سیاست ها می شود.
وی گفت: در گزارش مهم ۲۰۱۸ ملل متحد درباره معلولیت و توسعه آمده است؛ افراد دارای معلولیت در بیشتر آرمان های توسعه پایدار در محرومیت به سر می برند. ولی در عین حال بر روی افزایش تعداد رویه های مطلوب که می توانند جامعه ای فراگیر ایجاد کنند که در آن افراد دارای معلولیت نیز بتوانند به صورت مستقل زندگی کنند، تاکید شده است.

* اولین گام؛ آموزش
الکسانر لایشت، سرپرست دفتر منطقه ‌ای یونسکو در ایران نیز پیام «اودری ازوله»، مدیر کل یونسکو را به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت قرائت کرد و گفت: هر ساله، با بزرگداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت گرد هم می ‌آییم تا برای مقابله با تبعیض علیه بیش از یک میلیارد انسانی که در سراسر دنیا با نوعی از معلولیت زندگی می کنند، هم صدا شویم.
وی ادامه داد: تعداد رو به افزایش کشورهایی که کنوانسیون سال ۲۰۰۶ سازمان ملل برای حقوق افراد دارای معلولیت را تصویب کرده‌اند؛ در مجموع به۱۷۷ کشور می رسد که گویای تغییر الگوی رفتاری ما در مورد مساله معلولیت است. با این وجود؛ افراد دارای معلولیت همچنان با تبعیض، خشونت، باورهای نادرست و محرومیت مواجه هستند.
لایشت افزود: ما مصرانه به راه حل هایی خلاق در همه عرصه‌های اجتماعی نیاز داریم تا آسیب‌پذیری مفرطی را که افراد دارای معلولیت تجربه می‌کنند، هدف قرار دهیم. ما باید افراد دارای معلولیت را در تمامی تصمیم‌گیری ها و سیاست‌ها در نظر بگیریم. این کار، به معنای ترغیب مشارکت این افراد در زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است تا بتوانیم دنیایی کثرت گرا، باز، مشارکتی و دانش بنیان را بسازیم که در این راستا آموزش، اولین گام حیاتی است.
شهریار فرهمند، رئیس ستاد دانشگاه جامع علمی کاربردی غرب استان تهران افزود: از زمانی که با مرکز آموزش علمی کاربردی نیکوکاری رعد آشنا شده ایم، انگیزه بیشتری برای کمک به دانشجویان توان‌یاب در خود احساس می کنیم .
فرهمند با اشاره به تلاش های مسئولان مرکز آموزش علمی و کاربردی رعد، گفت: ستاد غرب استان تهران با کمک رئیس دانشگاه جامع، آمادگی این را دارد تا در جهت ارتقاء توان علمی و حل مسائل این مرکز همکاری های لازم را انجام بدهد.

* راهتان را پیدا کنید
در این مراسم همچنین از افراد توان یاب موفق، داوطلبان و… تجلیل شد. حسین خرسندامیری یکی از آنها بود. امیری فردی است که به معلولیت پشت کرده و محدودیت ها را کنار گذاشته است. او که رکورددار و دارنده مدال طلای رشته پرتاب دیسک پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ و فارغ التحصیل کاردانی رشته تربیت بدنی- مربیگری ورزش معلولان و کارشناسی رشته مدیریت امور فرهنگی و ورزشی است، گفت: من سال ۸۳ در یک سانحه رانندگی دچار ضایع نخاعی شدم.
« بعد از آن به دنبال درمان رفتم و به خاطر شناختی که از معلولیت نداشتم تصور می کردم که حالم بهتر خواهد شد اما این اتفاق رخ نداد. دو سه سال به همین شکل گذشت تا اینکه تصمیم گرفتم سراغ ورزش بروم. کاری که عاشقش بودم و پیش از تصادف نیز در رشته کارته و بدنسازی فعالیت می کردم. اما وقتی به باشگاه رفتم و دیدم امکانات لازم برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته نشده، دلسرد شدم».
خرسند امیری ادامه داد: تا مدت ها روحیه ام اجازه نمی داد که دنبال کاری بروم اما پس از گذشت ۵ سال دیگر خسته شدم. سال ۸۹ بود که سراغ ورزش رفتم و کارم را با پرتاب وزنه شروع کردم. بعد هم سراغ پرتاب نیزه و دیسک رفتم. تمرین و فعالیت هایم به حدی جدی بود که موفق شدم در سال ۲۰۱۶ مدال طلای مسابقات جایزه بزرگ امارات را کسب کنم.
وی گفت: پس از آن در مسابقات پرتاب دیسک پاراآسیایی جاکارتا (اندونزی) در سال ۲۰۱۸ با ثبت رکورد ۱۹‌متر و ۶۹ سانتی‌متر توانستم مدال طلای این دوره از رقابت‌ها را از آن خود کنم و رکورد آسیا را تا ۲‌متر و ۱۷ سانتیمتر که ۸ سال متعلق به ورزشکار اردنی بود، ارتقا بدهم.
خرسند امیری درباره دلیل موفقیت هایش گفت: خداوند در وجود هر انسانی چه سالم و چه معلول، نقاط ضعف و قوت قرار داده است. این دیگر بستگی به خود افراد دارد که نقاط ضعفشان را بزرگ کنند یا نقاط قوت شان را. من وقتی متوجه شدم معلولیتم همیشه با من است تصمیم گرفتم روند زندگی ام را تغییر بدهم. خانه نشینی و انزوا کمکی به من نمی کرد جز اینکه فرصت هایم را از من گرفت.
او گفت: از یک نقطه ای به بعد همه احساسات منفی را کنار گذاشتم و به دنبال علاقه هایی رفتم که قادر به انجام آنها بودم. عشق من ورزش بود. دیگر نمی توانستم کاراته یا بدنسازی به آن شکلی که دوست داشتم کار کنم اما سراغ رشته پرتاب وزنه رفتم. کاری که هم ورزش بود هم توانایی انجامش را داشتم. پس از آن راهم را پیدا کردم و برای رسیدن به موفقیت تمرین، تلاش و ممارست کردم. به نظر من هر انسانی باید با اتکا به نقاط قوتش در زندگی حرکت کند و بعد از مدتی راهش را پیدا خواهد کرد.
اجتمام *ف ش* ۳۰۶۳

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 890 بازدید

بازدید دیروز: 1835 بازدید

بازدید کل : 1613355 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر