پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۲
سرویس: مقالات
 |  25/ آبان/ 1397 - 4:29
  |   نظرات: بدون نظر
91 بازدید بازدید

توفان پرسشگری و ضرورت های پاسخ گویی


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، چهارمین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی صبح امروز ۲۵ آبان ماه در سالن اجتماعات رازی دانشکده پزشکی ایران برگزار شد. کنگره ای که میزبان چهره های شاخص اصلاحات از طیف های مختلف این جریان سیاسی و محفلی برای تبادل نظر این چهره ها درباره موضوعات روز کشور بود.

** دبیرکل و ضرورت های پاسخ گویی به پرسش های نسل جوان
کنگره چهارم بزرگترین حزب اصلاح طلب ایران، این بار هم با قرائت پیام رییس دولت اصلاحات آغاز شد. پیامی که در آن باردیگر بر حمایت از دولت و اصول قانون اساسی و اصلاحات تاکید و به سیاق همیشه دعوت به صلح و گفتگو شده بود.
پس از قرائت پیام رییس دولت اصلاحات، طبق روال معمول کنگره های احزاب؛ علی شکوری راد دبیرکل حزب، به عنوان نخستین سخنران به تشریح محورهای اساسی و دغدغه های اصلی جامعه و حزب اتحاد پرداخت. شاید هشدار شکوری راد درباره انباشت پرسش های بی پاسخ نسل جدید را بتوان مهم ترین دغدغه دبیرکل بزرگترین حزب سیاسی اصلاح طلب ایران، دانست. جایی که شکوری راد ضمن مرور رویدادهای چهار دهه گذشته از انقلاب اسلامی می گوید: استیصال رنج‌آور ما در برابر پرسش‌هایی است که ریشه در همان سال‌های خوش دهه ۶۰ دارد. ما بسیار چیزها را پذیرفتیم بدون آنکه در مورد آن سؤالی کرده باشیم. انبوه آن سؤالات به‌صورت توفانی کوبنده ذهن فرزندان ما را فرا‌گرفته است. مساله امروز ما این توفان پرتلاطم است. با این توفان پرسشگری چه باید کرد؟
دبیرکل اتحاد ملت البته پاسخ پرسش خود را هم در آستین دارد. شکوری راد بازگشت به بنیان های بنیادین و گشودن درهای عقل و ذهن به روی آگاهی را تنها راه پاسخ به توفان پرسش ها می داند.
دغدغه پاسخ گویی به پرسش های دبیرکل حزب اتحاد ملت را به واسطه ارتباط مستقیم با بدنه جوان این حزب می توان مهم ارزیابی کرد. آنچه امروز در سالن ها و لابی های مرکز همایش های رازی نمود عینی داشت حضور جوانان پرشوری بود که از اقصی نقاط ایران آمده بودند تا پرسش ها و پاسخ های خود را در بوته نظرات ریش سفیدان مرکز محک زنند و دغدغه های خود را مطرح کنند. این میان نقطه بارز و مشترک اعضای جوان حزب همان پرسشگری مورد اشاره دبیرکل است پرسشگرانی که این روزها دیگر مانند نسل دبیرکل همه چیز را نمی پذیرند و با هر پاسخی قانع نمی شوند.

**دغدغه ها و گعده ها
سخنان دبیرکل حزب اتحاد با آیه «إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ» – آیه ۸۸ سوره هود- به پایان رسید که می توان آن را منشور گفتمان اصلاحات در سطح ایدولوژیک دانست. سخنانی که بازخورد مثبت آن در اظهارات گعده ای پس از سخنرانی مشهود بود. با خروج مهمانان و اعضای حزب از سالن سخنرانی، حلقه های متعددی اطراف چهره های شاخص اصلاحات تشکیل می شد که پرتعدادترین آن ها پیرامون سعید حجاریان و مصطفی تاجزاده بود.
حلقه های بحث که محوریت اصلی آن ها شرایط کشور و آینده اصلاحات بود. بحث هایی که شاید عمیق و مفصل نبود اما در یک نکته مشترک بود و آن تلاش اصلاحات برای اثرگذاری در شرایط نابهنجار کنونی است که به گفته دبیرکل، راهی جز اصلاحات پیش روی آن نیست. مدعوین و اعضا هم در لابی های سالن با دبیرکل هم نظر بودند که با وجود همه کاستی ها و ناروایی ها در حق اصلاحات، باید در تداوم این مسیر کوشا بود.

**اتحادی در حمایت از ظریف
عملکرد دولت در حوزه های مختلف در حاشیه و متن کنگره حزب اتحاد حضور پررنگ داشت که هم کانون انتقاد بود و هم مرکز حمایت. اصلاح طلبان حاضر در کنگره چهارم حزب اتحاد ملت با وجود انتقادات خود به دولت دوم تدبیر و امید، درباره وزیر امورخارجه دولت متفق القول حامی بودند.
در گفتگوی کوتاه خبرنگار ایرنا با چهره های نسل اول و دوم این جریان سیاسی در حاشیه برگزاری کنگره حزب اتحاد، ظریف چهره ای ملی و کارآمد برای نظام و کشور معرفی می شد.
«معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری، در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایرنا دلیل اصلی حمله های گاه و بی گاه به ظریف را موفقیت های غیرقابل انکار او در عرصه دیپلماسی می داند. موضعی که آذرمنصوری و الهه کولایی هم به آن معتقدند و در حال ترک سالن برگزاری کنگره دستاوردهای تیم دیپلماسی به ویژه محمدجواد ظریف را دلیل اصلی هجمه ها به ظریف می دانند.
محمد علی ابطحی رییس دفتر رییس جمهوری اصلاحات هم در گفتگو با ایرنا از همین موضع حمله ها و انتقادها به ظریف را تحلیل می کند.
مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات نظری به نسبت متفاوت دارد. او حمله به ظریف را حمله به دیپلماسی بین المللی ایران در جهان می داند و می گوید: شرایط ایران در معادلات بین المللی با تمام چالش ها خوب است و کسانی که به ظریف حمله می کنند درصدد برهم زدن بازی در عرصه بین المللی هستند.
کنگره حزب اتحاد را می توان نمود عینی حضور دو نسل از اصلاحات در کنار یکیگر دانست. دو نسلی که دست کم در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره علت هجمه ها به ظریف، نظر یکسانی دارند.
ساجده عرب سرخی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد و از نسل دومی های اصلاحات می گوید: ظریف در زمره دلسوزترین افراد برای ایران است و برای بهتر شدن شرایط و روشن شدن حقیقت خود را در معرض هجمه قرار داده و قربانی می کند.
محمدرضا جلایی پور نیز معتقد است ظریف در سطح داخلی و خارجی با نوعی حمله هیبریدی دو جانبه مواجه است. در عرصه داخلی کسانی که با راه و روش اصلاح امور مخالفند با ظریف به مخالفت می پردازند. وزیر امور خارجه جزو معدود افرادی است که با نام به او حمله می شود. این موضوع با میزان محبوبیت ظریف هم بی ارتباط نیست. براساس نظرسنجی ها او محبوب ترین سیاستمدار میانه رو در ایران است. این محبوبیت در کنار قدرت تصمیم سازی ظریف و همراه سازی افکار عمومی برای بهبود شرایط هم در حملات به او بی تاثیر نبوده است.
‌سیام**۹۴۰۲**۲۰۱۷

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 585 بازدید

بازدید دیروز: 823 بازدید

بازدید کل : 1619989 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر