جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۲
سرویس: مقالات
 |  28/ مهر/ 1397 - 1:51
  |   نظرات: بدون نظر
86 بازدید بازدید

لزوم نقد درون گفتمانی و رسیدگی به معیشت مردم


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نهمین کنگره سراسری حزب اراده ملت ایران با شعار «توسعه درون زا، مردم سالاری اجتماعی و همبستگی ملی» روز جمعه با حضور جمعی از شخصیت های سیاسی و فعالان حزبی در کانون توحید تهران برگزار شد.
در این مراسم «محمود صادقی» نماینده مردم تهران در مجلس، «شهاب الدین بی مقدار» نماینده مردم تبریز، «داود هرمیداس باوند» کارشناس مسائل بین الملل، «حسین راغفر» استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا ، «احمد حکیمی پور» دبیرکل حزب اراده ملت و «محمد درویش» فعال محیط زیست سخنرانی کردند.
در این مراسم صادقی با بیان این که اصلاح طلبان نیاز به بازنگری در برنامه ها و راهبردهای خود دارند، گفت: اصلاحات به جای قدرت محوری به جامعه محوری در راهبردهای خود نیاز دارد ولی متاسفانه از دردهای بدنه و کف جامعه غافل شده است.
وی با طرح این سوال که مساله روز ما چیست، تصرح کرد: آیا مساله ما اصلاح طلبان سهمیه این حزب یا آن شخص در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان است، چرا ما از واقعیات دردها و مسائل جامعه غافل شده ایم، چه برنامه ای داشته ایم؟ خودم را می گویم، فراکسیون امید چه می کند، ما برای مردم چه کرده ایم؟ ما به این مسائل فکر نمی کنیم و دغدغه ما نیست، عدالت اجتماعی در کجای معادلات ما قرار گرفته است؟
وی با یادآوری این که اصلاح طلبان با یک برنامه ۱۲۶ بندی با رای مردم به مجلس رفتند ولی شاید به ۲ یا ۳بند پرداختند، خاطرنشان کرد: به قول بعضی منتقدان، اصلاح طلبان برنامه رسیدن به قدرت دارند ولی وقتی به قدرت می رسند برنامه ای برای عملیاتی کردن آن ندارند. دغدغه ما در شهرداری این است چه کسی باشد یا نباشد، مگر مساله ما گرفتن پست و مقام است؟ مساله ما باید خدمت به مردم و کم رنگ کردن فاصله طبقاتی باشد.
عضو فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از سخنان خود افزود: روزنامه کیهان همانند موضوع برجام شیطنت رسانه ای می کند. مدعی هستند دولت، اصلاح طلبان یا موافقان لوایح ۴ گانه می گویند با پیوستن به FATF (گروه ویژه اقدام مالی) همه مشکلات حل می شود و عامدانه این موضوع را تبلیغ می کنند ولی نباید در این دام بیافتیم.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: برخی می‌خواهند پذیرش لوایح چهارگانه را برعهده یک جناح بگذارند، یادمان هست در برجام، مقام معظم رهبری از اصطلاح «نرمش قهرمانانه» سخن گفتند. این که بعدها مسئولیت پذیرش این توافق انکار شود، نشانگر بی صداقتی با مردم است و درحال حاضر برخی با ترفندهای رسانه ای می‌خواهند چنین نقشی را بازی کنند.
وی ادامه داد: قانون مبارزه با پولشویی سال ۸۶ تصویب شد و یک سال بعد به کنوانسیون مبارزه با فساد معروف به «مریدا» پیوستیم. دوستان امنیتی‌ می‌گویند مریدا به مراتب خطرناک تر از CFT است. شورای نگهبان همان زمان به لایحه ایراد گرفت و مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تایید کرد اما کسی سروصدا نکرد. آن موقع معاون اول قوه قضاییه به وزیر اقتصاد وقت هشدار داد که چرا در اجرا تعلل می‌کند.

** پیوستن به FATF به نفع ملت است
شهاب الدین بی مقدار نماینده مردم تبریز با تاکید بر این که FATF به نفع ملت است، گفت: اگر ما این استاندارد سازی را همزمان با سایر کشورها انجام ندهیم حتی بانک ها ودولت های کوچک هم قادر نخواهند بود با ما کار کنند، پس چرا نوحه خوان ها ما را «یزید» خطاب می‌کنند و از «گندم ری» صحبت می‌کنند؟ معلوم است از جایی که فوق قانون است هدایت می شوند. جامعه از ما می‌پرسند شما چرا اعتراض نمی کنید، مجلس باید به این قضیه برخورد کند.
وی در ادامه به این دوره از مجلس اشاره کرد و گفت: اگر رد صلاحیت ها نبود مجلس قوی تری داشتیم مردم به خاطر حفظ نظام و کشور پای انتخابات می آیند و از کسانی که تایید شده اند تعدادی را انتخاب می‌کنند.
بی مقدار با بیان این که تیغ شورای نگهبان همیشه بالای سر نمایندگان است، گفت: همین عامل باعث محافظه کاری، احساس یاس و کم کاری نماینده ها می شود. نمایندگان وقتی به مشکلات جامعه رسیدگی می کنند و می خواهند در مواردی اظهار نظر کنند آنرا بالای سرشان احساس می‌کنند.

** مردم نگران آینده هستند
در بخش دیگر این مراسم، داود هرمیداس باوند پژوهشگر مسائل بین الملل با بیان شرایط نگران کننده کشور، گفت: اولویت ما بقاء و ارتقاء جایگاه ایران، رفاه مردم، توسعه اقتصادی و آزادی ها است.
وی افزود: جامعه ای می تواند با معضلات و مشکلات در عرصه های مختلف برخورد منطقی داشته باشد که متصّف به آزادی، مردم سالاری، حقوق بشر و حکومت قانون باشد.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به ۲۰ میلیارد دلار قاچاق سالیانه اشاره کرد و یادآور شد: تا وقتی که تجدید نظر اساسی و ساختاری صورت نگیرد با این وضعیت روبرو هستیم که از آثار جانبی آن می توان به «فرار مغزها و سرمایه» اشاره کرد.
باوند با تاکید بر این که نگرانی مردم وقتی دوچندان می شود که نمی دانند چه خواهد شد، افزود: امیدوارم قبل از دیرشدن با «خرد سیاسی» و «تعقل اقتصادی» اقدامات اساسی برای رفع مشکلات موجود ضروری است.

**شاهد اقتصاد رفاقتی هستیم
حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا نیز در ادامه این مراسم با بیان این که ما امروز شاهد شکل ‌گیری «اقتصاد رفاقتی» هستیم، خاطرنشان کرد: ساختار اقتصاد رفاقتی حافظ منافع دوستان، رفقا و حزب سیاسی خود است البته فرقی نمی‌کند که چه حزبی حاکم باشد.
وی اظهار داشت: ما امروز از مرحله بحران گذشته ایم و اگر به موقع به یک مساله پرداخته نشود تبدیل به مشکل می شود و اگر به مشکل هم به موقع پرداخته نشود، تبدیل به فاجعه خواهد شد.
وی در ادامه سخنان خود مشکل اقتصادی ایران را ساختاری دانست و گفت: آنهایی که تصمیم می گیرند منافع طبقات خاصی را حفظ می کنند در واقع اصلی ترین مسئول مشکلات وعقب ماندگی های کشور به نظام تصمیم‌ گیری برمی‌گردد که این موضوع ریشه تاریخی هم دارد و این سیاست سالهاست که ساختار اقتصادی کنونی را حفظ و تقویت کرده است.

** گفتمان اصلاح طلبی نیازمند بازنگری است
احمد حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت نیز گفت: «تبر نامرئی» که بلافاصله پس از پیروزی انقلاب، نیروها را از هم جدا و دایره را تنگ تر کرد باعث شده است کشور از ظرفیت های بزرگی بی نصیب شود و کماکان این روند ادامه دارد.
وی افزود: مسائل کشور هرچه هست، کم یا زیاد به همه ما برمی‌گردد؛ معتقدیم ایران ظرفیت و سرمایه غنی و قوی دارد که می توان با آن از مشکلات عبور کند منتها باید همه جوانب را در نظر گرفت.
دبیرکل حزب اراده ملت ادامه داد: باید بستری فراهم شود همه دلسوزان کشور از هر طیف و جریانی که ایران را قبول دارند و دنبال عظمت آن هستند در چارچوب قانون و نظام مستقر، توان و استعداد شان برای اداره کشور به کار گرفته بگیرند.
حکیمی پور به قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان اشاره کرد و گفت: چه ضرورتی دارد دوستان اصلاح‌طلب در مجلس دنبال طرح دو فوریتی باشند تا بعضی ها از این قانون معاف شوند، این صورت خوشی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: گفتمان اصلاح طلبی نیازمند بازنگری است، باید گفت وگوی درون جریانی شکل بگیرد و برای اتحاد و انسجام از خودمان شروع کنیم و آن را به عموم جامعه تسری دهیم.

**نباید به سمت توسعه آب محور می رفتیم
در ادامه، محمد درویش فعال محیط زیست با یادآوری مشکلات پدید آمده به دلیل بی توجهی به محیط زیست خوزستان، گفت: استانی که بزرگ ترین تولید کننده محصولات کشاورزی است و بیشترین میزان سرمایه گذاری نفت و گاز، منطقه آزاد اروند و ۳۳ درصد آب های سطحی کشور را در اختیار دارد چرا کسی حاضر نیست در آن زندگی کند؟ آنهایی که می‌گویند اقتصاد مهم تر از محیط زیست است آزمایشگاه خوزستان را ببینند که چه بلایی سر ما آورده است.
این فعال محیط زیست یادآور شد: ما که می‌توانیم با این تحریم‌های بی‌رحمانه «کیک زرد» بسازیم چرا نتوانستیم سلول های «فتوولتانیک» به اندازه کافی تولید کنیم و چرا به سمت توسعه ای رفتیم که به شدت «آب محور» است و وابستگی معیشتی را به منابع آب و خاک افزایش دادیم.
درویش با بیان این که نتوانستیم آموزه ها و دغدغه های محیط زیستی مان را به شکلی جذاب و ملموس به حاکمان و دولتمردان قدرت سالاران منتقل کنیم، افزود: برای همین است که هنوز فکر می‌کنیم اگر به محیط‌ زیست بها دهیم یعنی جلوی اشتغال و توسعه را گرفته ایم.
وی اظهار داشت: کشوری که در محدوده عرض ۳۵ تا ۴۰ درجه نیمکره شمالی قرار گرفته است نباید شعارش خودکفایی در کشاورزی باشد، این خطای بزرگ و راهبردی است ما نباید به سمت افزایش وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک حرکت کنیم بلکه باید شعارمان تامین امنیت غذایی باشد و آن را از طریق پول تامین بکنیم.
سیام**۳۲۰۲**۲۰۲۱**۱۳۳۶

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 868 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1602256 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر