پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۶
سرویس: مقالات
 |  29/ شهریور/ 1397 - 2:38
  |   نظرات: بدون نظر
54 بازدید بازدید

دیپلماسی خارجی گزاره های ادبیات سیاسی را بازآفرینی کند


مهدی مطهرنیا روز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره ضرورت تحرک عملیاتی و هدفمند در دیپلماسی و اینکه رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت عنوان کردند که دیپلماسی قوی برای مسایل اقتصادی کشور خوب است، گفت: دیپلماسی قوی در واقع قدرت افزارمندی سیاسی یک کشور را به نمایش می گذارد.
وی افزود: دیپلماسی بخشی از حوزه سیاست خارجی را به عهده می گیرد که در آن پیاده سازی استراتژی مشخص در عرصه سیاست خارجی با زمانمندی و مکان مندی معین به تعریف عملیاتی می رسد.
وی افزود: باید بر این نکته توجه داشته باشیم که در حوزه دیپلماتیک تاکتیک و تکنیک ها هستند که متکی بر استراتژیک، خود را به نمایش می گذارند. امروز دیپلماسی و صحنه دیپلماتیک جامعه ملی ما شاهد ورود ژنرال هایی بزرگی مثل محمد جواد ظریف است.
این استاد دانشگاه گفت: ظریف یک دیپلمات برجسته بین المللی است و او در این سال ها به اتفاق همکاران خود در چارچوب چالش های موجود دیپلماتیک به بسیاری از دستاوردها دست پیدا کردند و اکنون می توان گفت دستگاه دیپلماسی ما بعد از چهاردهه آزمون و خطا در چارچوب آموزه های بدست آمده در کوشش افرادی مانند او و دیپلمات های وزارت امورخارجه ما هم اکنون در نظام بین الملل اسم و رسمی پیدا کرده است.
وی افزود: اگر می خواهیم دیپلماسی قدرتمند ما با توان بالاتر و ضریب اثر بیشتر حرکت کند به تبع سیاست خارجی ما در بخش پارادایم دکترینی سیاست کلان و استراتژی هایش قدرتمندان پیش برود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اهداف در عرصه سیاست خارجی باید عالمانه، فنی و هنرمندانه تنظیم شود. عالمانه از این جهت که با واقعیت ها از یک سو ارتباط تنگاتنگ داشته باشند و از سوی دیگر آرمان ها و ایده آل ها و چشم انداز حرکت برای رسیدن به یک جامعه مطلوب و مرجه در عرصه سیاست خارجی را فراموش نکنند.
وی گفت: از طرف دیگر باید ابزارها و فنون گوناگونی که برای عمق بخشیدن به اثر این سیاست ها و پیگیری اهداف تعیین شده وجود دارد آشنایی حاصل شود. از طرف دیگر باید وضعیت مناسب بودن این گزاره ها و استفاده از ابزار و فنون گوناگون از یک سو و از سوی دیگر متناسب بودن این ابزار و فنون با جوامع هدف مشخص شود.
این کارشناس روابط بین الملل افزود: در عرصه سیاست خارجی نمی توان به راحتی و بدون دستیابی به یک هنر در جهت تلفیق ابزارها و فنون مناسب با یکدیگر و متناسب با جامعه هدف پیروز بود.
وی ادامه داد: تحقق اصولی که رهبری نظام جمهوری اسلامی در باب حکمت، عزت و مصلحت گفته اند، نیازمند نوعی مدارای معنادار است که در عین حالی که آرمان ها و آرزوها را می بیند، واقعیت ها را نیز نادیده نگیرد.
سیام**۱۰۵۸**۱۵۳۵

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 283 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1601671 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر