پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۰
 |  27/ شهریور/ 1397 - 10:49
  |   نظرات: بدون نظر
61 بازدید بازدید

جامعه‌ای که مصلحانش خفه شوند در چرخه ویرانی خواهد افتاد


فیرحی:

جامعه‌ای که مصلحانش خفه شوند در چرخه ویرانی خواهد افتاد

یک پژوهشگر مسائل دینی گفت: جامعه‌ای که دچار ظلم ساختاری و صدای مصلحان آن جامعه خفه شود، در چرخه ویرانی می افتد و به سوی آن می رود و هیچ ترمزی هم برای توقفش وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام داود فیرحی شامگاه دوشنبه – ۲۶ شهریور – طی سخنانی در مراسم عزاداری محرم در حسینیه دارالزهرای تهران با بیان اینکه عاشورا نشان خشم متقابل جامعه و دولت است، گفت: در جوامعی که دولت از جامعه جدا می شود و احساس استقلال می کند دچار یک خودایمنی می شود و با جامعه درگیر می‌شود و نتیجه اش کشتارهای متفاوت است. این موضوع زمان و مکان ندارد. امروز و فردا هم ندارد. هرگاه حکومت و مردم گسلی ایجاد کردند این گسل به تخاصم ختم می‌شود و در قالب شورش ها و سرکوب ها تجلی پیدا می‌کند.

وی افزود: صدر اسلام در واقع حکومت مبتنی بر کمک‌های داوطلبانه شهروندان است و دولت وابسته به مردم است. بنابراین هر لحظه نیازمند بیعت با آنان بود، یکی بیعت با حکومت بود و یکی بیعت لحظه لحظه با اقدامات دولت که امروز به آن رفراندوم می گویند و این در زمان پیامبر انجام می شد تا سال پانزدهم حجرت و در زمان خلافت خلیفه دوم که او فرمولی برای توزیع غنائم تعریف کرد که تا پایان حکومت اموی باقی ماند و آغازی برای شکل‌گیری فساد سیستماتیک شد.

این پژوهشگر مسائل دینی ادامه داد: این فرمول ساده است. سهم هر مسلمان مساوی است با نسبتش با پیامبر و سابقه اسلام آوردن او، که همین نشان می‌دهد جایگاه یک عجم، یک عرب بادیه نشین با صحابی همچون طلحه و زبیر چقدر متفاوت است.

فیرحی با بیان اینکه در این شرایط اعتراض توام با ترس شکل می‌گیرد، گفت: جامعه در این شرایط نمی تواند به دلیل فشار دستگاه قضا و حکومت اعتراضش را به صراحت بیان کند و در چنین جامعه‌ای هیچ علاقه‌ای بین حکومت و جامعه وجود ندارد و دولت به شدت امنیتی می‌شود و برای حفظ خود از هیچ اقدام خشنی حذر نمی کند.

وی در پایان تاکید کرد: امام حسین (ع) جمله‌ای دارند که در آن می فرمایند من کشته شده یک بغض فروخورده هستم. این جمله اشاره به همان نارضایتی مردم از حکومت دارد. جامعه‌ای که دچار ظلم ساختاری شد و مصلحان صدای شان در آن جامعه خفه شد، آن جامعه در چرخه ویرانی افتاده و به سوی آن می رود و هیچ ترمزی هم برای توقفش وجود ندارد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 301 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1610931 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر