پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۲
سرویس: مقالات
 |  23/ مرداد/ 1397 - 1:17
  |   نظرات: بدون نظر
62 بازدید بازدید

دسترسی به اطلاعات حقوق مسئولان را فراهم کنید


به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در بخشی از نامه «احمد توکلی» به «جمشید انصاری» درخصوص دستورالعمل سامانه ثبت حقوق و مزایا، موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ابلاغی هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ آمده است: همان‌گونه که می‌دانید پس از افشای پرداخت حقوق‌های نامشروع در برخی دستگاه‌های اجرایی که نفرت و اعتراض عموم را برانگیخت، رهبر معظم انقلاب با صراحت از این آزمندی با الفاظ و عباراتی مانند «هجوم به ارزش‌ها»، «نامشروع»، «غیرمنصفانه»، «ظالمانه»، «گناه» و «خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی» یاد کردند.
وی در این نامه یادآور شد: در این فضا، مجلس شورای اسلامی به موجب این ماده توسعه دولت را به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مقامات، رؤسا و مسئولان و ایجاد امکان دسترسی به این سامانه برای نهادهای نظارتی و عموم مردم در سال اول برنامه مکلف کرده است.
رییس سازمان غیردولتی دیده بان شفافیت و عدالت تاکید کرد: دولت پس از گذشت بیش از یک سال از لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه ششم توسعه و سپری شدن مهلت انجام وظیفه (سال اول برنامه) و پس از مطالبات این سازمان و رسانه‌ها اقدام به ابلاغ متنی با عنوان «دستورالعمل سامانه ثبت حقوق و مزایا موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه» کرده است.
توکلی در این نامه افزود: متن مذکور صرفاً به روند انجام تکلیف دستگاه‌های اجرایی به ثبت حقوق و مزایای مقامات روسا و مدیران دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) پرداخته است و در خصوص سایر تکالیف قانونی دولت سکوت کرده و مشخص نیست دولت در چه زمانی می خواهد به تکلیف قانونی خود در این خصوص عمل کند.
وی تصریح کرد: در حالی که حکم قانون صرفاً شامل مقامات، رؤسا و مدیران است. در بخشنامه ابلاغ دستورالعمل مذکور حکم قانون به تمامی کارکنان دستگاه‌های اجرایی تسری پیدا کرده که برخلاف حکم قانون‌گذار و توسعه محدوده قانون بوده و مغایر ماده (۲۹) قانون برنامه ششم است. سنگ بزرگ گرفتن، علامت نزدن است.
رییس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت افزود: در دستورالعمل مذکور بر خلاف حکم ماده (۲۹) برنامه ششم، نحوه دسترسی دستگاه‌های نظارتی و دسترسی عموم به اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای پرداختی به مقامات، روسا و مدیران و سطوح آنها را به طی دوره آزمایشی منوط کرده است در حالی که دولت به موجب این ماده مکلف بوده در سال اول برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا و ایجاد امکان دسترسی به این سامانه برای نهادهای نظارتی و عموم مردم اقدام می کرده است نه اینکه پس از گذشت مهلت قانونی دستورالعمل نحوه ورود اطلاعات به سامانه را ابلاغ کرده و نحوه دسترسی دستگاه‌های نظارتی و سطح آن را موکول به زمان موهوم پایان دوره آزمایشی کند.
در این نامه رییس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت خاطرنشان کرد: در این ماده هیچ‌گونه حکمی برای تعیین سطح دسترسی دستگاه‌های نظارتی و عموم به اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای پرداختی به مقامات و روسا و مدیران در سامانه ثبت حقوق و مزایا وجود ندارد و قانون‌گذار به صورت مطلق حکم به دسترسی دستگاه‌های نظارتی و عموم به سامانه ثبت حقوق و مزایا داده است، در حالی که خلاف حکم صریح قانون‌گذار در این خصوص در دستورالعمل، ابتدا سطح دسترسی قائل شده است و بعد تعیین سطح دسترسی به سامانه در صلاحیت هیأت وزیران دانسته شده است.
توکلی در این نامه خطاب به انصاری تصریح کرد: به وضوح روشن است که آیین‌نامه‌ای که به نام دستورالعمل منتشر شده برای اجرا نشدن قانون مناسب‌تر است تا اجرای آن. شفافیت مقدمه و پیش‌گیرنده از فساد است. فساد ارکان حکومت را چون موریانه می‌خورد.
به گزارش ایرنا، سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت، مؤسسه ای غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتی است که در شهریور ۱۳۹۴ با هدف مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت و برقراری عدالت تشکیل شد.
این موسسه تاکنون شکایت هایی علیه موسسه ثامن الحجج، سازمان غذا و دارو، وزیر فعلی راه و شهرسازی و وزیر قبلی تعاون مطرح کرده است.
سیام**۳۲۰۲**۱۳۳۶

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 696 بازدید

بازدید دیروز: 823 بازدید

بازدید کل : 1620100 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر