شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۹
 |  30/ تیر/ 1397 - 6:40
  |   نظرات: بدون نظر
200 بازدید بازدید

ایران زندانیان افغانی را به کشورشان باز می گرداند


عزیز احمد سرباز، یک مقام ارشد دادستانی کل افغانستان در گفت و گو با این رسانه افزود: بیش از چهار هزار زندانی افغانی در زندان های ایران و همچنین ۱۷۴ تن دیگر که هنوز در زندان های تاجیکستان به سر می برند به زودی به کشورشان باز می گردند.
وی در این خصوص گفت: ‘تاکنون هزار تن از حدود چهار هزار اتباع افغانی که در زندان های ایران بسر می برند شناسایی شده و حتی ۶۳۲ تن از آنها به تازگی به کشورشان بازگشتند’.
البته این مقام قضایی افغانستان اشاره نکرد از اینکه آیا این افراد براساس یک قرارداد استرداد مجرمین و زندانیان مبادله شدند یا خیر، زیرا می بایست از بازگشت احتمالی زندانیان ایرانی در افغانستان به کشورشان نیز خبر می داد.
سرباز همچنین از زندانی بودن ۱۷۴ تبعه افغانی در تاجیکستان خبر داد و گفت که این افراد نیز به زودی به افغانستان باز می گردند تا بقیه حکم قضایی خود را در زندان های افغانستان پشت سر بگذارند.
وی در این خصوص گفت: دولت تاجیکستان داوطلبانه تصمیم گرفته است این دسته از اتباع افغانی مجرم را به کشورشان باز گرداند.
مهرماه گذشته بود که ۲۰۵ تن از زندانیان افغانی در ایران از مرز دوغارون به کشورشان بازگردانده شده بودند.
به گزارش ایرنا، تهران و کابل در حوزه قضایی سه موافقت نامه شامل «انتقال محکومان به حبس»، «استرداد مجرمان» و «همکاری های قضایی» دارند که در سال ۱۳۸۵ امضاء و در سال ۱۳۹۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
طبق ماده ۱۳ موافقت نامه مربوط به انتقال محکومان به حبس؛ طرفین می توانند مجازات های شخص محکوم را طبق قوانین داخلی خود بررسی و محکومان را مورد عفو، بخشودگی یا تخفیف مجازات قرار دهند.
آساق** ۱۳۷۸**۱۶۶۳**

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1086 بازدید

بازدید دیروز: 1288 بازدید

بازدید کل : 1614839 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر