جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۰
 |  24/ تیر/ 1397 - 10:10
  |   نظرات: بدون نظر
82 بازدید بازدید

مرتکبان جرائم اخلاقی به جای حبس در دوره های آموزشی شرکت کردند


روابط عمومی دادگستری فارس در گزارش روز یکشنبه خود از قول احمد رحمانیان اظهار داشت: حد نصاب شرکت در هر دوره ۱۷نفر است و تا کنون ۳۰۷ دوره آموزشی از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس برگزار شده است.
وی افزود: از نکات قابل‌ توجه برگزاری این دوره ها این است که از بین بیش از پنج هزار نفر شرکت کننده در کلاس های آموزشی ظرف یک سال گذشته، تنها سه نفر مرتکب تکرار جرم شده اند.
دبیر شورای پیشگیری از جرم فارس در مورد طرح امید و اهداف آن گفت: واژه امید مخفف اخلاق، معرفت، یادآوری و دستگیری از دیگران است، و هدف این دوره‌ها تربیت انسان‌های متقی، خانواده ای مطهر، جامعه ای سالم و اخلاقی و در نهایت ارتقای مکارم اخلاقی و تعهد اجتماعی است.
رحمانیان ادامه داد: در این دوره های آموزشی برای متهمان جرائم اخلاقی، منکراتی و رانندگانی که مرتکب رفتارهای پُر خطر شده اند آموزش هایی از قبیل تصحیح و تقویت روابط فردی و گروهی، افزایش روحیه تعامل و همکاری اجتماعی ارایه می شود.
وی گفت: همچنین متهمان جرائم اخلاقی و منکرانی در قالب این دوره ها، مهارت مقابله با هیجانات و استرس، ارتقای بهداشت روانی و نشاط فردی و اجتماعی، افزایش مسئولیت‌ پذیری و نقش اجتماعی و کمک به کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی را فرا می گیرند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس بیان کرد: هدف از برگزاری این دوره های آموزشی، جلوگیری از تکرار جرم، حفظ کرامت و شخصیت متهمان است.
وی افزود: اصلاح افکار و رفتار متهمان جرائم خُرد که به دلیل جهالت افراد و بدون سوء نیت صورت گرفته و همچنین مخل نظم و امنیت عمومی نیست از دیگر اهداف این دوره های آموزشی است.
این مقام قضایی افزود: برای تحقق هر چه بهتر اهداف این دوره ها از ابزار هنر، ورزش، حرفه‌ آموزی، نشاط‌ آفرینی، مبادله تجربه‌ها، مطالعه، مباحثه و گفت و گو و تفریحات سالم استفاده می شود.
رحمانیان ادامه داد: برخی از مجازات ها همچون حبس، جزای نقدی و شلاق برای افرادی که مرتکب جرائم خُرد شده اند
هیچگونه تاثیری در اصلاح و باز اجتماعی کردن آنها نداشته بلکه در مواقعی موجب از بین رفتن قبح مجازات و تکرار جرم شده است.
وی بیان کرد: اعمال مجازات به ‌منظور تنبه و آگاهی مجرمان، دور نگه‌ داشتن آنها از جامعه برای مدتی محدود و از همه مهم‌تر اصلاح و باز اجتماعی کردن آنان است اما تا کنون اقدامات اصلاحی چندان موثری برای باز اجتماعی کردن مجرمان صورت نگرفته است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: با توجه به این موضوع این معاونت با مشارکت قضات و مراجع قضایی استان، به جای اعمال مجازات حبس، شلاق و جزای نقدی، برخی از مرتکبان جرائم خُرد که جرم آنان فاقد وصف عمومی و اخلال در نظم و امنیت عمومی باشد، ملزم به شرکت در دوره‌های آموزشی مدیریت دانش و رفتار (طرح امید) می‌کند.
رحمانیان اظهار داشت: این طرح افزون بر متهمان برای تمام اقشار جامعه اعم از سالم، آسیب‌ دیده و یا در معرض بزه و آسیب می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: کسانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند به نحو چشمگیری تغییر و بهبودی در حوزه‌های زندگی آنها اعم از روابط فردی، اجتماعی، روابط خانوادگی، رشد و موفقیت آنان ایجاد شده است.
وی افزود: ارزیابی این دوره ها با روش علمی و ملموس انجام می‌شود و با توجه به اینکه مبنای این دوره، بروز و ظهور استعدادها، ظرفیت‌ها، توانمندی، حصول تقوای فطری، خودجوشی، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی توسط خود شخص است، تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از تکرار جرم و آسیب داشته است.
۶۱۱۳ /۶۱۱۸

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1135 بازدید

بازدید دیروز: 1835 بازدید

بازدید کل : 1613600 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر