پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۸
سرویس: مقالات
 |  28/ خرداد/ 1397 - 12:07
  |   نظرات: بدون نظر
74 بازدید بازدید

مخالفت با FATF دشمنی آشکار با منافع ملی است


جلال میرزایی در دیدار با رئیس و کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ایلام تصریح کرد: مخالف خوانی های ایجاد شده پیرامون این موضوع فاقد عمق کارشناسی و حاکی از برخورد شعارگونه با این موضوع مهم تحلیل می شود اگرچه با توجه حساسیت سیاسی این مقطع، کانون نهایی و نهانی این موضعگیری ها را از حیث سلامت امنیتی مشکوک می داند.
وی ابراز نگرانی کرد: شاید پشت این قضایا جریانی وجود داشته باشد که با ابزار قرار دادن جریان های اصیل و داخلی اعم از دانشجویی و غیر ان ، همسو با امریکا ، اسراییل و عربستان درصدد تقویت رفتارهای منجر به اجماع علیه ایران باشد.
این تحلیلگر سیاسی افزود: مخالفان این معاهده درحالی امنیت ملی را دستاویز قرار دادند که دبیر شورای عالی امنیت ملی با حضور در مجلس تصریح کرد که این لایحه نگرانی امنیتی ندارد. نماینده مردم ایلام در مجلس شورای افزود : این لایحه در مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش های مجلس، شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با چشمان باز بررسی شده است اما عده ای، تشکل های دانشجویی را برای اظهار نظر در خصوص این موضوع، ابزار کرده اند.
وی نتیجه توصیه به پیام مخالفان را تقویت خط تبلیغی نظام سلطه که سعی می کند منابع مالی تروریسم را با ایران پیوند دهد عنوان و تصریح کرد: سزاوار نیست ایران به عنوان یکی از اصلی ترین قربانیان تروریسم اکنون به واسطه برخی مفروضات ناصواب در معرض تهمت حمایت از پولشویی به نفع تروریسم قرار گیرد.
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در عرصه بین المللی شاهد تغییراتی هستیم و درحالی که تا پیش از این تنها نهادهای رسمی قادر به تصمیم گیری بودند از دهه ۹۰ به بعد برخی نهادهای غیردولتی در عرصه بین المللی شکل گرفته اند که کشورهای مختلف ناچار به تبعیت از آنها هستند.
میرزایی اظهار کرد: یکی از این نهادهای غیردولتی سازمان مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم است که مشروعیت زیادی در سطح بین المللی پیدا کرده است و تمامی کشورهای دنیا بجز پنج کشور عضو آن هستند.
وی با بیان اینکه چین، عربستان و روسیه نیز عضو این سازمان هستند، یادآور شد: تاکنون تنها ایران، کره شمالی و چند کشوری که دولت ندارند به عضویت این سازمان درنیامده اند.
وی با اشاره به نگرانی برخی منتقدان در خصوص کمک مالی به جریان مقاومت و ملت مظلوم فلسطین، تاکید کرد: آرمان حمایت از مردم مظلوم فلسطین موضوعی مردمی و در ردیف آرمان های انسانی ، انقلابی و اسلامی قرار دارد و تحت تاثیر هیچ معاهده محدود کننده ای برای ملت ایران قرار نمی گیرد .
وی با ذکر خروج امریکا از برجام و حساسیت تقابل و تغییر بلوک هایی که این موضوع برانگیخته است اظهار کرد: هر نوع رفتاری که اقدام های متجاوزانه نظام سلطه را در جهت انزوای ایران اسلامی موجه نشان دهد همسویی مطلق با امریکا و متحدان منظقه ان یعنی عربستان و اسرائیل است.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در خصوص سناریو ترامپ درخروج از برجام عقیده دارد: تاکتیک امریکا و همپیانان منطقه آن در مواجهه با ایران اسلامی براساس آرایش صحنه سیاسی به شکلی تحریک آمیز که ایران را به سمت اقدام های عکس العملی هدایت کند طراحی و درحال اجرا است که درصورت تحقق کمترین دستاورد برای آنها به عنوان گام بعدی سناریو تقابل ، ایجاد اجماع جهانی برضد ایران است.
نماینده مردم ایلام گفت: نظام اسلامی متکی به رهبری مدبر و بصیر ، دولت فعال و مجلس هشیار همچون تمام مقاطع توطئه امیز چهار دهه اخیر این بار نیز بازی آمریکا و اذناب منطقه ای ان را برهم می زند.
دکتر میرزایی افزود: انچه تامل برانگیز است اعمال فشار به دولت ومجلس برای اتخاذ مواضع وعملکردهایی در جهت انجام رفتارهای ناصواب سیاسی است که مواضع عجیب ومنفی که درخصوص پیوستن ایران به گرو اقدام مالی مطرح شد از جمله انها است .
به عقیده وی کانون اصلی و نهانی این دست موضعگیریها از جهت امنیتی و اطلاعاتی باید شناسایی و بررسی شوند.
به گزارش ایرنا، گروه اقدام مالی (Financial Action Task Force) یا همان FATF در سال ۱۹۸۹ میلادی از سوی کشورهای گروه ۷ شکل گرفت و یک گروه بین دولتی است که هدف توسعه و پیشرفت واکنش بین المللی نسبت به پولشویی را دنبال می کند.
گروه بین المللی اقدام مالی (FATF) تیر ماه سال ۹۵ و به دنبال اجرای برجام و نیز برخی اقدام های ایران در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، نام ایران را از فهرست کشورهایی که لازم است علیه آنها اقدام های متقابل اتخاذ شود برای مدت یک سال تعلیق کرد.
لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در ۳۰ اردیبهشت ۹۷ به صورت غیرعلنی در مجلس با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسئولان دولتی در این جلسه با تشریح این لایحه از ضرورت تصویب آن سخن گفتند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نهایتا در جلسه علنی یکم خرداد ماه وارد بررسی این لایحه شدند ولی این جلسه با حاشیه های فراوانی از سوی برخی نمایندگان همراه شد که خواهان مسکوت ماندن این لایحه بودند.
۶۰۳۲/۶۰۳۴

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 701 بازدید

بازدید دیروز: 435 بازدید

بازدید کل : 1600741 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر