جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۱
 |  31/ اردیبهشت/ 1397 - 12:46
  |   نظرات: بدون نظر
42 بازدید بازدید

کودکان چشم انتظار پدران بدهکار


به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، کافیست گذر کسی به یکی از زندان های کشور بیفتد، در آنجا در کنار مجرمان با سابقه و حرفه ای، افرادی را می بینی که گردنشان به اصطلاح از تار مو نازک تر است، همانانی که جرم کلاهبرداری مرتکب نشده اند و تنها به دلیل بی احتیاطی یا از بخت بد روزگار پشت سلول های زنگ زده و پوسیده زندان جای خوش کرده اند، این افراد الزاما بی سواد یا کم سواد نیستند و می توان در میان آنان قشر تحصیلکرده هم یافت که از سر ندانم کاری، روزگار آنان را به گوشه زندان کشاند.
شب گذشته سی و یکمین جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و غیر کلاهبردار با همت ستاد دیه و با حضور معاون اول قوه قضاییه در اتاق بازرگانی برگزار شد.
این مراسم بهانه ایست تا حضور در آن مرهمی باشد بر جسم و روح خسته، مجروح و تاول زده ۱۶ هزار فرزندی که پدرانشان به دلیل جرم غیر کلاهبرداری در زندان هستند.
سید اسدالله جولایی مدیر عامل ستاد مردمی دیه، با بیان آمار ۱۸ هزار نفری زندانیان جرایم غیر عمد، اقدامات ویژه این ستاد را مربوط به ماه مهمانی خدا ماه رمضان دانست.
به گفته جولایی، سرانه مددجویان واجد شرایط ۴۰ میلیون تومان است و در محکومیت‌های مالی ناشی از مهریه و حتی صدور چک‌های بدون پشتوانه، میزان بدهی بعد از فرآیند اخذ گذشت و احتساب آورده شخصی و استطاعت اقتصادی افراد، منظور و به عبارت دیگر در این پرونده‌ها حمایت ستاد دیه بیشتر به مانده بدهی زندانیان معطوف می‌شود.

* ۲۹ هزار زندانی مالی در زندان های کشور
اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در این گلریزان با بیان اینکه ۲۹ هزار زندانی مالی جرایم عمد و غیر عمد در زندان های کشور تحمل حبس می کنند، اظهار داشت: در حال حاضر این افراد صرفا به خاطر بدهی مالی همچنان در زندان هستند.
جهانگیر، بدهکاران مالی و حقوقی را ۶۴ درصد زندانیان جرایم غیر عمد برشمرد و افزود: دومین جرم غیر عمد زندانیان مربوط به بدهکاران مهریه است که سه هزار نفر بابت این معضل در زندان هستند.
به گفته وی، ۵۶ درصد این زندانیان دارای مدرک تحصیلی سیکل و کمتر هستند.
نکته مهمی که رئیس سازمان زندان ها به آن اشاره کرد این بود که ۸۶ درصد زندانیان جرایم غیر عمد متاهل هستند و ۱۶ هزار فرزند منتظرند تا پدرانشان به خانه بازگردند.
جهانگیر با قدردانی از خیرین در آزاد کردن زندانیان غیر عمد و کمک به شکات، گفت که در کنار این، دو اتفاق بزرگ هم می افتد و آن خالی یا کم شدن موجودی زندان‌ها و کم شدن بودجه بیت‌المال و صرف آن در جای بهتر است که جامعه هم از این مسئله سود می برد.
جهانگیر گفت: هفتاد درص
د زندانیان جرایم غیر عمد زیر ۴۰ سال سن دارند و اینها می‌توانند بعد از آزادی به چرخش چرخ اقتصاد کشور کمک کنند. ۲ درصد زندانیان جرایم غیر عمد یعنی ۳۶۰ نفر، زن هستند.
چشم انتظاری ۱۶ هزار فرزند که پدر یا مادر را در خانه ندارند، با کمک من و شما پایان می یابد و شاید دست های پر مهر ما بتواند امسال ماه رمضان و عید فطر را بهترین عید برای بسیاری از این خانواده ها رقم بزند.
می توان فرض کرد این بچه ها، فرزندان خود ما یا فرزندان خواهر و برادر ماست، چه می شود وقتی به دلایلی، کودکی به اندازه چند ساعت مادرش را در کنارش ندارد. چون خود شاهد بودم کودکی که مادرش چند ساعت از او دور بود و او را نزد مادر خود گذاشته بود، شب که برگشت دخترکش با کلی بی قراری به قدری مادر خود را در آغوش کشید و گریه می کرد که گویی قرار بود کسی جانش را بگیرد و با همان چشمانی اشکبار و با زبان شیرین کودکی اش به مادرش گفت: «مامانی حالا با هم بریم خونه خودمون؟».
اجتمام* ۷۳۲۹ *۱۵۶۹

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1367 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1602755 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر