پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۳
 |  5/ اردیبهشت/ 1397 - 5:30
  |   نظرات: بدون نظر
53 بازدید بازدید

فضای تهاجمی غرب علیه ایران تابلوی حقوق بشری دارد


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در اولین نشست نمایندگان دستگاه های اجرایی که به همت معاونت امور بین الملل و همکاری های بین‌المللی قضائی در محل ستاد حقوق بشر برگزار شد، اظهار داشت: حقوق بشر یک تابلو، پرچم و یا یک تگی است که به مجموعه میدان های مختلفی از فعالیت نظری و عملی زده می شود؛ یعنی تابلویی نیست که پشتش فقط به یک مجموعه مشخص باشد. این میدان ها میدان های مختلفی هستند که ایستا نیستند و در حال تتّورند. تعاملات اینها هم تعاملات تخاصمی ، ارتقائی و یا مثبت است.
وی با طرح مثالی در این خصوص افزود: فضای تخاصمی؛ تابلوی حقوق بشر برای مجموعه ای از فعالیت هایی است که برای فشار وارد کردن به یک کشور هدف است. حالا اینکه این کار مشروع است یا مد نظر من نیست، منتهی این کار را عمدتأ غربی ها در مورد ایران، چین ، روسیه ( شوروی سابق) و کوبا، کشورهایی که به نحوی دوست ندارند و یا برای منافعاشان خوب نیست، مورد هدف قرار می دهند و نمونه های مختلفی هم دارد. این فشارها البته عمدتأ درحوزه عملی زیاد نیست و بیشتر در بیانیه و ایجاد فشار و فضای سیاسی به کار رفته است، منتهی فارغ از عمل هم نبوده است. یعنی بعضی از حصرها و تحریم ها که بر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده در مورد حقوق بشر است.
جواد لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه تحریم ها در مورد افراد و برخی نهادها بوده، تصریح کرد: نهاد وسیعی تأسیس شده برای مانیتور کردن عمدتأ دستگاه قضایی ایران و احکامی که در هر یک از گوشه و کنار ایران صادر می شود.
وی با تأکید بر اینکه یکی از میدان های تخاصمی علیه همین موضوع است، گفت: سوال این است که ما خودمان باید از این میدان استفاده کنیم یا نه؟ مثلا عربستان جنایت های بسیاری در منطقه و یمن مرتکب می شود؛ ما باید از این میدان استفاده کنیم. این میدان تخاصمی یکی از میدان هایی است که تابلو حقوق بشر دارد. در حالی که از انقلاب ما ۴۰ سال گذشته، در ۳۹ سال گذشته برای ما قطعنامه صادر کردند.
معاون امور بین الملل قوه قضائیه ، در ادامه تأکید کرد: فضای تهاجمی، چنین تابلویی برای حقوق بشر دارد. تروریست هایی که خود را به اسم حقوق بشر جا زدند، یکی از موضوعات این میدان تهاجم است . فردی که عضو پژاک بوده و مرتکب قتل و انفجار شده پس از دادگاهی شدن به اعدام محکوم شده، پس از اعدام غوغایی به پا کردند که یک معلم و مدافع حقوق بشر با نظام مشکل داشته، او را اعدام کردند. این در حالی است که ستاد حقوق بشر همه را پاسخ می دهد ولی آنها پاسخ برایشان ملاک نیست. پاسخ ما باید ناظر به دیگران هم باشد. مردم جهان که فقط اروپایی ها و آمریکایی ها نیستند.

*نشست دستگاه های اجرایی ستاد حقوق بشر
وی ادامه داد: یک تروریست به مدافع حقوق بشر تبدیل می شود و خانم مرکل، نمایندگان اروپا، فرانسه ، انگلیس و اوباما و قبل و بعد از آن مرتب به ما بیانیه و اعلامیه می دادند که این فرد نباید اعدام شود. وقتی هم که اعدام شد، محکوم کردند.
وی افزود: منافقین که همه ماهیت آنها را می دانند، اینها تعزیه گردان حقوق بشر می شوند و کسانی که مرجعیت رسمی حقوق بشری دارند با اینها نشست برگزار می کنند؛ مجازات برخی از منافقین در سال ۶۷ که مربوط به عملیات مرصاد و اطرافش است را موضوع حقوق بشری می کنند و می گویند سال ۶۷ تعداد زیادی منافق را اعدام کردید. ما هم پاسخ دادیم؛ منتهی ۲۰ هزار انسان بیگناهی که توسط اینها ترور شده، عکس، محل ، روز و ساعت ترور نیز به سازمان های بین المللی ارائه شده، اینها مهم نیست فقط ایراد می گیرند که چرا منافقین را اعدام کردید. در کنار چنین ایرادهایی توهین به اسلام را هم داریم . مثلا می گویند سّب نبی را از بین جرائم کیفری دربیاورید. یا زنا را مورد پیگرد کیفری قرار ندهید!
دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: این یک بخش موضوع است . بخش دیگر این است که ما باید به اسم حقوق بشر با تحریم های جدید مواجه شویم. بحثی که الان در اروپا مطرح است این است که ما در امر هسته ای برجام را داریم؛ اما تحریم های دیگر سرجایش است . غرب می تواند به اسم موشک، منطقه و حقوق بشر ایران را تحریم کند! البته این ناشی از برداشت غلط از موضوع رفع تحریم است چون وقتی ما می گوییم تحریم برداشته شود عنوان تحریم مهم نیست ماهیت تحریم مهم است. مثلا می خواهیم تحریم بنادر برداشته شود؛ تگش که مهم نیست تحریم مهم است ؛ اینها تگ را مهم می دانند نه تحریم . با تگ جدید تحریم های جدید وضع می کنند.
وی در ادامه میدان دیگر را میدان تعامل مثبت با سایر کشورها برشمرد و گفت: این تز وزارت خارجه ما است که حقوق بشر و تنوع فرهنگی را مطرح کرده است. این یک پرچم بسیار قشنگ است و اساس آن بر مبنای دقیقی از یونیورسالزیم ( جهانشمولی) است که پایه مباحث حقوق بشری است. این جهانشمولی هم فهمش و هم القای این فهم بسیار کلیدی است. غربی ها جهان‌شمولی را با جهان‌گشایی اشتباه گرفتند. آنها می خواهند تفکر سکولار لیبرال را به همه دنیا حقنه کنند و می گویند همه دنیا باید مثل ما زندگی کنند. ما می گوییم معنای جهانشمولی این نیست معنایش این است که همه کشورها باید با تنوعات فرهنگی در امر حقوق بشر مشارکت و همکاری داشته باشند . البته غربی ها با این مفهوم به شدت مخالف هستند، ولی در دنیا مشتری خود را دارد.
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: انواع قطعنامه ها را مطرح می کنند. گزارشگر نصب می کنند و با زور می خواهند اعمال کنند . در مساله اعدام هم همینطور است. می گویند اعدام یک کار ضد حقوق بشری است. حالا که قرار شد غربی ها اعدام را بد بدانند، همه دنیا باید بد بدانند! لذا یک تحرک وسیع برای توقف اعدام به عنوان مجازات وجود دارد، نظر دیگران هم مطرح نیست.
وی تأکید کرد: کار نداریم حقوق بشر غربی چه می گوید. ما کرامت انسانی را هدیه الهی می دانیم. خداوند به ما کرامت داده و صدقه سر نیست. بایدها را باید از دین خود استنتاج کنیم. این یک قرارداد اجتماعی نیست که شل و سفت شود. قرارداد اتفاقی نیست. بسیار پایه محکمی دارد. این مجموعه ها باعث می شود که ما برای حقوق بشر معنای وسیعی داشته باشیم.
لاریجانی افزود: معنایی که باید فضلای حوزه ما، علمای دینی ما و روشنفکران ما این را به میدانی برای رشد زندگی مدنی تبدیل کنند. باید مرتب با شاخص های دینی خودمان اندازه گیری کنیم که چقدر رفتارمان مسلمانانه شده؟ چقدر نٌرم های مختلف حقوق بشری مان در مقیاس و مکیال اسلامی پیشرفته است؟ این تجربه را به جهانیان باید نمایش بدهیم.
وی افزود: ما زیر هر سه تابلو باید کار کنیم. میدان سوم یکی از اهداف مهم این جلسه است. یعنی ما ضمن اینکه باید سعی کنیم تفکر اسلامی وعقلانیت اسلامی را مانیتور کنیم، باید دستاوردهایمان را جمع آوری کرده وبه طور منظم به دنیا عرضه کنیم. یادمان باشد مدعیان حقوق بشر فضاحت های زیادی در زندگی مدنی شان وجود دارد . هم فضاحت های مفهومی، نظری و هم فضاحت های حقیقی و واقعی.
در ادامه این نشست، معاون امور بین الملل و همکاری های بین المللی قضائی دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: ما برخی اهداف را در حوزه حقوق بشر تعریف کردیم و برای همین، در ستاد حقوق بشر کمیته های مختلفی هم شکل گرفته که ما از برخی از دستگاه ها نمایندگان مختلفی داشتیم، مثلا از یک وزارتخانه یک تا سه نفر در کمیته ها حسب کار تخصصی حضور پیدا می کردند. این موضوع محاسن و معایبی داشت.
کاظم غریب آبادی افزود: مهمترین عیبش این بود که ما در آن دستگاه تمرکز در حوزه حقوق بشر را نمی توانستیم ایجاد کنیم. باید یک نقطه مرجع باشد و بتواند با تمام بخش های ذیربط مجموعه اجرایی خود در تماس باشد و مباحث را مورد پیگیری قرار دهد و همچنین آن دستگاه را در ستاد حقوق بشر نمایندگی کند که بعنوان یک ستاد سیاستگذار در حوزه حقوق بشر در عرصه داخل و خارج مطرح است و با همکاری و هماهنگی تمام دستگاه های ذیربط اجرایی، امور را پیگیری می کند.
اجتمام*۱۵۶۹

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 314 بازدید

بازدید دیروز: 823 بازدید

بازدید کل : 1619718 بازدید

افراد آنلاین: 0 نفر