شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۸
 |  5/ اردیبهشت/ 1397 - 3:08
  |   نظرات: بدون نظر
73 بازدید بازدید

«تمرکز پلیس بر اجرای هرچه بیشتر ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی»


/یادداشت/

«تمرکز پلیس بر اجرای هرچه بیشتر ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی»

یه وکیل دادگستری در یادداشتی پیشنهاد کرد که پلیس بر اجرای هر چه بیشتر ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) تمرکز کند.

به گزارش ایسنا، متن یادداشت مسعود احمدیان به شرح زیر است:

در چند روز گذشته، مقام‌های مختلف انتظامی و قضایی کشور پیرامون کلیپ منتشر شده در فضای مجازی مربوط به برخورد پلیس امنیت اخلاقی با یک شهروند اظهاراتی را مطرح نمودند. سخن رییس پلیس کشور در خصوص لزوم برخورد با بد حجابی در راستای ایجاد امنیت برای بانوان، از جمله اظهار نظر هایی بود که در نشستی با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح گردید. این سخنان از این جهت جالب توجه بود که انگیزه پلیس امنیت اخلاقی یا به طور کلی نیروی انتظامی کشور برای برخورد با مقوله بد حجابی، ایجاد محیطی امن برای بانوان کشور معرفی گردیده است.

البته که وظیفه اصلی نیروی انتظامی ایجاد امنیت است و این انگیزه اعلامی از سوی رییس پلیس کشور بسیار امیدوار کننده است. اما باید دید که تا به امروز برای ایجاد این محیط امن و آرام از ابزار ها و روش های مناسب استفاده شده است یا خیر. در فرض مطروحه از سوی آن مقام محترم، بانوان به عنوان قربانی اعمال ناپسند عده ای قرار گرفتند که مرتبا برای آنها ایجاد مزاحمت های فیزیکی، لفظی و روحی کرده که با انجام اقدامات پلیسی و قضایی می بایست این خشونت را از فضای جامعه دور کرد.

با فرض قربانی دانستن بانوان این سوال مطرح می گردد که آیا برای رفع خشونت باید قربانی را مجازات کرد یا مجرم را؟ به بیان دیگر مجازات بزه دیده صحیح است یا مجازات بزه کار؟ با احراز انگیزه پسندیده پلیس کشور در خصوص حفظ امنیت همه بانوان کشور در محیط های عمومی، بهتر است شهروندان با ارائه طرح و راهکار های متفاوت، تلاش های انجام شده را بهتر از گذشته به نتیجه برسانند و مسئولان را در این زمینه یاری دهند.

آنچه از دید من به عنوان یک شهروند می تواند کمکی در اجرای این هدف کند، تمرکز پلیس بر اجرای هر چه بیشتر ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) است. در ماده موصوف قانونگذار افرادی که در اماکن عمومی یا معابر، متعرض یا مزاحم زنان یا اطفال شوند یا به هر نحوی به آنها توهین نمایند را مستحق مجازات حبس از دو تا شش ماه دانسته است. با وجود چنین قانونی و تلاش برای اجرای هر چه بهتر آن، می توانیم به آینده ای بهتر و احترامی بیشتر برای بانوان و تمامی شهروندان ایران زمین امیدوار باشیم.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1027 بازدید

بازدید دیروز: 1288 بازدید

بازدید کل : 1614780 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر