جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۴
 |  5/ اردیبهشت/ 1397 - 12:30
  |   نظرات: بدون نظر
58 بازدید بازدید

آملی لاریجانی :نظارت در دستگاه قضایی بیشتر می شود


آیت الله صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه در پانزدهمین همایش روسای دادگستری ها و دادستان ها سراسر کشور در ساری افزود : بایگانی شدن هشت تا ۱۰ ماه پرونده ها در گوشه ای بدون بررسی و اقدام عملی تخلف آشکار است که در گزارش های عینی ناظران دستگاه قضایی بیان شد.
وی با تاکید بر اینکه نظارت بر انجام کارها ، مقوله جدی در دستگاه قضایی است ، گفت : این نظارت ها با هدف انجام درست و در مسیرعدالت تکالیف است که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و بنده است .
رییس قوه قضاییه ادامه داد : نظارت روسای دادگستری کل و دادستان های کشور و زیر مجموعه ها به صورت جدی باید تداوم پیدا بکند .
وی گفت : به منظور اجرای رویکرد مهم نظارت و سرکشی سر زده ، نظارت معاونت راهبردی را در ساختار قوه قضاییه شکل داده ایم .
آیت الله آملی لاریجانی به موضوع پرونده قضایی یکی از مسئولان ارشد کشور دردولت قبلی اشاره کرد و گفت : برخی افراد رای صادره دستگاه قضایی و دادگاه تجدید نظر در رسیدگی به این پرونده را فرمایشی خواندند ولی دستگاه قضایی آرای صادره را در افکار عمومی منتشرکرد و حقوقدان ها نیز بر صحت این رای نظر دادند.
وی با اشاره به اینکه پرونده فساد اقتصادی سه هزار میلیاردی و صدها پرونده فساد اقتصادی دیگر در دستگاه قضایی در دست رسیدگی است، ادامه داد : برای درافتادن با اصحاب قدرت ، عزم راسخ لازم است اما باید قبول کنیم که اراده دشمن می خواهد که این عزم راسخ دستگاه قضایی را تضعیف و یا بشکند .
رییس قوه قضاییه ادامه داد : ایستادگی و قانونمند بودن از نیازهای فعالیت افراد در دستگاه قضایی است و این افراد نباید در رسیدگی به پرونده ها فرمایشی کار بکنند .
آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه قوه قضاییه باید فراتر از عزم راسخ ، کار جهادی کند ، گفت : با توجه به بالا بودن حجم پرونده های وارده به این دستگاه و همچنین مواجه بودن با کمبود امکانات و نیروی انسانی ، مستلزم کار جهادی است و بسیاری از قضات فراتر از وظایف خود مشغول انجام وظیفه هستند و حتی در ساعات غیر کاری به رسیدگی و بررسی پرونده ها می پردازند.
وی با بیان اینکه برای انجام وظایف باید ۲ مساله مهم را مورد توجه قرار بدهیم گفت : فهم و شناخت از وظایف و اقدامات عملی همیشه کار آسانی نیست باید به درستی انجام شود .
وی با اشاره به اینکه امروز اگر ملاحظاتی درانجام وظایف و اقدامات عملی صورت بگیرد تمام دشمنان و سلطه جهانی علیه ما قراردارند ، افزود : همه آنان درصدد این هستند که قوه قضاییه را از انجام وظایف خود باز دارند .
رئیس دستگاه قضایی خاطرنشان کرد :هجمه ها از حقوق بشر گرفته تا کوچکترین آرا و رسیدگی به پرونده ها را در دادسراها شاهد هستیم ، موضوعی که با تخریب دستگاه قضایی همراه است .
وی با بیان اینکه در داخل کشور نیز هجمه های زیادی علیه دستگاه قضایی انجام می شود ، گفت : شبکه های اجتماعی درخدمت ضد انقلاب ، منافقان و برای تخریب رکن نظام بویژه دستگاه قضایی هستند .
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه وضعیت قاچاق کالا ،اقتصاد کشور را بهم ریخته، افزود : معتقدم دستگاه قضایی در برخورد با این مساله کوتاهی کرده است .
وی گفت : هرچند دستگاه قضایی متولی اصلی این موضوع نیست اما می توانست براساس اختیارات قانونی در این زمینه ورود جدی تری داشته باشد .
رئیس قوه قضاییه به قاچاق ۲۵ میلیارد دلاری کالا و ارز در کشور اشاره کرد و افزود : وارد کردن مُهر و تسبیح از کشورهای مختلف به کشورمان ، یک فاجعه است .
وی همه را مسئول برخورد با پدیده قاچاق کالا و ارز دانست و اظهار داشت : این موضوع به تنهایی و توسط یک دستگاه نمی تواند حل شود.
رئیس قوه قضاییه ازدادستان های کل کشور خواست تا حساسیت خاصی را در مقوله مبارزه قاچاق کالا و ارز داشته باشند .
به گفته وی، براساس گزارش های دریافتی حتی در برخی از استان های کشور که مرزهای گمرکی دارند برخورد جدی ازسوی دستگاه قضایی برای پرونده قاچاق کالا نشده است .
وی گفت : اینکه جرم در قاچاق کالا و ارز رخ می دهد اما دستگاه قضایی برخورد جدی انجام ندهد نشانه کوتاهی و بی توجهی است و باید در کنار مسئولان دولتی درخط مقدم مباره با قاچاق کالا و ارز باشیم .
آیت الله آملی لاریجانی همچنین اظهار داشت : گزارش ها نشان می دهد در مبادی گمرکات در برخی استان های کشور با زد و بندها بدون پرداخت حقوق گمرکی انواع واردات کالاهای قاچاق صورت می گیرد .
وی همچنین به رانت خواری در ارز به دلیل بالا بودن اختلاف قیمت آن در بازارهای دولتی و خصوصی اشاره کرد .
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به مبارزه با اشرار در مرزهای کشور اشاره کرد و گفت : امنیت اجتماعی مردم همواره در دستگاه قضایی بسیار مهم و جدی است و دستگاه قضایی باید نسبت به انجام درست این وظیفه حساس باشد .
وی به اهمیت شجاعت و نهراسیدن قضات در دادن رای قاطع در برخی پرونده ها اشاره کرد و افزود : انتشار موضوع عفو رهبری و رئیس قوه قضاییه در خصوص سارق مسلحانه درفضای مجازی ، کذب محض است .
آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد : این جوسازی ها فقط علیه نظام و قوه قضایی بود و بدانید دستگاه قضایی تحت تاثیر جوسازی ها قرار نمی گیرد .
وی به امنیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت : دستگاه قضایی بخصوص دادستان های کشور باید تامین امنیت سرمایه گذاری های سالم را بوجود بیاورند .
آملی لاریجانی با اشاره به اینکه یکی از مسائل که نگاه مردم را به دستگاه قضایی همواره تقویت می کند تکریم ارباب رجوع است و افزود : گزارش های زیاد ناظران دستگاه قضایی درباره شکایت مردم از برخورد ناصحیح کارمندان و قضات است .
وی گفت : چنین برخوردهای ناصحیح با مردم چهره دستگاه قضایی را برغم اینکه تلاش های فراوانی انجام می دهد ، مخدوش می کند .
رئیس دستگاه قضایی همچنین گفت : گزارش هایی از برخورد ناصحیح مسئولان اداره زندان ها با زندانیان وجود دارد که در این زمینه باید با افراد خاطی برخورد بکنیم .
وی در پایان سخنان خود به مقوله حقوق عامه و شهروندی اشاره کرد و گفت : هرچند در اجرای این حقوق با خلاهای قانونی مواجه هستیم اما دستگاه قضایی متولی احیای حقوق عامه در نظام جمهوری اسلامی است .
آیت الله آملی لاریجانی افزود : در خصوص آلودگی هوا در کلانشهرها به عنوان حقوق عامه باید عواملی را که منجر به حاد شدن وضعیت آلودگی می شوند شناسایی و بدون چشم پوشی برخورد شود .
پانزدهمین همایش سراسری روسای کل دادگستری ها و دادستان های کشور از صبح امروز ،چهارشنبه در ساری آغاز شد .
این همایش سه روزه است .
۶۹۹۰/ ۲۰۹۶/۱۸۹۹

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1713 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1603101 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر