چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۴
سرویس: مقالات
 |  4/ اردیبهشت/ 1397 - 4:05
  |   نظرات: بدون نظر
135 بازدید بازدید

نقش و جایگاه محسن هاشمی در انسجام شورای پنجم مهم است


حجت الاسلام رهامی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرنتیجه‌ و جمع‌بندی که شورا به آن برسد، محترم است؛ اما برخی موضوعات که بعنوان خطوط قرمز طرح شدند، موضوعات آنچنان لاینحل و غیرقابل تجدیدنظری نبودند.
وی افزود: در شورای اول، با بیرون رفتن نوری، کسی نتوانست جای ایشان را پر کند و شورا از حیث مدیریت تنزل پیدا کرد و این یکی از عواملی بود که در کنار سایر مشکلات و اختلافات، منجر به از هم پاشیدن و انحلال شورای شهر تهران شد. این مسأله هم باعث شد که در شورای دوم و سوم مردم هیچ اقبالی به اصلاح‌طلبان نداشته باشند، تا این که با تلاش فراوان جهت جلب اعتماد مردم، در شورای چهارم نزدیک به ۵۰ درصد لیست تهران به اصلاح‌طلبان رسید، در ان زمان زحمت خیلی زیادی کشیده شد، خصوصا در سال‌های قبل از انتخابات ٩٢ ، محله به محله در تهران کار کردیم تا توانستیم اعتماد مردم را برگردانیم.
رهامی گفت: در مورد محسن هاشمی، مردم به خاطر حرمتی که برای خانواده وی و خدمات کم‌نظیر آیت الله هاشمی قائلند، باعث می‌شود که شیخوخیت(بزرگی و رهبری) وی تأثیر زیادی در انسجام شورا داشته باشد، اما به هر حال به انتخاب و تشخیص دوستان در شورای شهر و تشخیص خود آقای هاشمی در هر دو صورت احترام خواهیم گذاشت.
این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره موضوع انتخاب شهردار تهران و مباحثی که پیرامون میثاق‌نامه اعضای شورا مطرح شده، گفت: میثاق‌نامه ای که در شورای شهر مطرح است این بود که در جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و بعد هم در شورای سیاستگذاری، این جمع‌بندی را داشتیم که دوستانی که به شورا می‌آیند شورای شهر را نردبان پرش به پست‌های دیگر قرار ندهند. یعنی طوری نشود که رأی مردم جنبه نمایشی داشته و سکویی برای رسیدن به یک پست اجرایی دیگر باشد. درمورد مجلس هم همین بحث را داشتیم که دوستانی که به مجلس راه می‌یابند، به رأی مردم پایبند باشند و به صورت نمایشی به آن نگاه نکنند و از سنگر نمایندگی بعنوان سکویی برای رسیدن به پستهای إجرائی و امثال ان استفاده نشود، چون قبلا نمایندگانی داشتیم که پس از ورود به مجلس و شناخته شدن، وزیر و معاون رئیس‌جمهور می‌شدند و در میان‌دوره‌ای باید دوباره جای آنها پر می‌شد.

*میثاق شورای شهر، در موارد ضروری قابل تجدیدنظر است
حجت الاسلام رهامی اظهار داشت: بنابراین این بحث را داشتیم که دوستان راه یافته به شورا و مجلس، یک پیمان و توافق اینچنینی را داشته باشند؛ البته طبیعتا این یک قانون نیست و در واقع نوعی توافق اخلاقی و تشکیلاتی است. یعنی کسانی که به شورا می‌روند به رأی مردم پایبند باشند ، اما این مطلب که نفر بعدی که وارد شورا شود چه کسی است، نباید اهمیت چندانی برای ما داشته باشد.
رهامی افزود: در شورای چهارم که نفرات اولیه علی‌البدل‌ها همگی اصلاح‌طلب بودند، برخی از راه‌یافتگان به شورای شهر، در همان هفته‌های اول که پست‌های اجرایی به آنها پیشنهاد شد، بلافاصله شورا را ترک کردند و جای انها توسط سایر منتخبین از علی البدلها پرشد، که همگی از نیروهای اصلاح طلب بودند، اما بهرحال این اثر بدی بر جامعه رأی‌دهندگان می گذارد و تصور می‌کنند که رأی آنها صرفا سکوی پرش افراد است.
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان افزود: در واقع این‌طور القا می‌شود که پست‌های انتخابی مانند نمایندگی مجلس یا شورای شهر، کم‌اهمیت‌تر از پست‌های اجرایی مانند معاونت رئیس‌جمهور است وگرنه فرض کنید به جای آقای چمران، فرد دیگری قرار داشت، باز صورت مساله فرقی نمی کرد، یعنی حتی اگر علی‌البدل‌ها همگی از نیروهای اصلاح‌طلب و یا لیست‌های دیگر غیر از اصولگرایان هم بودند باز در قضیه همین نگرانی وجود داشت. در واقع بحث ما این است که رأی مردم جنبه نمایشی نداشته باشد.
رهامی گفت: البته یک وقتی کسی شرایط خاصی دارد که رفتنش برای شهرداری موضوعیت دارد یعنی تمام جریان‌های سیاسی و تشکیلاتی به این نتیجه میرسند که بهر دلیل او می‌تواند بهتر از سایرین شهرداری را اداره کند، و کس دیگری هم‌عرض او و یا با شرایط خاص او نداریم، در اینجا باید مصالح جمعی مردم تهران اولویت داشته باشد و بر مسائل تشکیلاتی غلبه پیدا کند. ولی این که فعلا به این مرحله رسیده‌ایم یا نه، باید بیشترمطالعه شود،درحال حاضر ، مجموعه جریان اصلاحات نظرشان به این نتیجه قطعی ظاهرا نرسیده‌ که شرایط شهردار شدن منحصر در یک فرد است.
او ادامه داد: آقای نجفی در شرایط خوبی آمد اما در نهایت کنار رفت. فکر می‌کنم مسأله ما باید این باشد که در مورد شهردار بعدی هم اگر مشکلی همانند نجفی برایش پیش امد، شورای شهر و اصلاح‌طلبان تا کجا حاضرند با تمامی توان خود از او دفاع کنند و در مقابل فشارها مقاومت کنند. وگرنه هر کس دیگری هم بیایید و پرونده‌های تخلفات قبلی را دنبال کند، ویا به بعضی انتظارات اشخاص و جریانها تمکین نکند، ممکن است این فشارها، مانند نجفی بر او نیز شروع شود و امکان ادامه کار برایش فراهم نشود؛ در نتیجه ثبات در شهرداری ایجاد نخواهد شد و آنگاه در انتخابات ۹۸، و ١٤٠٠عملکرد قابل قبولی نخواهیم داشت که به مردم ارائه دهیم.
او افزود: من بیشتر نگران این موضوع هستم وگرنه اگر به این نتیجه برسیم که فردی هست که منحصرا او می‌تواند شهرداری را اداره کند و هیچ کسی واجد شرایط او نیست، ویا او ویژگیها و ارتباطاتی با مجموعه ارکان نظام دارد که دیگران فاقد آن ویژگی و روابط هستند، روی میثاق می‌توان تجدیدنظر کرد اما فعلا به این مرحله نرسیده‌ایم و حفظ اعتماد مردم برای انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ بسیار مهم است.
رهامی گفت: در مورد شورای چهارم هم من با خروج اعضا مخالف بودم. در آن دوره که خود من نقش بیشتری بر عهده داشتم و فعالیت بیشتری در اماده سازی مقدمات امر تا حصول نتیجه نهائی کرده بودم، که در فضای بسیار حاد و امنیتی پس از قضایای ٨٨ و فضای تحریم صندوقهای رأی و ثبت نام ازطرف جمع کثیری از جریان‌های سیاسی در سال‌های ۹۱ و ۹۲، بزحمت فراوان توانستیم اوضاع را در تهران و سایر شهرها سروسامان بدهیم، نظر من این بود که برای وزارت ورزش مثلا یا سازمان میراث فرهنگی و امثال انها، افراد دیگری را هم پیدا کرد و این‌گونه نبود که این ویژگی فقط در آقای سلطانی‌فر یا آقای مهدی حجت منحصر باشد، و در دیگران نباشد، اما برای شورای شهر و رأی مردم باید حرمت بیشتری قائل باشیم تا اعتماد مردم را برای دوره‌های بعدی حفظ کنیم.

*شورای شفاف اسراری ندارد که با حضور یک فرد از رقیب ترسی داشته باشیم
عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنین درباره گزینه محسن هاشمی و مباحثی که در جلسه اخیر شورای شهر بر سر ایشان مطرح شد و در یک رأی‌گیری استمزاجی، اعضا با استعفای ایشان از شورای شهر به قصد شهرداری تهران، مخالفت کردند، گفت: در خصوص هاشمی، اگر امر به ایشان دایر باشد، و شورای شهر به این جمع بندی برسد، که ایشان از شورا خارج شود، ورود یک نفر مانند چمران یا دبیر، بنظر من ضرری به شورای شهر نمی‌رساند؛ بهر حال اصلاح‌طلبان در شورا ، بازهم ۲۰ رأی از ۲۱ رأی را خواهند داشت. خیلی از مصوبات شورا هم گاهی با ۱۵، ۱۶ رأی تصویب می‌شود و با اتفاق آرا نیست. بنابراین آن نگرانی که برخی دوستان دارند را من ندارم و اینکه فکر کنیم آمدن ایشان در شورای شهر اخلال ایجاد می‌کند، بی‌مورد است.
او افزود: اتفاقا بودن یکی دو نفر از جریان رقیب، دقت عمل اکثریت و نظارت را بیشتر می‌کند و حتی از این نظر به سلامت کار شورا، بیشتر کمک می‌کند. برخی دوستان می‌گویند مسائل شورا ممکن است بیرون درز کند و به طور مثال به افشاگری مسائل داخلی شورا توسط رقبا منجر شود ، که به نظر من نظر باطلی است. بنای ما بر شفاف بودن مسائل شورای شهر، شفاف بودن هزینه‌ها و دریافت‌هاست و اصلا قرار بر این است که یک ریال جابجایی در شورای شهر و شهرداری باید به منتخبین اعلام شود. بنابراین نباید نگران نباشیم که اگر یک نفر از جریان رقیب وارد شورا شود، اسرار را بیرون بیاورد. ما اسراری در شورا نداریم و فرض برعلنی بودن جلسات شوراست ، همه جلسات تصمیم‌گیری اصلی باید علنی باشد. این مثل این می‌ماند که ما در مجلس بگوییم کسی از جریان رقیب وارد نشود تا مسائل مجلس بیرون نیاید!
۷۲۴۴ / ۱۵۳۹

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 300 بازدید

بازدید دیروز: 967 بازدید

بازدید کل : 1618881 بازدید

افراد آنلاین: 0 نفر