پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۸
سرویس: مقالات
 |  28/ فروردین/ 1397 - 10:42
  |   نظرات: بدون نظر
111 بازدید بازدید

فاضل میبدی : مشکلات کشور را باید از طریق گفت وگو حل کرد


حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی در گفت وگو با ایرنا درباره شعار زنده باد مخالف من اظهار داشت: معتقدم یکی از آفت های بزرگی که کشور ما را تهدید می کند، گفت وگو نکردن درعرصه عمومی و اینکه یک جریان سیاسی، جریان دیگر را قبول ندارد، بوده که این از اشتباهات بزرگ ما در عرصه رقابت های سیاسی است. باید من در جامعه، در هرعرصه و جایگاه سیاسی که هستم احتمال بدهم آن کسی هم که در مقابل من است شاید درست بگوید و من اشتباه می کنم.
وی تصریح کرد: متاسفانه در جامعه ما احتمال درست گویی رقیب و اشتباه فکر کردن من وجود ندارد. فکر می کنیم هر چه ما می گوییم درست و هرچه دیگری می گوید غلط است. انحصارطلبی جناح های سیاسی همیشه از این بابت بوده که آفت بسیار بزرگی است. البته این بیماری در عرصه جهانی نیز وجود دارد.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: کشورها در مسایل اختلافی با یکدیگر مذاکره و گفت وگو می کنند و سعی می کنند که مواضع خود را حفظ کنند، چرا که در این مذاکرات و گفت وگوها بسیاری از مشکلات حل می شود، بنابراین در عرصه داخلی هم باید این کار را انجام شود. یعنی وقتی می گویم کسی که با ما نیست پس برما است، بسیار غلط است. باید در شورای شهر و بسیاری از دستگاه ها دیگر تضارب افکار شده تا صحیح و درست از خطاها جدا شود. اگر تضارب افکار نباشد کارها مشکل پیدا می کند.
وی خاطر نشان کرد: پیامبر خدا (ص) هم با مخالفان خود صحبت می کرد. هیچ زمانی نبود که پیامبر(ص) با مخالفان خود مخالفت کند و آنها را از عرصه خارج کند، بلکه آنها را با ادله قوی متقاعد می کرد، بنابراین هنوز هم دیر نشده و باید در عرصه های مختلف به مردم نشان دهیم که اهل یک قبله، قبیله و ملت هستیم . یکی از مشکلات کشور ما تک صدایی است یعنی هر گروهی که به حکومت می رسد می خواهد صدای او بیشتر باشد که اینجا مشکل پیدا می شود.
فاضل میبدی درباره برجام و خروج آمریکا از آن هم گفت: معتقدم این مشکل گفت وگو که در عرصه سیاست داخلی وجود دارد در سیاست خارجی هم هست. برجام گام مثبتی بود که برداشته شد و به نفع ملت ایران بود اما در این راستا بسیاری از افراطیون در داخل و خارج که منافع آنها به خطر افتاده، برضد برجام شروع به حرف زدن و برنامه ریزی کردند و امروز نیز دنبال این هستند که برجام شکست خورد. شکست برجام به نفع هیچ کس نیست، نه به نفع ایران، آمریکا، غرب و نه به نفع هیچ کس دیگر.
وی خاطر نشان کرد: امروز نیز باید به هر روشی که شده با منطق گفت وگو و مذاکره با دنیا سعی کنیم برجام شکست نخورد و کسی از برجام خارج نشود، راهی هم جز گفت و گو نداریم. نمی توانیم بجنگیم با منطق موشک هیچ چیزی حل نمی شود بلکه فقط با منطق گفت وگو مشکلات قابل حل است.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حمله آمریکا و سه کشور دیگر به سوریه گفت: آیا چند موشکی که آمریکا به سوریه زد مشکل حل شد؟ در واقع اگر منطق گفت وگو در همه جا چه در عرصه سیاست داخلی و چه خارجی وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات حل می شود.
وی خاطر نشان کرد: ما در مسایل اقتصادی و بحث انتقال ارز مشکلات بسیاری داریم. اینها مشکلات ما است که اگر با گفت وگو حل نکنیم در آینده هم اقتصاد ما دچار بحران بیشتری خواهد شد یعنی یک تفاهم باید در عرصه ملی صورت گیرد و یک منطق گفت وگو هم در دنیای سیاست خارجی، چون هیچ راهی جز این وجود ندارد. یعنی با تهدید و موشک، هیچ مشکلی حل نخواهد شد.
فاضل میبدی درباره مهمترین چالش دولت روحانی نیز گفت: معتقدم خیلی از وعده های آقای روحانی هنوز محقق نشده است و جامعه نیز هم در انتظار اقدامات وی است. مسایل اقتصادی، رکود و مساله ارز که به بحران رسیده، کار را مشکل تر کرده ولی انتظار این بود که رییس جمهوری منظومه اقتصادی بهتری داشته باشد. افراد خبیرتری دور خود جمع کند که اقتصاد ما به این نقطه نرسد.
وی با بیان اینکه البته بی انصافی است که بگویم هیچ کاری نشده است، تصریح کرد: کارهای بسیاری شده ولی انتظار جامعه از آقای روحانی بیشتر از این است.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آقای ظریف در دوره دوم وزارت باید بسیار شفاف تر عمل می کرد، چون اگر سیاست های موازی مزاحم کارش است باید به مردم آن را بگویند. بالاخره مردم در سیاست خارجی دولت را می شناسند و اگر دیگران در سیاست خارجی ما دخالت می کنند یا نظر می دهند، باید برای مردم روشن شوند.
سیام**۹۱۰۳**۱۵۵۳

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1217 بازدید

بازدید دیروز: 823 بازدید

بازدید کل : 1620621 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر