پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۳
 |  27/ اسفند/ 1396 - 12:11
  |   نظرات: بدون نظر
111 بازدید بازدید

ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه های تهران تعیین تکلیف می شود


سیدصادق سعادتیان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا، اظهار کرد: در سال ۹۶، درخواست اشخاص متصرف حریم بستر رودخانه ها برای صدور سند مالکیت، مشکل و معضلی اساسی برای ثبت تهران بود.
وی با تاکید بر اینکه رودخانه های تهران به دلیل تامین آب شرب پایتخت از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: تصرف در حریم بستر این رودخانه ها معضلاتی را در پی دارد که با سازمان آب منطقه ای استان تهران تفاهم نامه ای منعقد شد تا حریم بستر رودخانه ها در سامانه کاداستر ثبت شود و حریم بستر این رودخانه ها برای همیشه از تعرض مصون بماند.
سعادتیان یاد آور شد: استان تهران دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه اصلی دارد که در این مدت، نزدیک به ۹۵۰ کیلومتر از آن در سامانه کاداستر تثبیت و قطعی شده است و در سال ۹۷ حریم بستر رودخانه های استان تهران به شرط همکاری سازمان آب مشخص می شود.
وی افزود: برای نخستین بار سازمان آب و وزرات نیرو که متولی اراضی حریم بستر رودخانه ها است و هیچگاه تاکنون برای حریم بستر رودخانه ها درخواست سند مالکیت نداشته است، می توانند ضمن پیوستن به سیستم جامع حدنگار، دارای سند مالکیت شوندو تاکنون چهار فقره سند در فیروزکوه، شاه چایی شهریار، رودخانه کن در شهرآرا صادر شده است و بدین ترتیب مالکیت دولت در آن بخش ها تثبیت شده است.
این مقام مسئول سازمان ثبت خاطرنشان کرد: استان تهران یک میلیون و ۶۴ هزار و ۵۸ هکتار اراضی ملی دارد که از این میزان، برای ۹۸ درصد از آنها سند مالکیت صادر شده است.
سعادتیان تصریح کرد: ثبت سند مالکیت، تثبیت و حفظ حقوق دولت، پیشگیری از هرگونه تعرض به اراضی ملی و شفاف سازی در اراضی ملی از جمله آثار مثبت صدور اسناد مالکیت برای اراضی ملی است.
مدیرکل ثبت تهران افزود: اکنون همه اسناد مالکیتی که در کشور صادر می شود تحت سامانه کاداستر قرار دارد و اگر سندی هم پیش از قانون کاداستر به صورت جلدی و دفترچه ای صادر شده باشد، آمادگی داریم تا به سند تک برگی تبدیل کنیم.

**ثبت از همکاری دستگاه ها در طرح کاداستر راضی نیست
وی خاطرنشان کرد: یکی از تکالیف سازمان ثبت این است که اسناد جلدی را به اسناد تک برگی تحت سیستم کاداستر تبدیل کند و در این راستا، اخیرا با استاندار تهران هم مکاتباتی داشتیم.
مدیرکل ثبت استان تهران اظهار کرد: ثبت به عنوان دستگاه خدمات دهنده صدور سند مالکیت کاداستری به املاکی که از قبل سند مالکیت جلدی دارند، از همکاری دستگاه ها و سازمان ها و نهادها راضی نیست زیرا این دستگاه ها تکلیف قانونی دارند اما متاسفانه استقبال خوبی نداشتند.
سعادتیان تصریح کرد: البته سازمان اوقاف همکاری مطلوبی داشته است و اکنون نزدیک به ۹۰ درصد از اسناد مالکیت وقفی استان تهران تثبیت و تعویض سند مالکیت شده است همچنین آموزش و پرورش استان تهران هم استقبال خوبی داشت و نزدیک به ۸۰ درصد از اسناد مالکیت آنها تعویض شده است و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی هم برای تعویض اسناد، همکاری خوبی داشته است.
وی اضافه کرد: در بخش کشاورزی و اراضی ملی با توجه به اینکه مدیران اجرایی آنها اعلام کردند که مشکل منابع مالی دارند متاسفانه به جهت عدم تامین منابع مالی در حوزه کاداستر با مشکل جدی تعویض اسناد مالکیت و اجرای کاداستر مواجه هستیم.
سعادتیان یادآور شد: در قانون جامع حدنگار (کاداستر) برای دستگاه ها دو سال تعیین شده است تا تحت سیستم کاداستر قرار گیرند البته با توجه به مهلت پایان یافته باز هم همچنان سازمان ثبت استقبال می کند چون در جای دیگری از قانون آمده است تا پنج سال می توانند این کار را انجام دهند و بعد از آن اسناد جلدی اعتبار ندارد.
مدیرکل استان تهران تصریح کرد: دستگاه هایی که با سند جلدی برای دریافت هر نوع خدمتی به سازمان ثبت مراجعه کنند، خدمات نمی دهیم بلکه ابتدا سند جلدی را به سند کاداستری تبدیل می کنیم یعنی ابتدا قانون را اجرا می کنیم و پس از آن خدمات ارائه می دهیم.
وی با بیان اینکه اسناد شخصی هم باید به سیستم کاداستر بپیوندند، اظهار کرد: مردم هم باید این فرایند را انجام دهند و بهتر است تا قبل از مهلت تعیین شده برای تبدیل سند مالکیت جلدی به سند تک برگی اقدام کنند.
سعادتیان خاطرنشان کرد:شهروندان برای این فرایند لازم نیست که به سازمان ثبت مراجعه کنند بلکه می توانند در دفاتر اسناد رسمی که بیش از هزار و ۶۰۰ دفترخانه در تهران وجود دارد، اقدام کنند.
مدیرکل ثبت استان تهران گفت: شهروندان می توانند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، تحویل سند مالکیت جلدی و دریافت شماره پیگیری، که قابل رصد نیز هست، سند کاداستری دریافت کنند.
وی درباره مدت زمان تبدیل سند جلدی به کاداستری گفت: عقبه سند جلدی در بانک ها باید بروزرسانی شود و نیاز به زمان دارد البته بعضی از اسناد چون دست اول هستند و نقل و انتقالی روی آنها انجام نشده است، حداکثر ۲۰ تا ۲۵ روز کاری زمان لازم است.
سعادتیان اضافه کرد: اسنادی که پیش از این مشکلاتی داشته است، به عنوان مثال چند معامله داشتند و در سوابق ممکن است ثبت نشده باشد، تا رفع مشکلات و داده آمایی در بانک ممکن است مدتی به طول بیانجامد همچنین بیش از نیمی از اسناد هم سند با نقشه محل مطابقت ندارد که باید اصلاح شود اما به طور کلی بسته به رفع نقص سند ممکن است زمانبر باشد.
مدیرکل ثبت استان تهران درباره هزینه تبدیل سند جلدی به تک برگی اظهار کرد: کل هزینه درخواست تبدیل سند مالکیت جلدی به کاداستری با هزینه حق ثبت، بهای اوراق، ملزومات پست و رفت و برگشت پستی به ۲۰۰ هزار تومان نمی رسد.
سعادتیان خاطرنشان کرد: مردم اگر در دفاتر اسناد رسمی با تخلف یا مشکلی مواجه شدند، می توانند از طریق مراجعه حضوری به سازمان ثبت، تلفن گویا ۸۶۰۴۲۱۵۴ و صندوق صوتی ۸۶۰۴۲۱۲۵ همچنین اداره کل بازرسی ثبت استان تهران و یا بازرسی کانون سردفتران شکایات خود را ثبت و پیگیری کنند.
وی یادآور شد: تمام تعرفه ها در همه دفاتر اسناد رسمی در معرض دید مراجعه کنندگان قرار دارد همچنین در بخش آخر هر سندی که فرایند آن در دفاتر اسناد رسمی انجام می شود، آنچه باید به عنوان هزینه پرداخت شود، آمده است و اگر دفتر اسناد رسمی مبلغ بالاتری از مردم دریافت کند، باید علت هزینه دریافتی را توضیح دهد؛ در غیر این صورت قابل رسیدگی است و در برخورد با تخلفات جدی هستیم حتی اگر هزینه اضافی از مردم دریافت و به خزانه هم واریز شده باشد قابل استرداد است.
اجتمام**۳۲۲۹** ۱۴۱۸

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1237 بازدید

بازدید دیروز: 823 بازدید

بازدید کل : 1620641 بازدید

افراد آنلاین: 0 نفر