سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۰
سرویس: مقالات
 |  26/ اسفند/ 1396 - 8:02
  |   نظرات: بدون نظر
53 بازدید بازدید

خانه احزاب بوشهر تاسیس می شود


به گزارش ایرنا روابط عمومی استانداری بوشهر روز شنبه به نقل از مجید خورشیدی در کارگاه آموزشی احزاب سیاسی استان بوشهر با حضور رئیس اداره احزاب وزارت کشور افزود: فعالیت خانه احزاب چند سال در حال تعلیق بود که با اهتمام دولت تدبیر و امید احیا شد و این مهم در سه ماه نخست سال آینده در این استان تاسیس می شود.
وی یادآورشد:تقاضاهای مجوز تاسیس احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با فوریت مورد رسیدگی قرار گرفت و دولت همواره مشوق فعالیت سیاسی در قالب احزاب قانونی بوده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهراظهارداشت: تاسیس خانه احزاب و فراهم شدن محل مناسب با امکانات در خور باعث می شود تا احزاب بتوانند با دغدغه کمتری به فعالیت های حزب اقدام کنند.
خورشیدی گفت:اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فعالیت حزبی را به رسمیت شناخته و آن را برخلاف برخی کشورها حتی مقید به قوانین عادی هم نکرده است.
وی با تاکید بر اینکه احزاب به عنوان کانال‌های دوسویه میان مردم و حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی هستند گفت:در نظام‌های تک حزبی و ایران قبل از انقلاب از حزب به عنوان انتقال دهنده یک طرفه پیام حاکمیت به جامعه استفاده می‌شد؛ در حالی که در نظام جمهوری اسلامی احزاب منتقل کننده دوسویه پیام جامعه به حاکمیت و پیام حاکمیت به جامعه محسوب می‌شوند.
این مقام مسوول افزود: احزاب از تمام ظرفیت‌های خود برای تحقق بخشیدن به کار ویژه‌های مختلف از جمله توسعه حضور خود در سیاست گذاری‌ها استفاده کنند .
معاون استانداری بوشهر ادامه داد: استفاده از ظرفیت احزاب باید از مرحله انتخابات و انتخاب نامزدهای حزبی و همسو تا پایان مسئولیت دولت‌ها ادامه داشته باشد و آنها می‌توانند بهترین دیده بان برای تحقق شعارها و مسئولیت‌های کارگزاران و نمایندگان منتخبین مردم باشند.
خورشیدی با اشاره به اصلاح لایحه در حال تدوین انتخابات در هیات دولت گفت: امیدواریم با نگاه مترقی نمایندگان و مرکز پژوهش‌های مجلس در قانون جدید، حضور احزاب در انتخابات پررنگ‌تر شود.
سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر نیز گفت:تاکید استاندار این استان بر تقویت تعامل با احزاب به عنوان یک سیاست راهبردی است.
عادل دهدشتی افزود: اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی و همچنین سیاست های دولت تدبیر و امید و منویات رییس جمهوری بیانگر ضرورت توجه به فعالیت احزاب است.
وی اظهارداشت: در دهه چهارم انقلاب اسلامی نیاز به گفت وگوی سیاسی میان جریان های مختلف از یک سو و گفتگو میان کارگزاران نظام و مردم از سوی دیگر بیشتر از قبل احساس می شود.
دهدشتی گفت:اگر گفت و گو را به عنوان یک پیش فرض ضروری بپذیریم؛ آنگاه اهمیت احزاب به عنوان حلقه های واسط میان مردم و حاکمیت بیشتر از پیش معلوم می شود.
وی ادامه داد: با تاکید استاندار محترم در سال جدید تقویت تعامل با احزاب به عنوان یک سیاست راهبردی و با یک زمان بندی مشخص در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ کما اینکه این برنامه در ماه پایانی سال جاری نیز در دستور کار بوده و با چند تشکل سیاسی نشست‌هایی برگزار شده است.
دهدشتی یادآورشد: به نشست‌ها به چشم یک ضرورت اجتناب ناپذیر نگریسته می‌شود و نقطه نظرات دبیران و اعضای تشکل‌های سیاسی در این نشست‌ها به وزارت کشور منتقل می شود.
وی گفت: احزاب و گروه‌های سیاسی برای انتقال آرا و مطالبات مردم قابلیت‌های برجسته‌ای دارند که باید بیشتر از قبل از آنها بهره ببریم .
رییس اداره احزاب وزارت کشور نیز گفت: در بخش قوانین و مقررات مربوط به تاسیس شعب و احزاب وزارت کشور تغییراتی ایجاد شده است، پیش از این ما مواردی داشتیم که یک فرد در یک استان مسئولیت دو حزب را به عهده داشته است که این مورد با قوانین حزبی نیز در تضاد است و با توجه به ساز و کار جدید دیگر ممکن نیست.
حمزه امرایی ادامه داد: همچنین تاسیس دفاتر و شعب احزاب نیز دارای شرایط مشخصی بوده که رعایت آن در پرداخت یارانه احزاب موثر است و احزاب را در شرایط فعلی می‌تواند در وضعیت بهتری قرار دهد و این مسئله فقط مربوط به احزاب مرکز نبوده و دفاتر شهرستان‌ها و شعب نیز از این یارانه بهره‌مند خواهند شد.
برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور بالا بردن آگاهی و همچنین آشنایی با قوانین جدید فعالیت احزاب از جمله برنامه‌های معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر است که در این راستا نخستین کارگاه آموزشی در راستای این اهداف برگزار شد.
همچنین قرار است با پیشنهاد سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری و با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر نشست‌های هم اندیشی به صورت منظم و مستمر با احزاب و گروه‌های سیاسی به منظور تبادل نظر وهم‌اندیشی برگزار شود.
۷۲۱۲/۶۰۴۵

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 948 بازدید

بازدید دیروز: 1067 بازدید

بازدید کل : 1618562 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر