جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۷
 |  30/ بهمن/ 1396 - 2:58
  |   نظرات: بدون نظر
103 بازدید بازدید

آقایی: وکلا دشمن فساد هستند


آقایی: وکلا دشمن فساد هستند

یک وکیل دادگستری گفت: وکلای دادگستری می‌خواهند از فساد اجتناب کنند و می‌توانیم بگوییم وکلا دشمن‌ فساد هستند.

به گزارش ایسنا، کامران آقایی رئیس مرکز علمی کاربردی کانون وکلای مرکز و  وکیل دادگستری در نشست “نقش اخلاق حرفه‌ای وکالت در پیشگیری از فساد” که از سوی انجمن حقوق شناسی و خانه اندیشمندان اسلامی برگزار شد، در مورد جایگاه اخلاق حرفه‌ای اظهار کرد: در فلسفه حقوق موضوعی که وجود دارد این است که اصول اخلاقی را از اصول حقوقی جدا می‌کند و در مباحث حقوقی ضمانت اجرا وجود دارد ولی در اخلاق اینگونه نیست.

وی افزود: انتطاری که از وکیل وجود دارد این است که بهترین عملکرد را در روند حرفه خود داشته باشد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: در فلسفه اخلاق موضوعی که وجود دارد این است که مسئولیت اخلاقی وقتی معنی پیدا می‌کند که اراده آزاد وجود داشته باشد.

آقایی در خصوص نظام قضایی گفت: دانش محوری نظام قضایی یکی از اصول اخلاق حرفه‌ای وکلای دادگستری است. در مورد حکومت هم وکلای دادگستری وظیفه دارند از تعرض به حقوق مردم که به ویژه در قانون اساسی تجلی پیدا می‌کند جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: وکلای دادگستری شغلشان آزاد است و مستقیما به منابع قدرت دسترسی ندارند و برخلاف چیزی که تبلیغ می‌شود وکلای دادگستری افراد وابسته به قدرت محسوب نمی‌شوند.

رئیس مرکز علمی کاربردی وکلای مرکز تصریح کرد: اصلی که در مورد وکلای دادگستری وجود دارد این است که آنها می‌خواهند از فساد اجتناب کنند و می‌توانیم بگوییم وکلا دشمن‌ فساد هستند.

در ادامه این نشست محمدجعفر قنبری جهرمی، عضو هیات علمی دانشگاه و وکیل دادگستری اظهار کرد: فساد گسترده‌تر از آن چیزی است که در قوه قضائیه ممکن باشد و یا در تعامل با افراد و نمایندگان آن که وکلا هستند با قوه قضائیه و دادگاه‌ها پیش می‌آید.

وی افزود: وکلا در جریان یک قرارداد در معرض فساد قرار می‌گیرند و در موقعیتی قرار می‌گیرد که نقایصی وجود داشته باشد که موکلش یا طرف مقابل سعی می‌کنند آن رو مخفی نگه دارند و آنطور که باید موضوع پیش نمی‌رود.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: در عرصه بین‌المللی آنچه به طور اخص وکلا و حقوقدانان با آن روبرو هستند را باید گسترده‌تر نگاه کنیم.

وی افزود: بیشترین مخاطره زمانی است که یک وکیل به عنوان مداخله کننده و واسطه در امری ورود پیدا می‌کند. وکلا در دنیای پیشرفته امروز بسیار در معرض این مخاطرات هستند.

قنبری جهرمی اظهار کرد: کانون وکلا باید خودش را قوی و مجهز به این کند که وکیل هیچ وقت به دلایل تهدیدی که اشاره شد و به دلیل نظم و انضباط سازمانی در معرض ارتشاء که یکی از عرصه‌های فساد است قرار نگیرد.

در ادامه این نشست عبدالله موذنی قاضی دادگاه انتظامی وکلا و وکیل دادگستری در خصوص اخلاق حرفه‌ای اظهار کرد: اخلاق حرفه‌ای مجموعه بایدها و نبایدهایی است که وکیل دادگستری باید آن را رعایت کند و در صورت تخلف مقررات انتظامی مجازاتی را برای او در نظر گرفته است.

وی در رابطه با نقش وکیل دادگستری در جلوگیری از فساد افزود: قوانین و مقررات جامعه ما برای جلوگیری از فساد کافی نیستند.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: فساد از اختلاف به وجود می‌آید و قوانین و مقررات ما از بروز اختلاف جلوگیری نمی‌کنند و اگر اختلاف به وجود آمد، در آن صورت بحث فساد مطرح می‌شود و پرونده تشکیل می‌شود.

موذنی گفت: اگر در روابط اجتماعی، حقوقی و اقتصادی به گونه‌ای رفتار کنند که در جامعه اختلاف به وجود نیاید فساد هم به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: وکیل دادگستری باید تلاش کند که در جامعه اختلاف به وجود نیاید و همچنین باید قوانین لازم وجود داشته باشد. قوانین موجود پاسخگوی نیازهای قضایی ما نیست.

این قاضی دادگاه انتظامی وکلا گفت: از بروز فساد در مبادی آن باید جلوگیری شود چون بعد از آنکه وسط میدان بیاید سخت است. برای مبارزه با فساد باید اراده مبارزه وجود داشته باشد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1346 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1602734 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر