سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۵:۴۲
 |  25/ بهمن/ 1396 - 5:40
  |   نظرات: بدون نظر
58 بازدید بازدید

مشروطیت از جامعه حذف نشدنی است


رئیس انجمن علمی حقوق اساسی ایران:

مشروطیت از جامعه حذف نشدنی است

رئیس انجمن علمی حقوق اساسی ایران با بیان این‌که مشروطیت پدیده‌ای است که در هیچ زمانی نمی‌تواند از جامعه حذف شود، گفت: تا زمانی که پدیده‌ قدرت سیاسی در جامعه وجود دارد، مشروطه خواهی نیز یک موضوع زنده‌ است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر گرجی در همایش ملی قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران با بیان اینکه مشروطیت تنها یک پدیده‌ کاملا تاریخی نیست، اظهار کرد: این گونه نیست که بگوییم مشروطیت در یک برهه‌ای از زمان به وقوع پیوست و تمام شد، در حالی که در هر زمان و مکانی که مسئله‌ قدرت و امر سیاسی وجود داشته باشد، با مشروطیت مواجه خواهیم بود. 

وی عنوان کرد: بکارگیری ابزارهای گوناگون تعدیل قدرت و ساز و کارهایی مانند تفکیک قوا، دادرسی اساسی برای استمرار مشروطیت و قانون اساسی راه‌هایی برای جاودانگی دولت مشروطه محسوب می‌شوند. 

رییس انجمن علمی حقوق اساسی ایران در بخش دیگر سخنانش در خصوص انجمن حقوق اساسی ایران، اظهار کرد: شعار و فلسفه‌ این انجمن تلاش برای حقوقی‌سازی سیاست، تحلیل قانون مدارانه‌ سیاست و پدیده‌های سیاسی در کشور است؛ به همین دلیل این انجمن در کمتر از دو سال توانسته ۵۴۰ عضو از حقوقدانان عمومی و اساسی کشور را گرد هم آورد. 

 وی ادامه داد: یکی از اهداف این انجمن بسط و گسترش گفتمان حقوق عمومی است که برگزاری جلسات هم اندیش و تاسیس شعب در استان‌های مختلف کشور یکی از این راهکارها جهت بسط گفتمانی است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری همایش امروز یک نوع بازگشت به گذشته‌ درخشان است، اظهار کرد: سخن گفتن از مشروطه‌ ایرانی به معنای سخن گفتن از یک گذشته‌ پر افتخاری است که در آن رمز و رازهای فراوانی مشاهده می‌شود.

گرجی با بیان اینکه افتخار می‌کنیم اولین همایش بازخوانی قانون اساسی مشروطه در تبریز برگزار شد، گفت: امیدوارم این همایش زمینه را برای بازاندیشی پیرامون مشروطیت و مباحث مشروطیت فراهم کند. این همایش فرصتی است تا همه‌ فرزانگان سیاست، حقوق و فرهیختگان تاریخ در این زمینه تعامل داشته باشند.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 7969 بازدید

بازدید دیروز: 19544 بازدید

بازدید کل : 1489352 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر