پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۸
 |  25/ بهمن/ 1396 - 10:10
  |   نظرات: بدون نظر
50 بازدید بازدید

تعیین مجازات جایگزین حبس برای ۶۲۴ فقره جرم در شاهرود


به گزارش ایرنا، حسین رجبی شامگاه چهارشنبه در نشست هم اندیشی با خبرنگاران شهرستان شاهرود، مهم ترین اقدام دادستانی این شهرستان را تدوین سند چشم انداز توسعه کمی و کیفی دادسرای شاهرود عنوان کرد و افزود: این سند در هفت محور تدوین شده و در راستای افزایش کیفیت در رسیدگی به پرونده ها، دوره های آموزشی برای کارکنان برگزار شد.
وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ ساعت کلاس آموزشی هم برای ضابطان عام و خاص قضایی برگزار شد.
مدعی العموم شهرستان شاهرود با تاکید بر اهتمام دستگاه قضا به افزایش کمیت در رسیدگی، اضافه کرد: میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها در دادسرای شاهرود به ۳۵ روز رسیده و تلاش می شود تا پایان سال بتوان آن را به دستکم ۳۰ روز رساند.
رجبی با اشاره به کاهش پرونده های مسن در دادسرای شاهرود یادآور شد: همچنین در راستای کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی زندانیان، تعداد این افراد از یکهزار و ۱۱۰ تن در سال ۹۲ به ۷۵۰ تن در سال جاری کاهش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه دادستانی شاهرود موافق زندان رفتن هیچ یک از همشهریان نیست، گفت: کارشناسان اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان موظفند در صورت نیاز به توقیف سند تا ساعت ۱۱ شب کار خود را انجام دهند تا فرد حتی برای یک شب وارد زندان نشود.
دادستان شاهرود نصب دستگاه کارت خوان در دستگاه قضایی و کلانتری های شهرستان را اقدامی منحصر به فرد در کشور دانست و افزود: همشهریان می توانند برای پرداخت جزای نقدی برای راحتی کار به نزدیکترین کلانتری مراجعه کرده و بدین ترتیب ۲۰ درصد تخفیف نیز دریافت کنند.
رجبی اضافه کرد: نصب این دستگاه ها در یک سال گذشته علاوه بر تاثیرگذاری در کاهش اطاله دادرسی، یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال برای خزانه جمهوری اسلامی، درآمد داشته است.
وی با تاکید بر تبعات منفی زندان رفتن افراد و تلاش های فرهنگی انجام شده در زندان ها، بیان کرد: ساخت سوله اشتغالزایی در زندان شاهرود با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار در دستور کار قرار گرفته است.
رجبی اضافه کرد: هدف از ساخت این سوله این است که هرکس که به هر علت به زندان رفته، خانواده اش از درآمد وی منتفع شده و کم تر آسیب ببینند.
مدعی العموم شهرستان شاهرود همچنین بر اهتمام مجموعه دادستانی به پیشگیری از وقوع جرم در شاهرود تاکید کرد و گفت: دادستان به تنهایی نمی تواند در این کار موفق شده و نیاز به همکاری رسانه ها، روسای اداره های دولتی و مردم است.
رجبی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم کم کاری شده، افزود: روزانه بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ تن به صورت مستقیم فقط در مجموعه قضایی شهرستان شکایت می کنند که باید برای کاهش ورود پرونده ها به دستگاه قضا تلاش کرد.
وی یادآور شد: طرح اصلاح ذات البین با همکاری واحد های مشاوره در کلانتری ها، شورای حل اختلاف و در نهایت دادسرا، به میزان بسیار زیادی در کاهش جمعیت کیفری تاثیرگذار است.
دادستان شاهرود در ادامه درخصوص ارتباط میان رسانه ها و مجموعه دادستانی، بیان کرد: به خاطر ندارم علیه هیچ رسانه ای اعلام جرم کرده باشم مگر اینکه شکایتی وجود داشته و رسیدگی شده باشد.
رجبی از اصحاب رسانه خواست در نوشتن مطالب خود دقت بیشتری داشته باشند و گفت: فاش کردن اسناد محرمانه و محاکمه های غیر علنی دادگستری جرم به شمار می رود.
میانگین زمان رسیدگی به پرونده های قضایی در شهرستان شاهرود ابتدای سال ۹۳، ۸۲ روز کاری بود و این میزان در پایان همان سال به ۶۲ روز، در پایان سال ۹۴ به ۴۱ روز و در پایان سال ۹۵ به ۳۹ روزکاهش یافت.
شهرستان شاهرود ۲۴۰هزار نفر جمعیت دارد.
۷۳۵۹/۶۱۶۷ خبرنگار: مهسا شانیان **** انتشار دهنده : محسن شاکری

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1099 بازدید

بازدید دیروز: 823 بازدید

بازدید کل : 1620503 بازدید

افراد آنلاین: 0 نفر