جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۴
 |  24/ بهمن/ 1396 - 7:01
  |   نظرات: بدون نظر
56 بازدید بازدید

«همایش ملی قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران»


در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود

«همایش ملی قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران»

رییس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز از برگزاری «همایش ملی قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران» در این دانشگاه خبر داد و گفت: این همایش ۲۵ بهمن ماه از ساعت هشت و نیم صبح در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

رجب ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همایش ملی قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران با نگاهی تخصصی و کاربردی نسبت به مسایل مطروحه “حقوقی” و همچنین سیاسی و تاریخی در قانون اساسی دوران مشروطه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به خروجی‌های این همایش نیز افزود: دستاوردهای این همایش ملی در قالب دو جلد ترکیبی و مجموعه مقالات برای بهره‌برداری توسط دستگاه‌های قانونی، اجرایی و همچنین پژوهشی ارائه خواهد شد.

وی با بیان این‌که «این همایش ملی با همکاری انجمن حقوق اساسی ایران و دانشگاه تبریز برگزار می‌شود»، خاطرنشان کرد: اساتید حقوق عمومی و حقوق اساسی از دانشگاه های مختلف کشور در این همایش شرکت کرده و برخی از اساتید نیز مقالات خود را ارائه خواهند داد.

رییس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز افزود: این همایش به صورت ملی بوده و با حضور “دکتر جنیدی” معاون حقوقی رییس جمهور و همچنین مقامات ارشد استانی و برخی شخصیت‌هایی علمی برگزار شده و در بخش دوم همایش نیز سخنرانی‌های علمی در پنل‌های مخصوص در تالارهای ساختمان دانشکده علوم اجتماعی ارائه می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که «بیش از ۶۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است»، گفت: انتشار چکیده ی مقالات که در دست چاپ بوده و در مراحل پایانی است و همچنین انتشار برخی مقالات برگزیده از جمله فرآوده‌های علمی این همایش ملی است. 

وی در مورد محورهای همایش نیز گفت: مشروطه ایرانی و نظریه دولت، مبانی اجتماعی و سیاسی قانون اساسی مشروطیت، اقتصاد سیاسی و حقوق عمومی اقتصادی مشروطه، تحلیل تاریخی قانون اساسی مشروطه، قانون اساسی مشروطه و رهیافت‌های حقوق تطبیقی، قانون اساسی مشروطه تنظیم قدرت و تفکیک قوا، قانون اساسی مشروطه حقوق و آزادی‌ها، قانون اساسی مشروطه و حاکمیت قانون، قانون اساسی مشروطه و مسئله مردم‌سالاری، قانون اساسی مشروطه و انجمن های محلی و چالش های حقوقی و علمی قانون اساسی مشروطه از جمله محورهای این همایش است.

ایزدی با اشاره به علل پرداخت به قانون اساسی مشروطه، تاکید کرد: یکی از اهداف مهم دانشگاه، بررسی های علمی موضوعاتی است که ارزش بررسی دارند، از این رو انقلاب مشروطه ایران نیز موضوع بسیار مهمی در تاریخ سیاسی و اجتماعی این کشور بوده و قانون اساسی مشروطیت و نهادهای برآمده از آن همواره مورد توجه پژوهشگران و علمای تاریخ بوده است.

وی پرداخت به نکاتی که در مورد مشروطیت تاکنون بدان ها پرداخت نشده و یا کم پرداخت شده است را از جمله اهداف این همایش دانست و گفت: هدف دیگر این همایش استفاده و دریافت نظریات و تحقیقات نسل جدید پژوهشگران است؛ چراکه بسیاری از موارد در مورد انقلاب مشروطه در گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته اند اما نسل جدید پژوهشگران نظرات و تحقیقات جدیدتری را در این موارد برای گفتن دارند.

وی بررسی مفاهیمی چون “مجلس، انتخابات، انجمن های محلی، تفکیک قوا و استقلال محاکم” که قانون اساسی مشروطیت وارد حقوق اساسی و حقوق عمومی ایران کرده است را از جمله اهداف همایش دانست و افزود: برگزاری اینگونه همایش های علمی فرصتی است تا از نتایج آن در جهت تقویت هر چه بیشتر حیات سیاسی و اجتماعی کشور، روزآمد و کارآمد کردن آن و همچنین پیدا کردن کاستی‌ها و یا نقاطی که نیاز به تکمیل دارد، استفاده شود.

رییس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز تشریح کرد: در مورد “مشروطیت” بسیار کار شده که اغلب از جنبه تاریخی یا سیاسی بوده است، اما ویژگی این همایش ملی این است “ابعاد حقوقی مشروطیت” که کمتر مورد توجه قرار گرفته را مدنظر قرار می‌دهد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 969 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1602357 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر