سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۸
 |  31/ تیر/ 1396 - 12:19
  |   نظرات: بدون نظر
414 بازدید بازدید

چشم و همچشمی روی دیگر سکه های مهریه


روزگاری هیچ مردی گمان نمی کرد که همسرش این هدیه را به زور از وی مطالبه کند و ارزش زندگی برای آنان خیلی بیشتر از مادیات بود اما امروزه مهریه های سنگین بسیاری از مردان را پای میز محاکمه قرار داده و دلداده های عاشق را به پشت میله های زندان منتقل کرده است.
امروزه مردان بسیاری قربانی مهریه های سنگین و اسیر زندان هستند و یکی از این هزاران نفر، مهندس شیمی ۳۵ ساله ای است که اساس زندگی اش را با سکه های طلا تشکیل داده بود.
هرگز پایش به زندان و دادگاه کشیده نشده بود و هیچ پرونده ای در دادگاه نداشت اما امروز قربانی ازدواجی شده که بر پایه احساس و سکه های طلا بنا شده است.
وی که نخواست نامش برده شود، گفت: همسرم قبل از ازدواج متعلقه و دوست خواهرم بود و به خانه ما رفت و آمد داشت؛ خانواده ام با این ازدواج مخالف بودند اما خانواده همسرم در خصوص ازدواج به منزل ما آمدند و پس از چند روز مراسم عقد برگزار شد.
وی ادامه داد: مهریه در ابتدا به میزان ۱۴ سکه به نیت چهارده معصوم مورد توافق قرار گرفت اما چند روز پدرزنم مهریه را تا ۶۷۷ سکه افزایش داد و ۱۴ سکه را به عنوان هدیه داماد به عروس مطالعه کرد.
وی افزود: با وجود مخالفت های پدرو مادرم و بی آنکه بدانم که همسرم در ازدواج قبلی نیز شوهرش را با سکه های طلا مجازات کرده بود، این شرط را عاشقانه قبول کردم.
وی گفت: برای خوشحالی همسرم و تامین یک زندگی راحت وتوام با آسایش، با جان و دل کار می کردم اما هیچیک از مهربانی های من پاسخی نداشت.
وی ادامه داد: دیری نگذشته بود که قصه طلاق و مطالبه مهریه آغاز شد و کار به دادگستری کشید اما توان پرداخت مهریه را نداشتم و راهی زندان شدم.
محکومیت ۵/۲ ساله، نتیجه ازدواج بر مبنای مادیات و بدون تحقیق است و امروز ثانیه ها و دقیقه ها را انتظار می کشم تا روزی از این مصیبت رهایی یابم.

** چشم و همچشمی منشا مهریه های سنگین
استاد حوزه های علمیه و دانشگاه های آذربایجان غربی معتقد است که چشم و هم چشمی و رقابت ناسالم خانواده ها موجب بروز مهریه های سنگین و آثار مخرب پس از آن در جامعه شده است.
به گفته حجت الاسلام محمد خلیل پور بسیاری از خانواده ها بالا بودن میزان مهریه را پشتوانه ای برای دختران خود تصور کرده و فکر می کنند که هرچه قدر میزان مهریه بالا باشد به همان اندازه منزلت و ارزش دختر آنان بالا خواهد رفت؛ درحالی که آنچه اتفاق می افتد برخلاف این تصور است .
این استاد دانشگاه اضافه کرد: کسانی که ازدواج های خود را بر اساس مهریه های سنگین تشکیل می دهند، در دراز مدت به دلایل مختلف قادر به ادامه زندگی مشترک نمی شوند و با کوچکترین مشکل و اختلاف سلیقه یا برای به دست آوردن خواسته های خود مهریه خود را به اجرا می گذارند و همسر خود را محکوم به پرداخت آن می کنند.
حجت الاسلام خلیل پور ادامه داد: زوج هایی که امروز بر سر مهریه به جان هم افتاده اند، اگر قبل از ازدواج بدور از احساسات و عشق های آتشین تصمیم می گرفتند و در زندگی مشترک با کمی گذشت و صبر و توجه به حقوق یکدیگر زندگی را به سر انجام می رساندند، شاید کارشان به جایی نمی رسید که در راهروهای دادگاه ها و در مقابل چشم هزاران نفر با یکدیگر به پرخاشگری و دشنام بپردازند.
این استاد دانشگاه افزود: اسلام به کم بودن مهریه سفارش کرده و آن را امری مستحب دانسته و لازم می داند تا مقدار مهر زنان به گونه‏ ای باشد که مرد بتواند با آسودگی خاطر و رضایت قلبی آن را بپذیرد؛ چنانکه امام صادق (ع) نیز فرموده است که ‘همانا از برکت زن، کم بودن مهریه‏ اش و از بدیُمنی او، زیادی مهرش است’.

** مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان غربی: مهریه های سنگین سدی در برابر ازدواج
مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان غربی که مرهمی بر تاول جسم و روح زخمی زندانیان مهریه است، گفت: مهریه های سنگین سدی در برابر تشکیل خانواده هاست و جوانان را از ازدواج و گرایش به سمت تشکیل خانواده بازمی دارد و استرس را در آنان افزایش می دهد.
یحیی سلطانی افزود: بسیاری از خانواده ها هنگام ازدواج فرزندانشان به جای تحقیق در مورد شخصی که با فرزندشان زندگی خواهد کرد، سکه را پشتیبان زندگی فرزندانشان قرار می دهند.
به گفته وی وقتی تفاوت های فرهنگی، اعتقادی و قومی توقعات زن و مرد را از یکدیگر بالا می برد و به قول خودشان به خط آخر می رسند، همان دختری که پای سفره عقد گفته بود که ‘ کی مهریه را داده و کی گرفته’، برای گرفتن مهریه اش از هیچ کاری دریغ نمی کند .
سلطانی ادامه داد: با روانه شدن جوان به زندان حیثیت و شخصیت آنان زیر سوال می رود و مهمتر از همه شغل و موقعیت اجتماعی خود را از دست می دهند؛ فرزندان چنین زوج هایی نیز از محبت پدر و مادر محروم می شوند و چه بسا مجرمان آینده شوند و عمر خود را در گوشه زندان ها بگذارنند .
مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان غربی افزود: توجه نداشتن به آموزه های دینی، سیره اهل بیت و به ویژه نبی مکرم اسلام از جمله عواملی است که باعث فروپاشی بسیاری از خانواده ها می شوند .
سلطانی با انتقاد از بی توجهی خانواده ها به مهارتهای زندگی نیز گفت: والدین فرزندانشان را به کلاس های متعدد از جمله نقاشی، زبان خارجی و موسیقی و … می فرستند اما به آموزش مهارت های زندگی به فرزندانشان بی توجه هستند.

** استاد دانشگاه: مهریه کم به زندگی دوام می بخشد
استاد حقوق دانشگاه های آذربایجان غربی نیز گفت: همانطور که در آیات مختلف قرآن و احادیث ائمه اطهار نقل شده است، مهریه کم دوام زندگی را بیشتر می کند و پیامبر اسلام ( ص) در این خصوص فرموده اند: ‘ بهترین زنان امت من خوبروترین و کم مهریه ترین آنان است’ .
موسی صمیمی ادامه داد: نگاهی به ازدواج های سنتی و ازدواج هایی که تنها با مهریه های بسیار کم شکل گرفته است، مشخص می کند محبت و صمیت، حرف اول را در زندگی می زند .
وی اضافه کرد: امروزه مهریه های عجیبی تعیین می شود و چه بسا زوجین بسیاری از اوقات برای سوء استفاده پس از مدت کمی که از ازدواجشان می گذرد، مهریه را به اجرا می گذارند تا به پول هنگفتی دست یابند .
صمیمی بی توجهی رسانه های ارتباط جمعی در تبیین فرهنگ ازدواج و مذمت مهریه های سنگین را از دلایلی می داند که در گسترش مهریه های سنگین نقش موثری ایفا می کند .
وی ادامه داد: علما و اساتید دانشگاهی در مدارس و منابر باید با زبانی صریح و شفاف به تبعات شوم مهریه های سنگین اشاره کرده و بیان کنند که همین سکه های طلا زندگی جوانان را سیاه می کند و فرصت ازدواج مجدد را از زوجین می گیرد.
به گفته وی در میان بسیاری از خانواده ها برای تعیین مهریه، سکه نقش اول را ایفا می کند و میزان آن از سال تولد دختر گرفته تا شمار ائمه و تعداد سوره های قرآن متغیر است.
به گزارش ایرنا فلسفه اولیه تعیین مهریه، تقدیمی، پیش‌کشی، عطیه و هدیه، نحله، اعطای بدون عوض و از روی صداقت (صداق) به صورت نقدی با تاکید بر ویژگی معنوی و فرامادی آن است.
در آموزه‌های دینی برای مهریه، مقدار معینی تعیین نشده‌ است و این امر به توافق زن و مرد بستگی دارد؛ همچنین در نوع مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش اقتصادی و اجتماعی داشته باشد، مانند طلا، نقره، املاک، پول‌های رایج و لوازم زندگی می‌تواند مهریه باشد.
در کنار مهریه های متفاوت ما ایرانی ها، وجوه اشتراکی هم به چشم می خورد که یک جلد کلام الله مجید، آینه و شمعدان و شاخه نبات تقریبا به عنوان نمادهایی فرخنده و مبارک برای شروع زندگی مشترک وجود دارد اما این دلیل نمی شود که مهریه ها در ادوار مختلف همین وجوه اشتراک را داشته باشد و به عبارت دیگر مهریه در هر دوره ای بر اساس سبک زندگی و ارزش های اجتماعی و فرهنگی متفاوت تعیین شده است .
پارچه و لباس، فرش، زیورآلات، سنگ های قیمتی، حتی آبادی نیز به عنوان مهریه در دوران های گذشته طبق عرف و سنت تعیین می شد؛ همچنین در سال ها پیش با توجه به اهمیت دام در زندگی جامعه روستایی، مهریه عروس خانم ها تعدادی گوسفند، گاو، اسب یا شتر بود که این موضوع بسته به منطقه محل سکونت، فرق داشت.
بنابراین مهریه در کنار ارزش اقتصادی که دارد، مقوله ای کاملا اجتماعی و متاثر از جریانات عرفی و فرهنگی در جامعه است و با گذشت زمان، همواره دستخوش تغییرات می شود.
۸۱۳۵/۳۰۷۲
** گزارشگر: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 72 بازدید

بازدید دیروز: 831 بازدید

بازدید کل : 1609354 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر