پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۳
 |  31/ تیر/ 1396 - 5:19
  |   نظرات: بدون نظر
31 بازدید بازدید

همکاری ۳۰ دستگاه برای برگزاری کنگره بین المللی حقوق شهروندی


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مونس کشاورز روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه بدون اشاره به اسامی این دستگاه ها درباره برگزاری نخستین کنگره حقوق شهروندی، اظهار کرد: از ابتدای فعالیت دبیرخانه کنگره بین المللی حقوق شهروندی، از دستگاه ها و نهادهای مختلف دعوت به همکاری کردیم که ۳۰ دستگاه نمایندگان خود را به دبیرخانه معرفی کردند.
وی ادامه داد: در کنگره بین المللی حقوق شهروندی علاوه بر برنامه های علمی و آموزشی پیش بینی شده، از آثار برتر در سه بخش کتاب، مقاله و پایان نامه تجلیل خواهد شد و همچنین از ٢٠٠ فعال عرصه حقوق شهروندی با رویکرد فرهنگی و اجتماعی قدردانی می شود.
دبیر کنگره بین المللی حقوق شهروندی درباره هدف گذاری این کنگره، خاطرنشان کرد: هدف ما در دبیرخانه، ایجاد گفتمان و ادبیات علمی برای جریان سازی در زمینه تحقق حقوق شهروندی است چراکه حقوق شهروندی با وجود همه مباحثی که تاکنون مطرح شده است، موضوع بکری است.
کشاورز به برخی از فعالیت های دبیرخانه حقوق شهروندی اشاره کرد وگفت: تاکنون ۳۰ نشست، همایش، گردهمایی و میزگرد از سوی در موضوعات مختلف برگزار شده است همچنین یک هزار پژوهشگر عرصه حقوق شهروندی هم شناسایی شدند و هزار و ۵۰۰ سند حقوق شهروندی، ۳۰۰ عنوان کتاب، ۲ هزار و ۵۰۰ مقاله نیز بازیابی شده است.
وی با بیان اینکه پنج هزار سند حقوق شهروندی بازیابی و در حال ساماندهی است گفت: بیش از هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب برای دبیرخانه ارسال شده است و ۶۰۰ عنوان مقاله در زمینه حقوق شهروندی تاکنون دریافت کرده ایم.

**تاسیس کتابخانه تخصصی حقوق شهروندی
کشاورز اظهار کرد: رایزنی اولیه برای تاسیس کتابخانه تخصصی حقوق شهروندی انجام شده است و در سال ٩٧ امکان دسترسی پژوهشگران عرصه حقوق شهروندی و شهروندان فراهم می شود که البته قرار است این کتابخانه تخصصی در تمامی استان ها هم ایجاد شود.

**برگزاری دوره تربیت مربی حقوق شهروندی
وی یکی دیگر از اقدامات دبیرخانه کنگره بین المللی حقوق شهروندی را برگزاری دوره تربیت مربی حقوق شهروندی اعلام کرد و افزود: آئین افتتاحیه این دوره آموزشی، ١٨ اسفند ماه ٩٥ برگزار شد و ٢٥ و ٢٦ مرداد ماه اولین دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی با حضور ٣٠٠ نفر برگزار می شود.
کشاورز اضافه کرد: باتوجه به استقبال از این دوره، قرار است دور دوم برنامه آموزشی تربیت مربی حقوق شهروندی، در نیمه دوم سال ٩٦ قبل از برگزاری کنگره بین المللی حقوق شهروندی، برگزار شود.

**ارتباط با سازمان ها و نهادها
دبیر کنگره حقوق شهروندی درباره ارتباط با سازمان ها و دستگاه های مختلف گفت: دبیرخانه کنگره بین المللی حقوق شهروندی تفاهم نامه ای با وزارت علوم، تحقیقات و دارد که براساس آن سلسه میزگردهای حقوق دانشگاهیان را برگزار می کند.
وی اظهار کرد: تاکنون سه میزگرد درخصوص حقوق دانشگاهیان برگزار شده است و قرار است این نشست ها ادامه داشته باشد تا در روز برگزاری کنگره حقوق شهروندی، به صورت کتابچه چاپ و منتشر شود.
دبیر کنگره حقوق شهروندی همچنین از همکاری با سازمان بهزیستی خبر داد و افزود: معاونت توانبخشی بهزیستی در حوزه حقوق اقشار آسیب پذیر از جمله معلولان، زنان سرپرست خانوار و سالمندان با دبیرخانه کنگره همکاری هایی داشته است و میزگردهای تخصصی در این زمینه برگزار شده است که قرار است این همکاری ها در قالب تفاهم نامه ادامه یابد.
کشاورز به همکاری با مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اشاره کرد و گفت: با مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در حوزه حقوق اجتماعی شهروندان و همچنین حقوق شهروندان در محیط شهری، تعامل و همکاری هایی تعریف شده است.
وی به انعقاد تفاهم نامه همکاری با انجمن های علمی مختلف اشاره کرد و افزود: انجمن ملی حقوق شناسی، انجمن حقوق بشر اسلامی ایران، انجمن فقه و حقوق شهروندی، کرسی صلح حقوق بشر یونسکو، انجمن جرم شناسی ایران و انجمن اقتصاد شهر از جمله انجمن های علمی هستند که با کنگره حقوق شهروندی همکاری دارند.
دبیر کنگره بین المللی حقوق شهروندی گفت: مجوز فصلنامه علمی تخصصی حقوق شهروندی گرفته شده است و تاکنون ٢ شماره آن چاپ شده است که قرار است تا روز برگزاری کنگره، چهار شماره چاپ و در آن روز رونمایی شود.
وی درباره برنامه های پیش روی دبیرخانه کنگره حقوق شهروندی افزود: دهم و یازدهم مرداد ماه دوره آموزشی برای ٤٠٠ تن از کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می شود، همچنین قرار است دوره آموزشی با عنوان نقش وکلا در تحقق و ترویج حقوق شهروندی برای وکلای شهرستان شهریار برگزار شود.
کشاورز اضافه کرد: با همکاری شهرداری یزد نیز همایشی با عنوان «منشور حقوق شهروندی در دستگاه های دولتی» تعریف و برنامه ریزی خواهد شد.
وی اظهار کرد: قرار است همزمان با روز جهانی مسجد در ٣١ مردادماه، نشستی با موضوع «نقش اماکن مذهبی در تحقق و ترویج حقوق شهروندی» برگزار شود.

**بازخوانی منشور حقوق شهروندی
در بخش دیگری از این نشست، طهمورث بشیریه دبیرعلمی کنگره بین المللی حقوق شهروندی از برگزاری سلسله نشست هایی در خصوص بازخوانی فصول مختلف منشور حقوق شهروندی خبر داد.
وی افزود: سه رویکرد اصلی برای نگارش و اعلام منشور حقوق شهروندی وجود دارد که عبارت است از جنبه تجمیعی که منظور گردآوری همه حقوق شهروندان در قالب یک منشور است، جنبه تبلیغی که به اعلام خط مشی دولت در زمینه حقوق شهروندی و اهتمام به رعایت این حقوق اشار دارد و جنبه ترویجی که با برگزاری نشست ها و گردهمایی ها محقق می شود.
بشیریه به نقش سازمان های مردم نهاد در تحقق و ترویج حقوق شهروندی اشاره کرد و اظهار کرد: ترویج حقوق شهروندی علاو بر تلاش و اهتمام دولت نیازمند حمایت از سوی سازمان های مردم نهاد است تا گفتمان کلی و فضای ذهنی حاکم بر منشور را که همانا مطالبه حق مداری جامعه از دولت تکلیف مدار است، ترویج دهد.
وی یادآور شد: بازخوانی مواد منشور حقوق شهروندی، به ارتقای جنبه های اجرایی منشور حقوق شهروندی در جامعه کمک می کند.

** نهال نوپای حقوق شهروندی نیاز به پرورش دارد
جواد نوروزی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: نخستین کنگره بین المللی حقوق شهروندی با همکاری دستگاه های دولتی، دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد همزمان با هفته پژوهش و سالروز رونمایی از منشور حقوق شهروندی توسط رئیس جمهوری، اواخر آذرماه در تهران برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: نهال مقدس حقوق شهروندی توسط رئیس جمهوری کاشته شده است که این نهال نوپا نیاز به پرورش دارد چراکه چه بسیار نهال هایی که در عرصه های مختلف کاشته اما به دلیل بی توجهی خشک می شود اما خوشبختانه در مورد حقوق شهروندی، با ورود اعضای فرهیخته علمی و دانشگاهی همچنین اصحاب رسانه، این مهم جان گرفته و ادامه می یابد.
نوروزی خاطرنشان کرد: رسالت و هدف اصلی این دبیرخانه جریان سازی علمی برای موضوع حقوق شهروندی است و سعی دارد تا حلقه وصلی میان مجمع دانشگاهی داخل و خارج کشور برای تقویت و ارتقای حقوق درج شده در منشور حقوق شهروندی باشد.
اجتمام**۳۲۲۹**۱۵۶۹
خبرنگار: حنانه شفیعی** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 151 بازدید

بازدید دیروز: 1348 بازدید

بازدید کل : 1601539 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر