شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۷
 |  30/ فروردین/ 1396 - 5:19
  |   نظرات: بدون نظر
132 بازدید بازدید

منشورحقوق شهروندی، نعمت است/ فرهنگ پاسخگویی در نظام اداری نهادینه شود


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، الهام امین زاده روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی راهکارهای اجرای اثربخش تصویب نامه حقوق شهروندی در نظام اداری که در سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد، افزود: منشور حقوق شهروندی نعمتی است که باید حفاظت، حمایت و اجرای آن در دستور کار قرار گیرد و اولین جایی که می تواند پاسخگوی نیاز شهروندان باشد، اداره ها و سازمان های وابسته به قوه مجریه است.
وی ادامه داد: سازمان امور اداری و استخدامی کشور جزو اولین دستگاه های اجرایی است که در زمینه اجرای حقوق شهروندی اقدامات اجرایی موثری انجام داده است و تصویب نامه حقوق شهروندی در نظام اداری و همچنین در نظر گرفتن ١٤ ساعت دوره آموزش حقوق شهروندی برای کارکنان دولت، اقدامات خلاقانه ای برای اجرای حقوق شهروندی است.
امین زاده با بیان اینکه اکنون شبکه سراسری استانی و دستگاه های اجرایی در امور حقوق شهروندی تشکیل شده است، گفت: هریک از استانداران و دستگاههای اجرایی نماینده حقوق شهروندی دارند که مسائل مربوط به حقوق شهروندی را پیگیری می کنند.
وی با اشاره به تشکیل هفت کارگروه در زمینه حقوق شهروندی گفت: حقوق شهروندی و حقوق اقتصادی، حقوق اجتماعی و رفاهی، حقوق کیفری، حقوق مدنی و سیاسی، حقوق آموزشی و فرهنگی، حقوق نظامی و امنیتی و حقوق اداری کارگروههای تخصصی هستند که برای اجرای امور حقوق شهروندی تشکیل شده است.
امین زاده اضافه کرد: در کارگروه اقتصادی که با حضور نمایندگان دستگاههای مرتبط تشکیل شده است، قرار است تا هر سه یا ٦ ماه گزارشی از تخصیص مالیات اخذ شده از مردم ارائه شود و همچنین ممیزان مالیاتی نیز آموزش حقوق شهروندی ببینند.
وی با اشاره به خطرهایی که حقوق شهروندی را تهدید می کند، افزود: انکار، بزرگ نمایی، فراقکنی، تشریفاتی دیدن این منشور، تبلیغاتی در نظر گرفتن و تعجیل در اجرای آن خطراتی است که می تواند برای اجرای منشور حقوق شهروندی به عنوان سندی ایرانی اسلامی تهدید باشد.
امین زاده خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند تا نیازهای بنیادین آنان شناسایی شود، شایسته سالاری نسبت به توزیع فرصت ها اتفاق افتد و تناسب میان حقوق و تکالیف همواره مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: شهروندان فعال، موثر و علاقمند باید به حقوق مادی و معنوی خود دست یابند و احساس تبعیض، بی عدالتی و ناامنی در جامعه وجود نداشته باشد.
امین زاده درباره جایگاه منشور حقوق شهروندی در هرم قانونی کشور، یادآور شد: براساس اصل ١٣٤ قانون اساسی، دولت می تواند برنامه و خط مشی خود را به عنوان قوه مجریه ارائه کند که از دهه ٥٠ هجری شمسی برنامه های پنج ساله همواره مطرح بوده است و دولت تدبیر و امید خلاقیتی در این راستا داشته است و منشور حقوق شهروندی در کنار قانون اساسی و قوانین عادی برای مردم الزام آور است.
اجتمام(۳)۳۲۲۹**۱۵۶۹
خبرنگار: حنانه شفیعی** انتشار: علی حبیبی
آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
‏@irnaej
‏https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1572 بازدید

بازدید دیروز: 1288 بازدید

بازدید کل : 1615325 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر