شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۸
 |  12/ بهمن/ 1395 - 11:22
  |   نظرات: بدون نظر
125 بازدید بازدید

گزارش کارشناسی ملی پلاسکو شروعی برای برون رفت از مشکلات مدیریتی است


محمد رضا جوادی یگانه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره «هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» افزود: اگر بخواهیم به سوی رفع مشکلات جامعه در ابعاد مختلف پیش برویم، یکی از بهترین راه حل ها تهیه و انتشار گزارش های تخصصی و کارشناسی ملی است چرا که موارد متعددی در سالیان اخیر رخ داده که هیچ کدام گزارشی به مردم داده نشده و این مهم می تواند اقدامی موثر برای پاسخگویی به جامعه و افکار عمومی باشد.
وی تصریح کرد: وضع کشور به تدریج بهتر می شود و در روند بهبود، باید ابتدا مشکلات را شناسایی و سپس در صدد حل آنها برآمد اما واقعیتی که وجود دارد این است که این نوع وقایع حجم انبوهی از احساسات را راه می اندازد و در برهه ای از زمان جامعه را بیش از حد درگیر می کند و بعد هم به فراموشی سپرده می شود.
جوادی یگانه اظهار کرد: به عنوان یک شهروند، نگرانی هایی برای تکرار این نوع حوادث دارم، اگر الان در پلاسکو این حادثه رخ داده، ممکن است فردا در جای دیگری نه به خاطر فرسودگی ساختمان بلکه به دلایل مختلف ناایمن بودن باز هم شاهد اتفاق هایی از این دست باشیم.
وی اضافه کرد: انتظار می رود که «هیات ویژه گزارش ملّی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» که با حضور شخصیت های خبره و علمی توسط رییس جمهور منصوب شده اند، گزارشی استخراج کنند تا معلوم شود در این ماجرا قصور کرده و افکار عمومی که الان هم خیلی حساس هستند به سراغ او بروند و هر طرف ماجرا که مقصر دانسته شد باید در مقابل مردم پاسخگو باشد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهار کرد: طبیعتا کسی که جمع زیادی از مردم او را مقصر بدانند، می تواند استعفا دهد تا افکار عمومی را آرام کند و شاید در بسیاری از موارد که موضوعات از نوع ناکارآمدی وقصور است نیازی به طرح پرونده قضائی و ورود قوه قضائیه نیست چون مردم بهترین قاضی هستند.
وی گفت: پیش از این نیز تنها موردی که به یاد دارم و افکار عمومی را نیز قانع کرد، مربوط به سال ۷۸ پس از واقعه کوی دانشگاه بود که گزارشی منتشر شد هرچند که در برخی قسمت ها محرمانه و بدون ذکر نام بود.
جوادی یگانه ادامه داد: «هیات ویژه گزارش ملّی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» با ارائه گزارش کارشناسی که افراد خبره و متخصص با دیدگاه های کارشناسانه ماجرا را بررسی می کنند باید به اطلاع عموم مردم برسد تا مردم متوجه شوند که کجای ماجرا مشکل داشته و بعد هم مردم ارزش گذاری کنند.
وی افزود: ما الان نمی دانیم دقیقا در پلاسکو چه گذشته و حدس می زنیم؛ گاهی اوقات هم حدس ها و تحلیل های ما مبتنی بر شایعه است ولی اگر گزارش کمیته حقیقت یاب مبتنی بر نظرات کارشناسی تهیه شود، در آن صورت کسانی که مقصر باشند مشخص می شود.
جوادی یگانه با بیان اینکه یکی از افراد در کمیته حقیقت یاب جامعه شناس است، در مورد دکتر محمد فاضلی گفت: دکتر محمد فاضلی یکی از افرادی است که در این هیئت حضور دارد و از جمله افرادی است که گزارش ملی پلاسکو را درخواست کردند و با توجه به اینکه در زمینه محیط زیست و تاثیر اجتماعی پروژه ها تخصص دارند و سابقه مهندسی نیز دارند، یکی از شایسته ترین افرادی هستند که در این زمینه انتخاب شدند.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روز شنبه (۹ بهمن) با هدف اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث مشابه ساختمان پلاسکو و تقویت توان کشور در مدیریت بحران؛ در حکمی محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس را به ریاست 'هیأت ویژه گزارش ملّی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو' منصوب و از وی خواست تا ظرف مدت دو ماه «گزارش ملّی» این حادثه را جهت اطلاع مردم شریف ایران منتشر کند.
ساختمان پلاسکو حدود ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه(۳۰ دی ماه) دچار حریق شد و در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه، یکباره به طور کامل فروریخت.
ساختمان ۱۵ طبقه پلاسکو در سال ۱۳۴۱ به عنوان نخستین ساختمان بلندمرتبه تهران افتتاح شد.
اجتمام**۳۲۲۹**۱۵۶۹
مصاحبه کننده: حنانه شفیعی** انتشار: علی حبیبی
آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1517 بازدید

بازدید دیروز: 1288 بازدید

بازدید کل : 1615270 بازدید

افراد آنلاین: 1 نفر